ساخت دستگاه ایرانی اندازه گیری چگالی مایعات

ساخت دستگاه ایرانی اندازه گیری چگالی مایعات
«دستگاه اینترفیس دیتکتور» به منظور اندازه گیری چگالی مایعات با استفاده از امواج مافوق صوت در خطوط لوله و مخابرات منطقه شمال ساخته شد.

مشابه خارجی این دستگاه با ٥٠ میلیون تومان خریداری و در صنعت نفت استفاده می شود، اما دستگاه اینترفیس دیتکتور ساخته شده در واحد ابزار دقیق منطقه شمال، علاوه بر دارا بودن کارایی و کیفیت بهتر، با هزینه ای کمتر از ١٥ میلیون تومان تولید شده است.

از آنجایی که شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران در قالب ١١ منطقه در سراسر کشور ١٤ هزار کیلومتر خطوط لوله از قطر ٤ تا ٣٢ اینچ را در ٤٩ مسیر، ١١٠ مرکز انتقال نفت، ٥٦ تاسیسات و ٩ ایستگاه فشارشکن تحت پوشش دارد، دستگاهی که قابلیت اندازه گیری چگالی انواع مواد نفتی سیال عبوری از داخل لوله را داشته باشد از اهمیت بالایی برخوردار است. بنابراین ساخت این دستگاه در سالی که اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید داخلی سر لوحه فعالیتهای اقتصادی کشورمان قرار دارد، نشانه پیشرفت و خودکفایی در ساخت تجهیزات صنعت نفت است.

مسئول ابزار دقیق خطوط لوله و مخابرات منطقه شمال و سازنده دستگاه در این باره گفت: استفاده از پیزوالکتریک با فرکانس یک مگا هرتز، امکان اندازه گیری چگالی مایعات در حال عبور از داخل لوله، توانایی اندازه گیری چگالی همه فرآورده های نفتی از قبیل بنزین، نفت سفید و نفت گاز، عدم نیاز به تماس با سیال عبوری از داخل لوله، نمایش چگالی بر روی نمایشگر دیجیتال، انتقال سیگنال الکتریکی ٤ تا ٢٠ میلی آمپر متناسب با چگالی سیال، قابلیت نصب بر روی لوله های فولادی، پلی اتیلن و پی وی سی با قطر ١٥٠ تا ١٥٠٠ میلیمتر از ویژگیهای مهم این دستگاه است.

علیرضا تیموری دارا بودن صفحه کلید برای انجام تنظیمات مورد نیاز و محفظه ضد انفجار، امکان اندازه گیری در دمای ٣٠- تا ٧٠ درجه سانتیگراد، دقت اندازه گیری بالای ٠,١ درصدی، توان اندازه گیری چگالی از ٥٠٠ تا ٢٠٠٠ کیلوگرم بر متر مکعب، زمان اندازه گیری ١٠ میلی ثانیه، ولتاژ مورد نیاز ٨ تا ٣٨ ولت دی سی، توان مصرفی حداکثر یک وات، قابلیت تشخیص عبور لوله پاک کن و ارسال سیگنال هشدار را از دیگر ویژگیهای این دستگاه برشمرد.

وی با بیان این که برای هر یک از تاسیسات فرآورده های نفتی و نفت خام بصورت جداگانه سه دستگاه اینترفیس دیتکتور نیاز است، افزود: این دستگاه با قیمت تمام شده کمتر از یک سوم قیمت خارجی ساخته شده، مزیت اقتصادی بالایی دارد.

۲۰ بهمن ۱۳۹۳ ۱۴:۰۰
شانا |
تعداد بازدید : ۱,۰۹۹