وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد

وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد
پذیرش کشتی به‌عنوان وثیقه بانکی
    دنیای اقتصاد: باز کردن گره‌های کور دریافت تسهیلات را می‌توان یکی از اهداف دولت یازدهم دانست. گره کوری که طی سال‌های اخیر دسترسی به منابع بانکی را بیش از پیش سخت کرد و برای رفع این چالش نیز راهکارهای بسیاری در نظر گرفته شد. حال در آخرین مذکرات، رفع چالش کشتی‌سازان برای دریافت تسهیلات از صندوق صنایع دریایی در دستور کار وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار گرفته است. اقدامی که با نهایی شدن آن شرایط برای دریافت تسهیلات توسط مالکان کشتی تسهیل می‌شود.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با اعلام این خبر که وثیقه قراردادن کشتی نزد بانک‌های داخلی در مراحل نهایی قرار داد، گفت: در این راستا رایزنی‌هایی با بانک‌ها صورت گرفته تا کشتی به‌عنوان وثیقه تسهیلات پذیرفته شود. در این خصوص به‌تازگی 13 فروند شناور کوچک خدماتی برای دریافت 130 میلیون دلار تسهیلات به صندوق صنایع دریایی معرفی شده است؛ در این طرح کشتی به‌عنوان وثیقه نزد بانک پذیرفته می‌شود و پس از پایان بازپرداخت تسهیلات سند منتقل می‌شود که در این باره توافقات کلی انجام شده است.
محمدرضا نعمت‌زاده در مراسم افتتاحیه شانزدهمین همایش صنایع دریایی با بیان اینکه کار وثیقه قرار دادن کشتی نزد بانک‌های داخلی در مراحل نهایی قرار دارد، گفت: شرکت‌های بهره‌بردار داخلی مانند شرکت ملی نفت‌کش یا شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به جای استفاده از فاینانس چین یا کره برای خرید کشتی همین کار را در داخل انجام می‌دهند؛ یعنی پس از سفارش ساخت کشتی به سازندگان داخلی، کشتی در وثیقه بانک می‌ماند تا زمانی که اقساط پرداخت شود و پس از آن سند کشتی صادر می‌شود.
به گفته نعمت‌زاده، طبق قانون لازم بود
20 درصد از درآمد حاصل از صادرات نفت و گاز در راستای سرمایه‌‌گذاری بیشتر بخش خصوصی به صندوق صنایع دریایی برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی واریز شود.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه باید به سمت ساخت تجهیزات فراساحلی از جمله جکاب و سکوهای نفتی برویم، گفت: همچنین باید در بحث شناورها از توانمندی‌های داخلی استفاده کنیم. در حوزه زیربنایی نیز مانند اسکله بندر و کارخانه‌ها مشکلی نداریم و می‌توانیم از همین مسیر استفاده کنیم.
نعمت‌زاده با تاکید بر اینکه اجازه خرید کشتی خارجی را نمی‌دهیم، گفت: سازندگان داخلی باید به زیرمجموعه خود توجه کنند، چرا که همه تجهیزات و قطعات مورد نیاز در بخش ساخت کشتی توسط سازندگان ساخته نمی‌شود، بنابراین باید گروه‌های تخصصی صنایع وابسته شکل دهیم و از آنها
حمایت کنیم. وی با تاکید بر اینکه حمایت از داخل قطعا نتیجه مثبت دارد، یادآور شد: ظرفیت‌های خوبی در بحث کشتی‌سازی داریم که در این باره می‌توان به کشتی‌سازی صدرا و ایزو ایکو اشاره کرد، اما این ظرفیت‌ها باید احیا شود تا این دارایی‌های عمومی رشد کنند. نعمت‌زاده ‌گفت: امیدواریم سال دیگر کشتی‌سازی صدرا نظیر ایزو ایکو متحول شود؛ سازنده شناورها و تجهیزات فراساحل باید به زیرمجموعه خود نگاه کند.
