صادرات نفت ایران به آسیا ۱.۱۱ میلیون بشکه در روز شد

صادرات نفت ایران به آسیا ۱.۱۱ میلیون بشکه در روز شد
صادرات نفت ایران به کشورهای آسیایی در ۱۰ ماه نخست ۲۰۱۴ به ۱.۱۱ میلیون بشکه در روز رسید و این در حالی است که در ماه اکتبر صادرات نفت ایران به آسیا نسبت به ماه قبل ۱۹ درصد کاهش داشته است.
به نقل از رویترز، صادرات نفت ایران به کشورهای آسیایی به دلیل نوسانات فصلی تقاضا، برای دومین بار در طی سال جاری، به زیر یک میلیون بشکه در روز و پایین ترین رقم یک سال اخیر رسید، هرچند که میزان صادرات همچنان یک سوم بالاتر از اکتبر سال گذشته بوده است.
ایران و قدرت های جهانی تا روز 24 نوامبر نتوانستند اختلافات 12 ساله بر سر برنامه هسته ای این کشور را حل کنند و به همین دلیل برای مذاکرات بیشتر تا پایان ماه ژوئن به خودشان مهلت دادند.
توافق موقت سال گذشته که بخشی از تحریم ها علیه ایران را کاهش داد، به این کشور اجازه داد تا صادرات نفت خود را در حدود یک میلیون بشکه در روز حفظ کند. این در حالی است که تهران تا قبل از تحریم های اعمال شده در سال 2012، روزانه 2.2 میلیون بشکه نفت صادر می کرد.
بر اساس این گزارش، واردات نفت چهار مشتری بزرگ نفت ایران (چین، هند، ژاپن و کره جنوبی) از این کشور عمدتا به دلیل بالا رفتن میزان واردات چین و هند پس از کاهش نسبی تحریم ها، در بازه زمانی ژانویه تا اکتبر به 1.11 میلیون بشکه در روز رسید.
بر اساس آمارهای دولتی و رصد تانکرها، این 4 کشور در ماه گذشته، مجموعا 877 هزار و 888 بشکه در روز نفت از جمهوری اسلامی ایران خریداری کردند که 19.1 درصد نسبت به ماه پیش از آن کاهش نشان می دهد.
تمدید مذاکرات هرگونه افزایش احتمالی حجم صادرات نفت ایران را به سال آینده میلادی موکول کرد. ایران انتظار دارد بتواند با برداشته شدن کامل تحریم ها، میزان صادرات نفت خود را در طی 2 ماه به دو برابر افزایش دهد.
منابع صنعتی گفتند، ایران مکررا از خریداران خواسته است تا نفت بیشتری بخرند.
۹ آذر ۱۳۹۳ ۱۱:۱۲
خبرگزاری تسنیم |
تعداد بازدید : ۶۵۱