تمایل سرمایه گذاران برای توسعه میدان گازی فرزاد A

تمایل سرمایه گذاران برای توسعه میدان گازی فرزاد A
مدیرعامل شرکت پتروپارس از علاقه مندی یک سرمایه‌گذار برای توسعه میدان مشترک فرزاد A خبر داد و گفت: در صورت توافق با این سرمایه‌گذار، مرحله بعدی توسعه میدان فرزاد A را در دستور کار می دهیم.

محمدجواد شمس مدیرعامل شرکت پتروپارس در گفتگو با خبرنگار شانا، گفت: به تازگی وزارت نفت اعلام کرد که یک سرمایه‌گذار برای توسعه این میدان اظهارعلاقه کرده و این سرمایه گذار به پتروپارس معرفی شده تا در صورت توافق بتوانیم عملیات توسعه میدان را ادامه دهیم.

براساس این گزارش، میدان گازی فرزاد که به دو بخش فرزاد A و B تقسیم بندی شده، یکی از میدانهای مشترک ایران با عربستان است، تفاهمنامه توسعه میدان گازی فرزاد A در سال ١٣٩٠ با شرکت پتروپارس به عنوان مجری پروژه امضا شد.

نخستین چاه اکتشافی در فرزاد A در سال ٩٠ حفاری شد و قرار شد شرکت پتروپارس حفاری توصیفی چاه دوم را انجام دهد.

شمس در این باره گفت: طبق قرارداد پتروپارس براساس حفاری و لرزه‌نگاری انجام شده باید MDP (برنامه توسعه میدان) میدان را تهیه کند که مطالعات مفهومی این کار با در اختیار گرفتن یک مشاور بین‌المللی انجام شد.

مدیرعامل پتروپارس ادامه داد: براین اساس، مدارک فنی و مهندسی در حد طراحی مفهومی تهیه شده و در اختیار کارفرما قرار گرفته است، حال چنانچه منابع تازه ای در اختیار وزارت نفت باشد و قرارداد دیگری هم با پتروپارس امضا کنند، کار را ادامه می‌دهیم. 

وی با بیان این که مرحله اول قرارداد یعنی تهیه MDP به شرکت پتروپارس واگذار شده بود تصریح کرد: ما به عنوان مجری پروژه تعهد خود را انجام داده‌ایم؛ قرار شده بود چنانچه منابع مالی تامین شود قرارداد مرحله دوم هم نهایی شده و آن را انجام دهیم.

شمس تاکید کرد: هم اکنون آغاز مرحله دوم توسعه میدان فرزاد A از سوی وزارت نفت به این شرکت ابلاغ نشده است. 

وی ادامه داد: با استقرار دولت یازدهم؛ رویکرد توجه به منابع مالی با توجه به محدودیتهای موجود و اولویت بندی پروژه‌ها در دستور کار وزارت نفت قرار گرفت.

مدیرعامل شرکت پتروپارس با بیان این که توسعه میدانهای مشترک نفت وگاز اولویت اول وزارت نفت برای توسعه است افزود: با این حال منابع مالی برای توسعه پروژه‌های نفتی محدود است.

وی توسعه میدان فرزاد A را یکی از اولویتهای وزارت نفت برای توسعه اعلام کرد و افزود: با این حال منابعی برای توسعه آن وجود ندارد و چنانچه منابع تامین شود توسعه میدان بدون شک در دستور کار قرار می گیرد. 

۹ اسفند ۱۳۹۳ ۱۴:۰۹
تعداد بازدید : ۵۵۳