صورتجلسه کمیسیون فرآورده‌های روغنی مورخ 93/12/03

اعضای حاضر در جلسه عبارتند از:

آقایان: اسپندیاری(دبیرکل)، میرآخورلی (افزون روان)، زرین (مهتاب گریس)، رزقی (روان گستر)، قراگزلو (پتروسپیدگریس)، عبداللهی (کیان تامین ایرانیان)، فتحی (روغن موتور قم، پیام شیمی بهتاز)، خراسانی (زنیط و تعاونی مروارید مشکین)، هاشمی (سامان شیمی)، گلچین (پترو پردیس)، اسلامی (روغن موتور ایران)، صادقی خوشدل (بازرگانی صادقی خوشدل)، رحمانی (روغن موتور پارسیان پارسا)، حاجی بابا (روغن موتور پردیس)، کچه چیان (ارم شیمی آذربایجان)، اصلان بیگی (روغن موتور رهروان)، جوکار (پیام صادرات)، منیری (روغن موتور قطران کاوه، قطران کاوه پارس و تکران کاوه)، گایینی (روغن موتور شتاب)، بنی اسدی (پترو سپهر پویا)، شریعت (صنایع روغن آریا جم)، ابوطالبیان (بهاران شیمی بروجن)، هادیان فر (روان کاران گیتی پاسارگاد)، نعیمی (پیام شیمی راد)، کریمی (عالی پردازان آتیه)، شعبانی (پیمان روغن)، نوبهار (روغن موتور آسیا، نیل شیمی ثامن)، نخباف (کراپ ایران)، کاویان پور (آریا صنعت بهینه)، باقری (فومن شیمی، روغن موتور لوشان)، تیزچنگ (روان ساز شیمی صبا)، آقایی راد (روشن شیمی، پترو سالار یزد)

 

یازدهمین جلسه کمیسیون فرآورده‌های روغنی سال 1393 رأس ساعت 16:00 روز یکشنبه مورخ 93/12/03 با حضور افراد فوق‌الذکر در محل دبیرخانه اتحادیه برگزار گردید.

 

اخبار کمیسیون:

-        بر اساس اطلاع واصله بیست و دومین نمایشگاه بین‌المللی صنعت نفت و گاز کاسپین از تاریخ 12 لغایت 15 خردادماه سال 94 در مرکز نمایشگاه‌های بین‌المللی باکو برگزار خواهد شد.

-        سیزدهمین نمایشگاه نفت و گاز روسیه از تاریخ 2 لغایت 5 تیرماه سال 94 در مرکز نمایشگاه‌های بین‌المللی مسکو برگزار خواهد شد. هزینه مربوط به اجاره فضای غرفه به ازای هر مترمربع 525 یورو (برای حداقل 12 مترمربع) با تجهیزات اولیه غرفه می‌باشد.

-        اتحادیه به روال هرسال در نظر دارد در نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز و پتروشیمی ایران که از تاریخ 16 الی 19 اردیبهشت‌ماه سال آتی در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار خواهد شد، شرکت نماید.

-        بر اساس نامه واصله از صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک آن صندوق آمادگی خود را به منظور همکاری با اتحادیه از طریق صدور ضمانت نامه اعلام نموده است.

-        براساس نامه واصله از سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران سازمان مذکور در نظر دارد با همکاری مرکز آموزش و تحقیقات صنعتی ایران نسبت به برگزاری دوره آموزشی "ممیزی انرژی کوره ها جهت کاهش مصرف سوخت" در تاریخ 93/12/14 اقدام نماید.

-        نوزدهمین نمایشگاه نفت و گاز عرب (Arab Oil and Gas 2015) از تاریخ 1 الی 4 اردیبهشت ماه سال 94 در شهر دبی برگزار خواهد شد.

-        طبق اطلاع واصله از اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران مقام محترم ریاست جمهوری در نیمه دوم اسفندماه سال جاری به عشق‌آباد پایتخت کشور ترکمنستان عزیمت خواهند نمود. در این راستا اتاق مذکور  در نظر دارد، به‌منظور بهره‌برداری از فرصت پیش‌آمده با افزایش تعاملات اقتصادی در زمینه‌های مختلف ازجمله صدور خدمات، فنی و مهندسی، اجرای پروژه‌های مشترک و تهاتر کالا در قبال وجوه مربوط به بهای گاز نسبت به اعزام یک هیات تجاری – صنعتی متشکل از فعالین اقتصادی بخش خصوصی در معیت مقام محترم ریاست جمهوری به آن کشور اقدام نماید. علاقه مندان می‌توانند مراتب آمادگی خود را جهت حضور در این هیات در قالب فرم ارسالی به اتاق ایران اعلام نمایند.

-        اولین نمایشگاه بین‌المللی پالایش و پتروشیمی عمان  از تاریخ 25 لغایت 27 اسفندماه سال جاری در مرکز نمایشگاه‌های بین‌المللی مسقط برگزار می‌گردد. علاقه‌مندان برای شرکت در این نمایشگاه می‌توانند درخواست خود را حداکثر تا تاریخ 93/12/04 به اتحادیه اعلام نمایند. ضمناً هزینه مربوط به اجاره غرفه به ازای هر مترمربع 415 دلار برای حداقل 12 مترمربع با تجهیزات اولیه غرفه می‌باشد.

