امسال بیش از 6 میلیون تن به ظرفیت تولید پتروشیمی افزوده می‌شود

امسال بیش از 6 میلیون تن به ظرفیت تولید پتروشیمی افزوده می‌شود
برنامه صنعت پتروشیمی در سال‌جاری، راه‌اندازی و بهره‌برداری از 8 طرح است که با آغاز تولید از آنها بیش از 6 میلیون تن در سال به ظرفیت تولید صنعت افزوده می‌شود.

به گزارش شانا، هم‌اکنون ظرفیت تولید صنعت پتروشیمی افزون ‌بر 51 میلیون تن در سال است که با بهره‌برداری از اروند، کاویان، ان.اف سوم بندرامام، پلیمر کرمانشاه، فاز نخست خط لوله اتیلن غرب، بوتن 1 جم و طرح‌های توسعه‌ای فجر و مبین در سال‌جاری، ارتقا می‌یابد و جایگاه ایران را به عنوان دومین تولیدکننده محصولات پتروشمیی در خاورمیانه مستحکم‌تر می‌کند.

افزون‌بر این، پیش‌بینی می‌شود با دریافت خوراک به میزان کافی و انجام پروژه‌های رفع اشکال، بخشی از فاصله تولید واقعی و ظرفیت اسمی نیز کاهش و حجم تولیدات مجتمع‌ها افزایش یابد که این موضوع نیز در ارتقای ظرفیت‌های تولید و بهبود جایگاه ایران، نقش بسزایی دارد.

سال گذشته با بهره‌برداری از طرح‌های جدید، افزایش بهره‌وری، رفع تنگناها و موانع تولید، مجموع تولیدات صنعت پتروشیمی به 40.2 میلیون تن رسید؛ درحالی که این حجم تولیدات در مقایسه با سال 88، 118 درصد و نسبت به ظرفیت اسمی 79 درصد رشد داشت.

البته 8.8 درصد از این افزایش مربوط به بهره‌برداری از واحدهای جدید بود، زیرا سال گذشته 12 طرح زیربنایی، دانش بنیان و توسعه‌ای به ظرفیت 2.8 میلیون تن به بهره‌برداری رسید و از سوی دیگر 9.2 درصد از این افزایش تولید ناشی از افزایش بهره‌وری، رفع تنگناها و موانع تولید بود.

طبق روند همه ساله، سال گذشته نیز اشکال های تعمیراتی، فرآیندی، خوراک و پر بودن انبارها موجب کاهش تولید مجتمع‌ها شد که از میان آنها بیشترین سهم به اشکال های تعمیراتی با 29.7 درصد اختصاص دارد و پس از آن اشکال های فرآیندی (25.6 درصد)، خوراک (25.2 درصد) و پر بودن انبارها (11.5 درصد) در رتبه‌های بعدی قرار دارند.


۳۰ خرداد ۱۳۹۰ ۱۴:۲۳
شانا |
تعداد بازدید : ۱,۵۰۷