آل‌اسحاق: دو دولت ایران و بلاروس حامی همکاری بخش خصوصی هستند

آل‌اسحاق: دو دولت ایران و بلاروس حامی همکاری بخش خصوصی هستند
یک هیات تجاری بلاروسی امروز در اتاق تهران حضور یافت و با مقامات اتاق تهران دیدار و گفت‌وگو کرد. این هیات که به سرپرستی ولادیمیر کاریاگین رئیس هیات مدیره کنفدراسیون کارآفرینی بلاروس و با حضور سفیر این کشور در تهران به دیدار یحیی آل‌اسحاق آمده بودند، در نشستی به معرفی توانایی‌های صنعتی و بازرگانی بخش خصوصی بلاروس پرداختند و از مزیت‌های سرمایه‌گذاری و تجاری کشورشان سخن گفتند.
در ابتدای این دیدار یحیی آل‌اسحاق با اشاره به روابط دیرینه دو کشور ایران و بلاروس، از علاقه دو کشور برای توسعه روابط تجاری سخن گفت و به اقداماتی از قبیل حضور بانک‌های ایرانی در این کشور اشاره کرد. رئیس اتاق تهران با بیان این که حل مسایل بانکی بین دو کشور می‌تواند راه توسعه مبادلات تجاری را تا حدود زیادی هموار سازد از رفت‌وآمد هیات‌های تجاری بین دو کشور استقبال کرد و این سفرها را دارای پیامدهای مثبت برای بخش‌های خصوصی دو طرف دانست.
آل‌اسحاق با اشاره به کالاهایی که دو کشور به یکدیگر ارسال می‌کنند گفت: «در سفری که پیش از این هیات تجاری اتاق تهران به بلاروس داشت، دولت این کشور نیز علاقه زیاد خود به توسعه روابط و حمایت از بخش خصوصی ایران و بلاروس برای افزایش همکاری‌ها اعلام کرد. در مقابل مسوولان دولت ایران نیز از فعالیت شرکت‌های بلاروسی در ایران و افزایش مراودات شرکت‌های ایرانی با بخش خصوصی بلاروس حمایت می‌کنند.» رئیس اتاق تهران عنوان کرد که هم‌اکنون تعدادی از شرکت‌های پیمانکار ایرانی در بلاروس فعالیت می‌کنند و همکاری‌های گمرکی بین دو کشور نیز خوب است. او تاکید کرد که اعضای هیات تجاری می‌توانند در در دیدارها و ملاقات‌هایی که با فعالان بخش خصوصی دارند فرصت‌های سرمایه‌گذاری و تجاری زیادی به دست آوردند افزود: «خوشبختانه سفیر محترم کشور بلاروس در تهران بسیار فعال هستند و همواره به فعالان بخش خصوصی دو کشور کمک می‌کنند. این اقدام و این همکاری نزدیک بین سفارت بلاروس و اتاق تهران می‌تواند تسهیل‌کننده و مشوق خوبی برای فعالان اقتصادی دو کشور باشد.»
در مواجهه با تحریم‌ها عقب‌نشینی نمی‌کنیم
سفیر بلاروس در تهران در ابتدای سخنان خود، سی و ششمین سالگرد انقلاب اسلامی را به رییس اتاق تهران و جمع حاضر تبریک گفت و آرزوی موفقیت روزافزون برای ایران و مردم این کشور کرد.
ویکتور ریباک سپس به برپایی نخستین اجلاس مشترک اقتصادی ایران و بلاروس در اوایل دهه 90 کرد و با اشاره به یحیی آل‌اسحاق، گفت: «خوشبختانه امروز در کناری کسی نشسته‌ایم که در مقام وزیر بازرگانی ایران نخستین اجلاس مشترک اقتصادی ایران و بلاروس را در تهران بنا نهاد. من آقای آل‌اسحاق را بنیانگذار روابط بازرگانی دو کشور می‌دانم.»
او در ادامه با بیان این جمله که «در مناسبات تجاری، پول همیشه سکوت مطلق را دوست دارد» گفت: «همکاری‌های اقتصادی و بازرگانی میان ایران و بلاروس برخلاف تحریم‌ها، در جریان بوده است و کماکان نیز این همکاری‌ها ادامه دارد.»
