زیرساختهای صادرات گاز به بصره در طول یک سال فراهم می شود

زیرساختهای صادرات گاز به بصره در طول یک سال فراهم می شود
زیرساختهای لازم برای صادرات گاز به بصره یک سال پس از امضای قرارداد فراهم می شود.

مدیر برنامه ریزی شرکت ملی گاز ایران دیروز، سه شنبه (٢٨ بهمن ماه) در نشستی با خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگار شانا گفت: علاوه بر صادرات گاز به بغداد که قرارداد آن امضا شده، هم اکنون پروژه صادرات گاز به بصره نیز مطرح است.

حسن منتظر تربتی با بیان این که زیرساختهای لازم برای صادرات گاز به بصره از سوی شرکت ملی گاز ایران فراهم است، افزود: هم اکنون خط لوله تا خرمشهر اجرا شده و در ادامه نیز امکان انشعاب گیری از خط ششم سراسری برای صادرات گاز به بصره وجود دارد.

به گفته وی، پس از امضای قرارداد صادرات گاز به بصره امکان اجرایی کردن این پروژه با ارسال روزانه ١٠ میلیون مترمکعب وجود دارد و این مقدار در فازهای بعدی نیز بر اساس قرارداد قابل افزایش خواهد بود.

وی با اشاره به پروژه صادرات گاز به بغداد نیز گفت: پروژه اجرای خط لوله صادرات گاز از مرز نفت شهر مراحل پایانی خود را طی می کند و در فاز نخست ظرفیت ارسال روزانه ١٠ میلیون مترمکعب گاز به این شهر وجود دارد.

مدیر برنامه ریزی شرکت ملی گاز ایران در ادامه به برنامه های سال آینده این شرکت اشاره کرد و یادآور شد: هدفگذاری برای فراهم کردن زیرساختهای فرآورش، انتقال و توزیع افزایش تولید گاز پارس جنوبی در سال آینده انجام شده است.

تربتی با بیان این که شرکت ملی گاز ایران سال آینده در دو محور تمرکز کرده است، تاکید کرد: هدفگذاری شرکت ملی گاز ایران این است که منابع مالی را به سمت پروژه هایی هدایت کند که منجر به توسعه های مناسب شود.

وی ادامه داد: پیش بینی می کنیم بخش زیادی از پروژه ساخت خط ششم سراسری و ایستگاههای خط هشتم را در سال آینده به بهره برداری برسانیم.

افزایش ٢٢ میلیارد مترمکعبی فرآورش گاز تا پایان امسال

مدیر برنامه ریزی شرکت ملی گاز ایران در ادامه این نشست خبری گفت: حجم فرآورش گاز طبیعی تا پایان امسال نسبت به مدت مشابه پارسال، ٢٢ میلیارد مترمکعب افزایش می یابد.

وی افزود: سالهای گذشته در بهترین شرایط شاهد افزایش پنج تا ١٠ میلیارد مترمکعبی تولید گاز بودیم و باتوجه به این مقدار افزایش در سال جاری رکورد تولید گاز از سال ١٣٤٩ تاکنون شکسته شده است.

نمودار تولید + واردات

حسن منتظر تربتی با بیان این که فعالیتهای شرکت ملی گاز به سه دهه تقسیم بندی می شود، یادآور شد: دهه نخست پیش از انقلاب بود که در بهترین شرایط سالانه ١٠ میلیارد مترمکعب گاز تولید می شد و در دهه دوم نیز به دلیل وقوع جنگ این مقدار شاهد افزایش  نبود.

وی ادامه داد: توسعه صنعت گاز پس از این دو دهه آغاز و با رشد خوبی دنبال شد ولی این شتاب در چهار سال گذشته به دلایل مختلف کاهش یافت.

به گفته وی، این روند امسال بصورت ناگهانی شتاب ویژه ای گرفت و این شتاب منجر به افزایش تولید و فرآورش گاز شد.

تربتی با بیان این که شرکت ملی گاز ایران با توجه به افزایش ظرفیت تولید در پارس جنوبی باید زیرساختهای لازم را برای انتقال این افزایش تولید فراهم می کرد، اظهار کرد: از ابتدای امسال پیگیری پروژه ها برای نشانه گیری درست و هدفگذاری برای مدیریت افزایش تولید در جلسه هایی با حضور مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران بررسی شد.

