تمایل بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در صادرات گاز به افغانستان

تمایل بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در صادرات گاز به افغانستان
معاون وزیر نفت گفت: افغانستان بازار بالقوه ای برای صادرات گاز ایران به شمار می رود و امکان تبدیل این کشور به یک مشتری بالفعل گاز ایران وجود دارد و در این زمینه بخش خصوصی نیز مایل به سرمایه گذاری است.
مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران با بیان این که تاکنون مذاکره دولتی برای صادرات گاز ایران به افغانستان انجام نشده است، گفت: تاکنون چند شرکت خصوصی برای تأمین گاز شهرهای مرزی افغانستان وارد مذاکره شده اند.
حمیدرضا عراقی افزود: در حال حاضر امکان گازرسانی به شهرهای مرزی افغانستان با اجرای خط لوله 100 کیلومتری و انشعاب از شبکه گاز استان خراسان جنوبی وجود دارد.
وی یادآور شد: در صورت مذاکره دولت افغانستان امکان گازرسانی از طریق خط لوله و مینی ال ان جی قابل بررسی بوده و از نظر ما گاز رسانی به افغانستان امکان پذیر است.
به گفته وی، با امضای قرارداد، زیرساخت های احداث خط لوله برای صادرات گاز به افغانستان را فراهم می کنیم.
عراقی تصریح کرد: ظرفیت فرآورش گاز ایران تا سه سال آینده به یک میلیارد مترمکعب در روز می رسد و می توانیم در تجارت جهانی نقش فعالی داشته باشیم.
معاون وزیر نفت با بیان این که تجارت گاز از جمله وظایف استراتژیک شرکت ملی گاز ایران است، تاکید کرد: ایران هم اکنون ١,٥ درصد از تجارت جهانی گاز را در اختیار دارد و این مقدار تا پایان سال ١٤٠٤ باید به ١٠ درصد افزایش یابد. 
۲۰ بهمن ۱۳۹۳ ۱۲:۰۳
خبرگزاری موج |
تعداد بازدید : ۵۴۵