سفیر بلاروس در تهران به حجم مبادلات کالا میان دو کشور طی سال 2014 میلادی اشاره کرد و افزود: «طی سال گذشته میلادی، حجم مبادلات کالا میان بلاروس و ایران حدود 107 میلیون دلار بود که با احتساب مبادله خدمات که نزدیک به 12 میلیون دلار است، در مجموع حجم مبادلات کالا و خدمات دو کشور به حدود 130 میلیون دلار رسید.» وی یادآور شد که آمار مورد اشاره برگرفته از آمار گمرک بلاروس است.
به گفته ویکتور ریباک، حجم مناسبات دو کشور در بخش سرمایه‌گذاری نیز طی سال گذشته میلادی به 83 میلیون دلار رسید. او تصریح کرد که این حجم از سرمایه‌گذاری میان دو کشور در شرایطی رخ داده که ایران تحت تحریم‌های ناعادلانه قرار گرفته است. سفیر بلاروس در مقام مقایسه افزود که طی سال 2006 میلادی حجم سرمایه‌گذاری میان دو طرف حدود یک میلیون و 200 هزار دلار بود.
آقای ریباک در ادامه با اعلام این خبر که طی دو هفته آتی رییس اتاق بلاروس به تهران سفر خواهد کرد، یادآور شد که دوازدهمین اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و بلاروس طی دو هفته آینده در تهران برگزار می شود.
سفیر بلاروس در تهران با بیان اینکه در گذشته دو بانک ایرانی در بلاروس فعالیت می‌کردند، گفت: «بانک‌های ایرانی در طول دوره فعالیت خود در بلاروس مرتکب هیچ‌گونه تخلفی نشدند اما متاسفانه با جوسازی برخی رسانه‌ها در فهرست تحریم‌ها قرار گرفتند.» وی افزود: «برای آنکه اشتباهات گذشته را تکرار نکنیم باید به سمت استفاده از راهکارهای جدید قدم برداریم.» 
آقای ریباک سپس یکی از راهکارهای توسعه و برقراری دوباره همکاری‌های اقتصادی میان دو کشور را ارائه اطلاعات کافی از طرف‌های همکاری به شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی هر دو کشور عنوان کرد و افزود: «در این زمینه دولت بلاروس با همکاری بخش خصوصی و نهادهای اقتصادی این کشور بیشترین تلاش خود را برای برقراری ارتباط رو در رو فعالان اقتصادی دو کشور به کار خواهد گرفت و در مواجهه با تحریم‌ها نیز عقب نشینی نخواهد کرد.»
سفر ظریف به بلاروس
ویکتور ریباک در ادامه سخنان خود اعلام کرد که محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه کشورمان سفری به بلاروس خواهد داشت. ریباک اعلام کرد که او به منظور میزبانی از وزیر امورخارجه امشب تهران را به مقصد مینسک ترک می‌کند تا در پایتخت بلاروس میزبان ظریف باشد.
افزایش دو برابری مناسبات اقتصادی دو کشور
همچنین در این نشست، ولادیمیر کاریاگین رییس اتحادیه فعالان اقتصادی و کارفرمایان خصوصی مینسک طی سخنانی به تشریح فعالیت‌های این اتحادیه و نیز فرصت‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری کشور بلاروس پرداخت.
کاریاگین با بیان اینکه حجم مبادلات بازرگانی ایران و بلاروس در سال 2014 میلادی در مقایسه با سال پیش از آن نزدیک به دو برابر افزایش یافت، یادآور شد که در این اتحادیه بیش از 40 هزار شرکت بخش خصوصی فعال هستند و این اتحادیه ملی نزدیک به 42 اتحادیه منطقه‌ای و رشته‌ای را در برمی‌گیرد.
به گفته وی، همه ساله در کشور بلاروس از سوی کنفدراسیون فعالیت‌های اقتصادی اختصاصی بلاروس، همایش‌های مرتبط با موضوعات اقتصادی و فضای کسب وکار برگزار می‌شود که طی آن مهمترین پیشنهادها و راهکارهای بهبود فضای اقتصادی برای بخش خصوصی این کشور تببین و در اختیار دولت این کشور قرار می‌گیرد.