وی تاکید کرد: توزیع منابع مالی نیز باید به سمت پروژه هایی هدایت می شد که اثربخشی زودهنگامی داشت.

افزایش ١٥ میلیارد مترمکعبی تحویل گاز به نیروگاهها

وی با بیان این که حجم تحویل گاز به نیروگاهها تا پایان امسال ١٥ میلیارد مترمکعب نسبت به مدت مشابه پارسال افزایش می یابد، گفت: پیش بینی می کنیم تا پایان امسال حجم تحویل گاز به نیروگاهها به مرز ٥٠ میلیارد مترمکعب رسیده که در تاریخ صنعت گاز بی سابقه است.

نمودار مصرف گاز نیروگاه ها

به گفته وی، امسال تامین گاز نیروگاها نسبت به مدت مشابه پارسال ٤٠ درصد رشد داشته است.

مدیر برنامه ریزی شرکت ملی گاز ایران ادامه داد: در سالی که آلودگی هوا و بحث ریزگردها بسیار مهم بود اگر نیروگاهها نیز از مازوت و نفت گاز استفاده می کردند، آلودگی افزایش می یافت و تحویل گاز به نیروگاهها در بحث محیط زیست ارزشمند بود.

صرفه جویی ١٢ میلیارد دلاری با افزایش تحویل گاز به نیروگاهها

تربتی با بیان این که افزایش حجم تحویل گاز به نیروگاهها علاوه بر کاهش آلودگی منجر به صرفه جویی اقتصادی نیز شده است، گفت: با جایگزینی گاز با فرآورده های مایع، ١٠ تا ١٢ میلیارد دلار در این بخش صرفه جویی شده است.

افزایش ٣ میلیارد مترمکعبی تحویل گاز به صنایع

وی گفت: علاوه بر افزایش ٤٠ درصدی تحویل گاز به نیروگاهها، در بخش صنایع عمده نیز شرایط مطلوبی داشتیم و سه میلیارد مترمکعب گاز بیشتری به صنایع عمده تحویل شده است.

افزایش ٨ درصدی حجم صادرات گاز

مدیر برنامه ریزی شرکت ملی گاز ایران با بیان این که امسال حجم صادرات گاز نسبت به مدت مشابه پارسال شاهد افزایش هشت درصدی بوده است، تصریح کرد: صادرات گاز تاکنون یک میلیارد مترمکعب نسبت به مدت مشابه پارسال افزایش یافته است.

به گفته وی، از ابتدای امسال تاکنون صادرات گاز ٢,٥ میلیارد مترمکعب بیشتر از واردات بوده است.

افزایش یک میلیارد مترمکعبی تزریق گاز به مخازن نفتی

تربتی یادآور شد: حجم تزریق گاز به مخازن نفتی نیز نسبت به مدت مشابه پارسال یک میلیارد مترمکعب افزایش یافته است.

به گفته وی، فعالیتهای انجام شده در طول امسال پایداری شبکه گاز را تا چهار سال ایمن کرده است.

بهره برداری از ٥ ایستگاه تقویت فشار گاز

به گفته وی، با وجود مشکلاتی که وجود داشت، امسال پنج ایستگاه تقویت فشار گاز به بهره برداری رسید و ٧٠٠ کیلومتر خط لوله فشار قوی نیز اجرا شد.

برخورداری یک میلیون خانوار از نعمت گاز در سال جاری

تربتی تصریح کرد: با وجود این که امسال تمرکز ما روی توسعه زیرساختهای انتقال گاز بود، از مشتریان خود نیز غافل نبودیم و یکهزار کیلومتر شبکه گذاری داخل شهری اجرا و یک میلیون خانوار نیز از نعمت گاز طبیعی برخوردار شد.

گازرسانی به ٩ شهر و یکهزار روستا

مدیر برنامه ریزی شرکت ملی گاز ایران ادامه داد: از ابتدای امسال تاکنون، ٩ شهر و یکهزار و ٢٠ روستا نیز به شبکه سراسری گاز پیوسته است.

تجارت گاز از محورهای مهم برنامه ششم توسعه است

وی با بیان این که هم اکنون در حال تدوین برنامه ششم توسعه هستیم، گفت: یکی از محورهای مهم برنامه ششم توسعه، تجارت گاز است.

