بررسی راهکارهای فعال سازی سوآپ فرآورده های نفتی در استان گلستان

بررسی راهکارهای فعال سازی سوآپ فرآورده های نفتی در استان گلستان
راهکارهای فعال سازی معاوضه فرآورده های نفتی (سوآپ) با هدف توسعه این فعالیت اقتصادی در استان گلستان بررسی شد.

مدیر امور بین الملل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران در نشست با نمایندگان دستگاههای اجرایی ذیربط، اظهار کرد: فعال سازی این فعالیت اقتصادی دراستان گلستان مشروط به ایجاد زیر ساختهای لازم است.

اسماعیل حشم فیروز اتصال انبار نفت گرگان به شبکه راه آهن سراسری و احداث مخازن و تاسیسات تخلیه و بارگیری فرآورده های نفتی درمرز اینچه برون را از جمله اقدامهای لازم برای انجام عملیات سوآپ فرآورده های نفتی در استان گلستان برشمرد.

وی گفت: شرکت پخش فرآورده های نفتی ازمتقاضیان سرمایه گذاری دراین بخش( سوآپ فرآورده های نفتی) استقبال خواهد کرد.

سوآپ به معنی واردات نفت خام یا فرآورده نفتی در یک نقطه مرزی کشور و مصرف آن در داخل و در قبال آن صدور نفت خام یا فرآورده با همان مشخصات از مرز خروجی دیگر است که با هدف تامین بخشی از نیازهای داخلی در برخی مناطق و صرفه جویی در هزینه های حمل و نقل صورت می گیرد.

با وجود مزایای فراوانی که سوآپ نفت و فرآورده های نفتی برای کشورمان داشت، این کار بنا به دلایلی به دستور وزیر نفت دولت دهم در سال ١٣٨٩ متوقف شد.

همچنین در زمینه اقتصادی نیز سبب شد خط لوله و تجهیزاتی که هزینه هنگفتی برای ساخت آن صرف شده بود، بلا استفاده رها شوند و علاوه بر قطع درآمد، نگهداری آن هزینه هایی را به شرکت بهره بردار تحمیل کند.

در پایانه نکا نیز تاسیسات عظیمی برای انتقال ١,٥میلیون بشکه نفت خام طراحی شده بود که در حال حاضر از این ظرفیت استفاده مطلوب نمی شود که بر همین اساس وزارت نفت از چندی پیش مذاکراتی را برای از سر گیری سوآپ با طرفهای خارجی آغاز کرده است.

۱۹ بهمن ۱۳۹۳ ۱۴:۲۵
شانا |
تعداد بازدید : ۷۴۸