به دنبال بهبود فروش کالا به ایران هستیم
کاریاگین در ادامه با بیان اینکه شرکت‌های تازه تاسیس در بلاروس هفت سال از پرداخت برخی از انواع مالیات معاف هستند گفت: «در این کشور روز هفتم ژوئن به عنوان روز آزادی مالیاتی تعیین شده است؛ روز آزادی مالیاتی به این معنا که سال تا روز هفت ژوئن به دو قسمت تقسیم می‌شود و در بخش نخست، اولویت شرکت‌ها پرداخت مالیات به دولت و حقوق مزایا و پس از این تاریخ تا پایان سال که بخش دوم تقویم کاری است افزایش سود شرکت هدف اصلی است.» او در ادامه از شکل گیری اتحادیه گمرکی میان بلاروس، روسیه و قزاقستان سخن گفت و توضیح داد: «این منطقه 15 درصد از مناطق تجاری را شامل می‌شود و 170 میلیون نفر جمعیت در آن ساکن هستند.» او گفت: «شکل‌گیری این اتحادیه برای کشورهای عضو بسیار مفید بوده و اخیراً کشور ارمنستان نیز به آن پیوسته است.» او تاکید کرد که ایران نیز می‌تواند از تسهیلاتی که در این اتحادیه گمرکی ایجاد شده، بهره‌مند شود.
کاریاگین سپس به زمینه‌های همکاری ایران و بلاروس در آینده اشاره کرد و گفت: «از نظر من، همکاری در بخش انرژی، صرفه‌جویی انرژی، زیرساخت‌ها، لجستیک، فناوری اطلاعات، ساخت نیروگاه اتمی، توسعه انرژی خورشیدی از جمله این همکاری‌ها می تواند باشد.» او افزود: «همکاری ایران و بلاروس در بخش حمل و نقل نیز بسیار پر بار خواهد بود.» سرپرست هیات تجاری بلاروس ادامه داد: «همکاری در بخش زیرساخت‌های اطلاعاتی و ارتباطی نیز می‌تواند موثر باشد؛ به طوری که به ازای هر دلار سرمایه‌گذاری در این بخش، 10 دلار قابل برداشت خواهد بود.» او با اشاره به تاسیس پارک فناوری اطلاعات در بلاروس که با همکاری چینی‌ها صورت گرفته است، گفت: «در این پارک فناوری، کشورهای بسیاری عضو هستند و در پنج سال نخست حدود یک میلیارد دلار سود در بر داشته است که پیش‌بینی می‌شود، این میزان سود به 7میلیارددلار برسد.» او گفت: «ایرانی ها هم می توانند در این پارک فناوری به فعالیت بپردازند، بدون آنکه در دو سال نخستین فعالیت شان مالیات بپردازند.» این فعال اقتصادی افزود:« طراحی نرم افزار برای بانک های آلمانی نیز در دستور کار است و نرم افزار وایبر هم در بلاروس طراحی شده است.» کاریاگین در ادامه اهداف سفر این هیات تجاری به ایران را بهبود فروش کالاها و خدمات به ایران عنوان کرد و افزود:« در بلاروس 4 میلیارد دلار کالا با قابلیت فروش وجود دارد که می توان آن را به ایران و کشورهای مجاور ایران از جمله عراق و افغانستان صادر کرد.»