تربتی گفت: پیش بینی می کنیم علاوه بر کشورهای خلیج فارس و کشورهای همسایه از جمله عراق، عمان و امارات بتوانیم سهمی را به صادرات گاز به اروپا اختصاص دهیم.

مدیر برنامه ریزی شرکت ملی گاز ایران تصریح کرد: تا سه سال آینده همه خانوارهای کشور تحت پوشش گاز قرار می گیرند و در سالهای بعد، تمرکز ما به توسعه صادرات و گازرسانی به صنایع معطوف می شود.

وی ادامه داد: در بخش صنعت نیز پتروشیمیها و صنایع انرژی بری که قابلیت جذب دارند را به شبکه سراسری گاز متصل می کنیم.

ظرفیت انتقال روزانه ٧٠٠ میلیون مترمکعب گاز

مدیر برنامه ریزی شرکت ملی گاز ایران ادامه داد: هم اکنون ظرفیت انتقال روزانه ٧٠٠ میلیون مترمکعب گاز فراهم است.

وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در مورد برنامه ریزی شرکت ملی گاز ایران برای مدیریت افزایش ظرفیت تولید گاز در سال آینده گفت: بخشی از این افزایش تولید به سمت دو مخزن ذخیره سازی هدایت می شود و در زمستان می توانیم برای پایداری شبکه از این گاز استفاده کنیم.

تربتی ادامه داد: در حال حاضر ظرفیت ذخیره سازی ٢٥ میلیون مترمکعب گاز در مخازن شوریجه و سراجه وجود دارد.

به گفته وی، حجم برداشت گاز از مخازن در سال آینده به ٣٠ میلیون مترمکعب افزایش می یابد.

تزریق روزانه ٨٠ میلیون مترمکعب گاز به مخازن نفتی

وی با اشاره به تزریق گاز به مخازن نفتی گفت: ظرفیت تزریق روزانه ٢٠ میلیون مترمکعب گاز شیرین به مخازن کرنج، کوپال و پارسی، همچنین تزریق ٦٠ میلیون مترمکعب گاز ترش به مخازن آغاجاری وجود دارد.

تربتی با اشاره به تعریف چشم انداز برای توسعه صنعت گاز گفت: مهمترین سند، چشم انداز ١٤٠٤ بوده که در این سند پیش بینی شده که ایران ١٠ درصد از سهم تجارت جهانی گاز را به خود اختصاص دهد.

بهره مندی کامل مشترکان خانگی و تجاری از نعمت گاز

به گفته وی، پیش بینی می کنیم تا سه سال آینده همه روستاهای بالای ٢٠ خانوار را به شبکه گاز متصل کنیم و نخستین کشوری باشیم که همه مشترکان خانگی و تجاری را تحت پوشش شبکه گاز قرار می دهد.

برخورداری ٢٤,٥ میلیون خانوار از نعمت گاز

مدیر برنامه ریزی شرکت ملی گاز ایران با بیان این که تا سه سال آینده سهم گاز در سبد انرژی به ٧٥ درصد می رسد، گفت: هم اکنون ٢٢ میلیون خانوار کشور از نعمت گاز برخوردارند و این تعداد تا سه سال آینده به ٢٤,٥ میلیون خانوار افزایش می یابد.

همسویی شرکت ملی گاز با سیاستهای کلان دولت

تربتی در خصوص ساز و کار قیمت گذاری گاز در سال آینده نیز گفت: شرکت ملی گاز ایران در زمینه تعیین قیمت گاز نقشی ندارد و همسو با سیاستهای کلان دولت حرکت می کند.

سرمایه گذاری ١٧ میلیارد دلاری در صنعت گاز

به گفته وی، صنعت گاز تا سه سال آینده به ١٧ میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز دارد.

وی ادامه داد: چهار میلیارد دلار از این مقدار در بخش گازرسانی به شهرها و روستاها، ١,٥ میلیارد دلار در بخش توسعه گازرسانی در استان سیستان و بلوچستان و مابقی نیز در خطوط لوله ششم، نهم و یازدهم، همچنین ایستگاههای تقویت فشار گاز هزینه می شود.

مدیر برنامه ریزی شرکت ملی گاز ایران یادآور شد: یکی از منابع عمده تامین مالی در این پروژه هایی که اشاره شد بند «ق» تبصره دو بودجه سال ٩٣ است.

۲۹ بهمن ۱۳۹۳ ۱۱:۰۲
تعداد بازدید : ۶۸۷