معاون برنامه ریزی و نظارت برمنابع هیدرو کربوری وزیر نفت،در نهمین همایش سالانه اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی ایران

معاون برنامه ریزی و نظارت برمنابع هیدرو کربوری وزیر نفت،در نهمین همایش سالانه اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی ایران
اقتصاد جهانی از کاهش قیمت نفت زیان می بیند
  • اقتصاد جهان توان تداوم کاهش قیمت نفت را در این سطح ندارد وموجب کاهش درآمد کشورهای تولید کننده نفت می شود.
  • معاون برنامه ریزی و نظارت برمنابع هیدرو کربوری وزیر نفت، شامگاه سه شنبه (9 دیماه) در نهمین همایش سالانه اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی، بابیان این که تداوم کاهش قیمت نفت داراییهای کشورهای مصرف کننده را نیز افزایش خواهد داد، افزود: طبق برآوردها در این کاهش قیمت آمریکا 90 میلیارد دلار به دارایی‌های خود اضافه کرده و روسیه نیزحدود 110 میلیارد دلار متضرر شده است.

    به گفته منصورمعظمی همچنین کشورهای عضو اوپک ازجمله عربستان، امارات و کویت بیشترین تأثیر را بواسطه کاهش قیمت نفت داشته اند و این موضوع چندان تاثیری بر ایران نداشته است.

    وی همچنین با بیان این که نفت یک صنعت استراتزیک است، تصریح کرد: ادعای برخی افراد در این باره که کاهش  قیمت نفت قابل پیش بینی است، درست نیست و نمی توان آن را پیش بینی کرد.
    معظمی در بخشی دیگر از سخنان خود با انتقاد از نحوه واگذاریها در صنعت نفت اظهار کرد: چیزی را که در این صنعت رخ داده است، نمی توان  واگذاری‌  نامید و باید آن را یک نوع رها سازی خواند، چون همه ساختارها از زمان بحث خصوصی‌سازی در صنعت نفت و پتروشیمی به هم خورده است.

    وی تصریح کرد: آنچه که امروزه در صنعت نفت در زمینه خصوصی سازی رخ داده است، خصوصی‌سازی نیست بلکه بنگاه اقتصادی از نهاد تخصصی به بخش غیر تخصصی انتقال یافته است .

    معاون وزیر نفت باتاکید براین که بعد از واگذاریها، همه قراردادها به هم خورده است اظهار کرد:وزارت نفت بخشنامه‌ای را به پالایشگاهها و پتروشیمیها ابلاغ کرده تا به تعهدات خود عمل کنند.

    وی افزود: پروژه‌های اساسی صنعت نفت با این نوع واگذاریها دچار اختلال شده متوقف شده و جایگاه عدالت اجتماعی مشخص نیست. تنها این موضوع فقرا را فقیرتر و اغنیا را غنی‌‌تر می‌کند.
    معاون وزیر نفت گفت: وزارت نفت حدود سه هزار و 750 میلیارد تومان بابت هدفمندی یارانه‌ها پرداخت می‌کند که اگر به ارزش دلار امروز محاسبه شود رقمی نزدیک به 1.2 میلیارد دلار است.

    معظمی درباره گاز و کلیدی بودن این صنعت نیز اظهار کرد: صنعت گاز مزیت نسبی و رقابتی است و بیش از 60 درصد (2010) سهم گاز و نفت در سبد انرژی جهان را تشکیل می‌داد که در سال 2040 این میزان به 51 درصد خواهد رسید،از این رو بابد فضا را برای سرمایه گذاری سرمایه گذاران این صنعت فعال کنیم.

    افزایش صادرات گاز در دستور وزارت نفت

    معاون وزیر نفت، اظهار کرد: وزارت نفت از سال آینده به طور جدی بحث صادرات گاز را در دستور کار خود دارد. هم‌ اکنون ترکیه خواهان افزایش واردات گاز از ایران است و  از اوایل سال آینده گاز به کشورهای عمان و عراق صادر خواهد شد.

     افزایش 100 میلیون مترمکعب  به ظرفیت تولید گاز کشور 
    معاون برنامه‌ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری  وزیر نفت گفت: ما قول داده ایم که در دولت یازدهم توان تولید گاز کشور را  100 میلیون مترمکعب افزایش دهیم که این مهم هفت میلیارد دلار ارزش را به همراه دارد.

۱۰ دی ۱۳۹۳ ۱۱:۳۶
شانا |
تعداد بازدید : ۷۷۱