اوهمچنین گفت: «بلاروس در زمینه عمران و سرمایه گذاری های بانکی در شمار کشورهای پیشرفته قرار می گیرد و اگر به تحریم ها توجهی نکنیم می توانیم، در زمینه سرمایه گذاری های بانکی قدرت وهمکاری خود را گسترش دهیم. ما شاهد این هستیم که هم ایران و هم بخشی از روسیه مشمول تحریم است و این نتوانسته است مانع از پرداخت ها شود.» کاریاگین در ادامه به جاذبه های توریستی ایران و بلاروس نیز اشاره کرد و صنعت توریسم را یکی از زمینه های همکاری میان دو کشور برشمرد. سرپرست هیات تجاری بلاروس اضافه کرد:« بلاروس در صنعت آرایشی و بهداشتی و نیز صادرات مواد غذایی حرف هایی برای گفتن دارد. البته شرایط جغرافیایی این کشور به گونه ای است که همه محصولات کشاورزی در ان قابل کشت و تولید نیست. از این رو نیاز به واردات مواد غذایی نیز در بلاروس وجود دارد.» او گفت: «در زمینه تولید گوشت و لبنیات نیز می توان همکاری هایی را ایجاد کرد.» کاریاگین از وجود آژانس ملی سرمایه گذاری در این کشور نیز خبر داد و گفت این آژانس می تواند با کمپانی های ایرانی همکاری کند.
پس از پایان سخنان سرپرست هیات تجاری بلاروس، آل‌اسحاق نیز به این نکته اشاره کرد که بلاروس در بخش های IT ، امور بانکی و موافقتنامه های گمرکی زمینه های مساعدی را برای همکاری ایجاد کرده است. او در ادامه گفت: « ایران درتولید محصولات غذایی ارگانیک دارای مزیت بالایی است. ضمن آنکه ما هم در ایران به دنبال ایجاد و توسعه پارک های فناوری هستیم. بنابراین ایران و بلاروس در بخش IT نیز می توانند مراوادات خود را گسترش دهند.»
رییس اتاق تهران در ادامه با بیان اینکه «ورود به بازارهای اروپا، برای ایران و بلاروس دارای مطلوبیت بسیاری است» ابراز امیدواری کرد که در آینده هیاتی از تجار ایرانی به بلاروس اعزام شوند.
تلاش برای شناخت بازار دو کشور
عضو هیات رئیسه اتاق تهران نیز در این نشست گفت: «مردم ایران و فعالان اقتصادی این کشور آشنایی کافی با بازار بلاروس و محصولات این کشور ندارند از این رو فعالان اقتصادی بلاروس برای ورود به بازار ایران باید بیشترین تلاش را به خرج دهند.» سیدحمید حسینی در عین حال خاطرنشان کرد: «ایرانی‌ها اگرچه به سختی تن به مشارکت می‌دهند اما هنگامی که ورود پیدا کنند در طول همکاری وفادار خواهند ماند.»
وی همچنین از جمله زمینه‌های همکاری ایران و بلاروس را حوزه‌های معدن، آی‌تی و گردشگری عنوان کرد و سپس یادآور شد که زمینه‌های سیاسی میان دو کشور مطلوب است لذا در چنین شرایطی گسترش مناسبات اقتصادی برای هر دو طرف بخش خصوصی به خوبی فراهم است.
در ادامه این نشست باقری مسئول بخش بازرگانی ایران در مینسک پایتخت بلاروس به بیان توضیحاتی در مورد برنامه های این هیات تجاری در ایران پرداخت و گفت:« با رایزنی هایی که پیش از سفر این هیات صورت گرفته است، موفق شده ایم، ملاقات های سیاسی و کاری خوبی برای این هیات تدارک ببینیم. از جمله اینکه، با مسئولان انجمن واردکنندگان محصولات آرایشی و بهداشتی ملاقاتی را تنظیم کرده ایم. فعالان و تولیدکنندگان محصولات آرایشی و بهداشتی که تعدادی از آنها این هیات تجاری را همراهی می کنند، قرار است با مدیران4 شرکت بزرگ ایرانی در این بخش ملاقات کنند.» باقری افزود:«همچنین برای بررسی زمینه های همکاری در بخش تکنولوژی و فناوری در صنعت نفت نیز با وزارت نفت و پژوهشگاه صنعت نفت، قرارهایی تنظیم شده است. همچنین ملاقات با مسئولان سازمان توسعه تجارت نیز در این برنامه گنجانده شده است.» مسئول بخش بازرگانی ایران در مینسک پایتخت بلاروس در ادامه ابراز امیدواری کرد که این دیدارها به انعقاد قراردادهای تجاری منتهی شود.
۲۶ بهمن ۱۳۹۳ ۱۰:۲۷
اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران |
تعداد بازدید : ۷۷۳