جنگ قیمت نفت عربستان سعودی در حال به ثمر نشستن است

جنگ قیمت نفت عربستان سعودی در حال به ثمر نشستن است
پایگاه خبری بلومبرگ اعلام کرد، جنگ قیمت نفت که توسط عربستان سعودی به راه افتاد، در حال نتیجه دادن است.
به گزارش گروه اقتصادی ایرنا، بلومبرگ نوشت، سه ماه پس از آنکه عربستان سعودی تصمیم خود برای رها کردن کنترل قیمت نفت را آشکار کرد، اکنون نشانه هایی دال بر موثر واقع شدن این استراتژی در حال نمایان شدن است.

شرکت های حفاری نفت شیل در آمریکا در حال غیرفعال کردن دکل های حفاری، لغو برنامه های سرمایه گذاری و اخراج هزاران نفر از کارگران شاغل در این صنعت هستند. این اقدامات نشان می دهد، تصمیم 27 نوامبر (6 آذر) اوپک به رهبری عربستان سعودی، در حال موثر واقع شدن است.

استراتژی حفظ سطح تولید و حمایت از سهم بازار اوپک، با کاهش سطح قیمت، در حال ممانعت از افزایش سطح تولید در آمریکا و دیگر کشورهای غیراوپک است. 

برخی بانک های بین المللی پیش بینی کرده اند، عربستان سعودی، قدرتمندترین عضو اوپک، قصد دارد در نشست ماه ژوئن (خرداد 94) این سازمان نیز به سیاست خود ادامه دهد.

فرانسیسکو بلانچ رییس بخش تحقیقات نفت بانک آمریکا در نیویورک تلفنی به بلومبرگ گفت: سیاست رها کردن افسار قیمت ها در حال نتیجه دادن است. نتایجی که از این سیاست انتظار می رفت؛ شامل کاهش سرمایه گذاری و در نهایت عرضه و نیز تا حدودی افزایش تقاضا، در حال نمایان شدن است. 

براساس اطلاعات به دست آمده از شرکت نفتی بیکر هیوز آمریکا، تعداد دکل های حفاری در این کشور، هفته گذشته 37 واحد دیگر کاهش یافت و تعداد کل دکل های حفاری غیرفعال شده این کشور به یک هزار و 19 دکل رسید. شرکت های بین المللی نفتی از جمله رویال داچ شل و شورون اعلام کرده اند که از اول نوامبر (10 آبان) تاکنون تقریبا 50 میلیارد دلار از هزینه های خود کاسته اند.



** کشورهای ضعیف تر اوپک، خواهان نشست اضطراری هستند

در حالی که کشورهای ثروتمند اوپک شامل عربستان سعودی، کویت، امارات متحده عربی و قطر می توانند مدت طولانی تری در برابر کاهش قیمت نفت مقاومت کنند، سیاست فعلی اوپک، به دیگر اعضای این سازمان بشدت فشار می آورد. 

بنابه اعلام پایگاه خبری فوربس آمریکا، نیجریه، ونزوئلا و اکوادور در تقاضا برای برگزاری نشست اضطراری اعضای اوپک پیشگام شده اند.
۹ اسفند ۱۳۹۳ ۱۱:۵۷
تعداد بازدید : ۵۰۷