جزییات احداث و توسعه چهار پایانه صادرات نفت در خلیج فارس

جزییات احداث و توسعه چهار پایانه صادرات نفت در خلیج فارس
با هدف متنوع سازی مبادی صادرات نفت، قرار است که پایانه های جدید صادراتی در جاسک، لاوان، سیری و قشم احداث شده و ظرفیت های موجود توسعه یابد.
 پایانه خارگ، مهم ترین پایانه نفتی ایران به شمار می رود به طوری که بیش از 90 درصد صادرات نفت خام کشور از طریق آن انجام می شود.

پایانه صادراتی خارگ دارای دو اسکله معروف به نام های تی در شرق و آذرپاد در غرب جزیره است. اسکله شرقی با طول 1840 متر قابلیت پهلودهی همزمان 6 نفتکش تا ظرفیت 300 هزار تن دارد در حالی که نفتکش های غول پیکر با ظرفیت بیش از 500 هزار تن هم می توانند در اسکله غربی بارگیری کنند.

با توجه به محدودیت هایی که می تواند به دلیل صادارت بخش عمده نفت کشور از یک پایانه ایجاد شود، مسوولان وزارت نفت، افزایش پایانه های صادراتی را در دستور کار قرار داده و بر این اساس قرار است چهار پایانه جدید در خلیج فارس احداث شود و یا توسعه پیدا کند.

براین اساس، قرار است که پایانه جاسک به عنوان دومین پایانه صادراتی نفت خام در آینده نزدیک راه اندازی شود.

موضوع ایجاد پایانه جاسک در جریان سفر حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری به استان هرمزگان مطرح شد که وزیر نفت نیز از آن استقبال کرد.

پایانه جاسک در استان هرمزگان و در ساحل دریای عمان قرار داشته و بهره برداری از آن می تواند باعث کوتاه شدن فاصله تردد نفتکش ها شود.

احداث یک خط لوله 2200 کیلومتری و احداث مخازن ذخیره سازی به ظرفیت 20 میلیون بشکه از اقداماتی است که برای راه اندازی پایانه جاسک انجام خواهد شد.

به گفته پیروز موسوی مدیرعامل شرکت پایانه های نفتی برای احداث پایانه های مشابهی در مناطق لاوان و سیری نیز برنامه ریزی هایی انجام شده است.

جزیره لاوان که پس از جزایر قشم و کیش بزرگ ترین جزیره ایران در آبهای خلیج فارس به شمار می رود، در استان هرمزگان قرار دارد.

ذخایر نفت آبهای نزدیک جزیره لاوان بسیار قابل توجه است و سکوهای نفتی سلمان، بلال، رسالت و رشادت در نزدیکی آن جای گرفته است.

جزیره 18 کیلومتر مربعی سیری نیز در محدوده شهرستان ابوموسی و در فاصله 152 مایلی تا بندرعباس قرار دارد.

پنج میدان نفتی الوند، نصرت، دنا، سیوند و ایلام در اطراف این جزیره قرار دارند که بیش از یکصد هزار بشکه در روز نفت تولید می کنند.

در سال 1392 حدود 23 میلیون بشکه نفت خام به ارزش بیش از 2.3 میلیارد دلار از این منطقه نفتی صادر شده است.

وزارت نفت برای افزایش ظرفیت صادرات نفت خام، توسعه زیرساخت ها و افزایش ظرفیت ذخیره سازی در این جزیره را نیز در در دستور کار قرار داده است.

قشم، منطقه دیگری است که وزارت نفت در پی تبدیل آن به یک پایانه مهم صادرات نفت بوده و قصد دارد آن را از طریق همکاری با بخش خصوصی انجام دهد.

جزیره قشم به دلیل قرار گرفتن در تنگه هرمز از موقع استراتژیکی برخوردار بوده و می تواند نفتکش ها را به سوی خود جذب کند.

پیش از این برنامه تبدیل جزیره قشم به مرکز بانکرینگ خلیج فارس نیز پیگیری شده بود که البته نتوانسته بود به اهداف اولیه دست پیدا کند.
۲۵ بهمن ۱۳۹۳ ۱۳:۴۵
ایرنا |
تعداد بازدید : ۶۵۸