آیا روند صعودی قیمت نفت آغاز شده است؟

آیا روند صعودی قیمت نفت آغاز شده است؟
با کاهش روزافزون قیمت نفت در بازارهای جهانی، سرانجام قیمت نفت به نقطه ای رسید که تولید بخشی از نفت شیل آمریکا را غیر اقتصادی کرد.
استدلال عربستان و سه کشور دیگر همراه آن در اجلاس آخر اوپک این بود که در صورت عدم کاهش تولید اوپک و تداوم کاهش قیمت نفت، سرانجام با غیراقتصادی شدن تولید نفت شیل آمریکا و برخی تولیدات شمال اروپا و آمریکا، مازاد نفت عرضه شده به بازار توسط آمریکا متوقف می شود و همین امر به افزایش مجدد قیمت نفت یاری می دهد. اگرچه این پیش بینی خیلی دیر به حقیقت پیوست اما سرانجام با کاهش قیمت نفت به زیر ۵۰ دلار، تولید بخشی از نفت شیل آمریکا که هزینه ای بیش از ۵۰ دلار برای هر بشکه دارد غیر اقتصادی شد و با توقف تولید آن، طی روزهای گذشته شاهد افزایش قیمت نفت بوده ایم؛ بطوریکه قیمت نفت اوپک طی کمتر از ۶ روز به میزان ۸ دلار افزایش یافت و دوباره از مرز ۵۰ دلار فراتر رفت.
هرچند روند صعودی قیمت نفت آغاز شده اما با توجه به حجم تولید نفت و عرضه آن و همچنین کاهش میزان رشد تقاضای نفت که حاصل عدم تحقق پیش بینی ها در مورد رشد اقتصادی جهانی است، مشخص نیست این رشد قیمت تا چه زمانی ادامه داشته باشد و اغلب کارشناسان معتقدند ظرف سه ماه آینده قیمت نفت از ۶۰ دلار فراتر نخواهد رفت. از سوی دیگر ذخایر نفتی آمریکا طی دو سال اخیر به شدت افزایش یافته و در صورت عرضه نفت آمریکا به بازار، قیمت نفت کنترل خواهد شد.
در مجموع، اگرچه روند صعودی قیمت نفت آغاز شده اما شرایط بین المللی به گونه ای نیست که بتوان امیدوار بود رشد قیمت نفت با همین روند تداوم داشته باشد.
۲۱ بهمن ۱۳۹۳ ۱۶:۲۳
نکونیوز |
تعداد بازدید : ۱,۰۵۷