نعمت‌زاده اظهار کرد: مشارکت با شرکت‌های خارجی و دارایی‌ها و مدیریت اقتصادی ضروری است، چون آنها تجربه و دانش بیشتری در این زمینه دارند. وی ادامه داد: لازم است در بخش بازرگانی دنبال بازاریابی خارجی باشیم و به مدیریت صادرات توجه کنیم؛ ما قابلیت صدور شناورها را داریم و باید بازرگانی صادراتی در این باره تقویت شود.
وی اظهار کرد: ‌لازم است هر چه زودتر لایحه منطقی حمایتی در این باره داشته باشیم و در انتقال قطعات به خارج روان‌سازی شود.
وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: باید به سمت توسعه تجهیزات فراساحلی نظیر سکوها، شناورها، جکاب‌ها و از این قبیل از محل صندوق صنایع دریایی باشیم. وی ادامه داد: حتی اجرای اسکله و بنادر را هم می‌توان از محل منابع همین صندوق انجام داد.

امکان ساخت کشتی‌های اقیانوس‌پیما
علاوه بر وزیر صنعت، معدن و تجارت، رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران نیز در این مراسم از امکان ساخت کشتی‌های اقیانوس‌پیما در شرکت ایزوایکو خبر داد و گفت: در کشور زیرساخت‌های قوی صنعتی و کارشناسان حرفه‌ای برای ساخت کشتی‌های اقیانوس‌پیما وجود دارد.
رضا نوروززاده اظهار کرد: سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران به‌عنوان سازمان توسعه‌ای هم‌اکنون نقش اساسی در توسعه صنعتی کشور ایفا می‌کند و در این راستا مجتمع‌های بزرگ صنعتی، فولادی، پتروشیمی و دریایی نقش مهمی دارد. وی ادامه داد: با وجود نیروی انسانی متخصص و زیرساخت‌های صنعتی ایران می‌تواند در همه عرصه‌های صنعتی فعال شود، امروز هیچ صنعتی برای ما دست نیافتنی نیست و توانایی این را داریم که در این عرصه‌ها وارد شویم. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه دستیابی به همه رده‌های پروژه‌های صنعتی دنیا در کشور امکان‌پذیر است، به فعالیت‌ مجتمع کشتی‌سازی و صنایع فراساحل ایران اشاره کرد و گفت: با برنامه‌ریزی‌های مناسب درصدد هستیم این مجتمع بزرگ صنعتی کشور در جنوب با رفع مشکلات به جایگاه واقعی خود دست یابد.
نوروززاده اظهار کرد: با مصوبه اخیر مجلس و دولت سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با رویکرد جدید خود به دنبال فعال‌سازی صنایع موجود است تا با ساختار جدید علاوه بر فعالیت‌ واحدهای صنعتی، ایزوایکو نیز همچنان بتواند در صنایع دریایی به‌عنوان یک واحد پیشرو به وظایف خود عمل کند.
رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، بیان کرد: این سازمان رقیب بخش خصوصی نیست بلکه با همکاری بخش خصوصی همواره به دنبال رفع مشکلات صنعتی در واحدهای صنعتی است تا این واحدها سرپا بماند. وی اظهار امیدواری کرد: مجتمع عظیم صنعتی و تعمیر کشتی ایزوایکو همچنان به فعالیت خود ادامه دهد. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: هم‌اکنون دو کشتی در حال تعمیر در ایزوایکو وجود دارد اما برای فعالیت‌های این مجتمع بزرگ صنعتی نیازمند منابع مالی بیشتر هستیم. وی به ساخت کشتی‌های اقیانوس‌پیما در مجتمع کشتی‌سازی و صنایع فراساحل ایران اشاره کرد و گفت: ساخت کشتی‌های بزرگ اقیانوس‌پیما باید به‌عنوان طرح ملی در دستور کار ایزوایکو باشد و به‌تدریج شاهد رونق فعالیت این مجتمع بزرگ صنعتی باشیم.
۱۵ آذر ۱۳۹۳ ۰۹:۴۸
تعداد بازدید : ۷۶۰