دومین نمایشگاه مشترک بازرگانی ایران و افغانستان در کابل افتتاح شد

دومین نمایشگاه مشترک بازرگانی ایران و افغانستان با حضور محمد شریعتمداری معاون اجرایی رئیس جمهوری ایران در کابل افتتاح شد.
دومین نمایشگاه بزرگ مشترک بازرگانی ایران و افغانستان امروز با استقبال گسترده مردم این کشور در محل هتل 'اورانوس' شهر کابل افتتاح شد.

در این نمایشگاه که دارای 105 غرفه می باشد مصالح ساختمانی، انرژی، مواد شوینده، ماشین آلات، خدمات فنی، تجهیزات معدنی، دامداری، مرغداری و کشاورزی به معرض نمایش عموم گذاشته شده است.

محمد شریعتمداری در مراسم افتتاح این نمایشگاه در سخنانی پیام صلح و دوستی رییس جمهوری اسلامی ایران را به مردم و ملت افغانستان ابلاغ کرد و انتخابات اخیر ریاست جمهوری افغانستان را گامی مثبت برای آینده این کشور و دولت کنونی را نیز نتیجه اراده مردم افغانستان دانست.

وی به روابط خوب دو کشور دوست، برادر، هم فرهنگ افغانستان و ایران اشاره کرد و گفت: افغانستان و ایران باید در بخش های تجارت، علوم فنی و دانشگاهی، صنعت، ارتباطات، حمل و نقل و جاده ها با یکدیگر همکاری کنند.

شریعتمداری ؛ افغانستان را دارای تمدن کهن خواند که خواستگاه عرفا و دانشمندان بزرگ بوده و با ایران دارای ریشه های تمدنی و فرهنگی مشترک است که زمینه همکاری ها و فرصت های خوبی را مساعد کرده و باعث پیوند دو دولت و ملت شده است.

شریعتمداری گفت: همت، عزت و غرور مردم افغانستان در جهان مثال زدنی است که با توانایی های ملت ایران مشابهت دارد.

'
سرور دانش' معاون رییس جمهوری افغانستان نیز در سخنانی برگزاری دومین نمایشگاه بازرگانی افغانستان و ایران را گام ارزنده و بلند در همکاری بین دو کشور دانست.

وی افزود: دو کشور ایران و افغانستان دارای تاریخ، فرهنگ و تمدن مشترک است که دو کشور را با هم گره زده و هیچ کشوری در دنیا مانند افغانستان و ایران همسان نیستند.

دانش از همکاری ایران در دوران جهاد و مقاومت و میزبانی میلیون ها مهاجر افغان قدردانی کرد و ایران را از حامیان جدی افغانستان دانست.

وی تشکیل دولت وحدت ملی را مرحله نوین برای گسترش روابط با جمهوری اسلامی ایران خواند و گفت: 'محمد اشرف غنی' رییس جمهوری افغانستان براساس سیاست دولت خود ؛ ایران را در حلقه اول سیاست خارجی خود جای داده و خواهان روابط و همکاری های نزدیک دوجانبه است.

وی گفت: در سفر قریب الوقوع رییس جمهوری افغانستان به ایران توافق نامه درازمدت دو کشور امضا خواهد شد و با امضای آن فصل جدیدی از همکاری دو کشور آغاز خواهد شد.

دانش تاکید کرد که رشد روزافزون روابط اقتصادی باعث ثبات و امنیت منطقه خواهد شد.

معاون رییس جمهوری افغانستان تصریح کرد که دولت این کشور فرصت های خوبی را برای بازرگانان ایرانی در داخل این کشور فراهم می کند و در مقابل از ایران نیز خواست که تسهیلات گمرکی را برای بازرگانان افغان فراهم و عوارض گمرکی را رفع کند.

وی گفت: اقتصاد سرنوشت کشورهای منطقه را به هم گره خواهد زد و ثبات اقتصادی باعث ثبات سیاسی شده و منتج به تامین امنیت هرچه بهتر ایران و افغانستان می شود که ثبات و امنیت ایران و افغانستان ثبات و امنیت منطقه خواهد بود.

'
محمدرضا بهرامی' سفیر ایران در کابل نیر در این نمایشگاه مناسبات اقتصادی را پیوند دهنده دو کشور دانست و گفت: ایران اعتقاد دارد که روابط اقتصادی عامل مهم برای ثبات منطقه افغانستان و ایران خواهد بود و امنیت افغانستان برای ایران برابر با امنیت این کشور است.

'
خان جان الکوزی' معاون اتاق تجارت و بازرگانی افغانستان نیز از همکاری های خوب ایران و افغانستان قدردانی کرد و گفت: 45 درصد واردات افغانستان از بندرعباس و چابهار ایران صورت می گیرد و ایران در شرایط دشوار در کنار مردم افغانستان ایستاده و راه های ترانزیتی را برای این کشور بازگذاشته است.

وی گفت: اولین نمایشگاه افغانستان و ایران در کابل 20 هزار بازدیدکننده داشت و براورد می شود این نمایشگاه نیز 50 هزار بازدیدکننده را به خود جذب کند.

الکوزی گفت: در سال گذشته کشور افغانستان یک میلیارد و 600 میلیون دلار از جمهوری اسلامی ایران واردات داشته و در مقابل نزدیک به یکصد میلیون دلار کالا صادر کرده است.

شریعتمداری پس از افتتاح دومین نمایشگاه مشترک بازرگانی افغانستان و ایران با محمد اشرف غنی رییس جمهوری، سرور دانش معاون رییس جمهور و عبدالله عبدالله رییس اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان دیدار و در مورد موضوعات مورد علاقه دو طرف بحث و تبادل نظر کرد.
۲ اسفند ۱۳۹۳ ۰۰:۱۲
تعداد بازدید : ۸۴۶