-        ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز بخشنامه‌ای درخصوص استانداردسازی مشتقات نفتی مبتنی بر خود اظهاری صادر نموده است. براساس این بخشنامه واحدهای تولیدی فرآورده‌های نفتی که فرایند استانداردسازی را طی نموده‌اند و دارای محصولات کدگذاری شده می‌باشند، صرفاً در مواردی که اقدام به تولید محصولات میانی جدید (برش‌های حد واسط) می‌نمایند، موظف به استانداردسازی برای آن برش‌ها بوده و در خصوص محصولات جدید حاصل از بلندینگ نیازی به طی کردن مجدد فرایند استانداردسازی نمی‌باشند و صادرات محموله‌های صادراتی شرکت‌های مذکور با فرمولاسیون‌های بلندینگ جدید بر اساس انطباق نتایج آزمون محموله‌های مذکور با اظهار صاحب کالا انجام می‌پذیرد. ضمناً برای اظهار تمامی محموله‌های صادراتی بلندینگ، ارائه فرمولاسیون دقیق و همچنین آنالیز تأییدشده مواد اولیه صادره از سوی مجتمع‌های پتروشیمی و پالایشگاهی مجاز و در صورت استفاده از مواد خریداری‌شده از بورس یا مواد اولیه وارداتی، ارائه اسناد مثبته ازجمله فاکتور خرید و اسناد واردات ضروری می‌باشد. ضمناً روغن‌پایه مصرفی در فرمولاسیون‌های بلندینگ نهایی می‌بایست در چارچوب ویژگی‌های استاندارد ملی باشد.

-        بر اساس‌نامه واصله از اتاق بازرگانی تهران یک هیات اقتصادی – تجاری متشکل از مقامات دولتی و بخش خصوصی کشور سوریه در دهه اول اسفندماه سال جاری از ایران بازدید خواهند نمود. در این رابطه قرار است اولین اجلاس توسعه همکاری‌های اقتصادی-تجاری فی‌مابین با حضور هیات مذکور و طرف‌های ایرانی در روز دوشنبه مورخ 93/12/04 در اتاق تهران برگزار شود. علاقه‌مندان می‌توانند ضمن هماهنگی با اتاق مذکور در این جلسه شرکت نمایند.

-        بر اساس نامه واصله از دفتر صادرات گمرک ایران پس از انجام تشریفات صادرات فرآورده‌ها و مشتقات مایع نفت و گاز در گمرکات اجرایی مجاز معرفی‌شده صرفاً خروج محموله‌های مزبور از گمرک پیرانشهر با رعایت مقررات و ضوابط مربوطه بلامانع می‌باشد.

-        با توجه به نزدیک شدن انتخابات هیات نمایندگان اتاق تهران این اتحادیه طی نامه‌ای حمایت خود را از نامزدهای عضو این اتحادیه  اعلام نموده و بدینوسیله از اعضاء محترم نیز تقاضا می‌گردد افراد مذکور را موردحمایت قرار دهند.

-        جلسه مشترک اتحادیه با مدیر کل محترم دفتر مبارزه با قاچاق فرآورده های نفتی و نظارت بر حمل و نقل ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در تاریخ 93/12/02 برگزار گردید.

 

در ادامه اخبار موارد ذیل عنوان گردید:

·         با توجه به رتبه‌بندی صد کشور برتر اقتصادی سال 93 توسط سازمان مدیریت صنعتی ایران، تعدادی از اعضاء اتحادیه حائز رتبه‌های برتر شده‌اند که اسامی شرکت‌های مذکور از طریق ایمیل اعلام‌شده است.

·         در ارتباط با حضور اتحادیه درنمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز پتروشیمی ایران که در اردیبهشت‌ماه سال 94 در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار خواهد شد. عنوان گردید اتحادیه درخواست استفاده از فضایی به مساحت حدود 2700 مترمربع را ارائه نموده است و سالن‌های شماره 7 و 27 نمایشگاه به اتحادیه اختصاص خواهد یافت.

·         طبق برنامه‌ریزی بعمل آمده قرار است شورای روابط عمومی و بازرگانی شرکت‌های عضو در روز سه‌شنبه مورخ 93/12/05 در محل دبیرخانه اتحادیه برگزار گردد. در صورت استقبال اعضاء جلسات این شورا به‌طور مستمر برگزار خواهد شد.

·         در خصوص حمایت اتحادیه از نامزدهای انتخابات هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران عنوان گردید هیات مدیره نسبت به حمایت از یک گروه خاص مخالف است. اتحادیه نسبت به هیچ گروه خاصی تمایل نداشته و فقط از نامزدهای عضو حمایت نموده است.

·         سایت اتحادیه به‌روزرسانی شده است. علاقه‌مندان می‌توانند ضمن مراجعه به این سایت از اخبار وقایع و گزارشات مربوط به حوزه نفت، گاز و پتروشیمی مطلع شوند و از حاضرین درخواست بعمل آمد تا چنانچه نواقصی در سایت مشاهده می‌گردد، مراتب را جهت بررسی و اقدام مقتضی به اتحادیه اعلام نمایند.

·         درخواست شرکت راد شیمی تهران مبنی بر عضویت در اتحادیه مطرح و نماینده آن شرکت در جلسه حضور یافته و توضیحاتی پیرامون فعالیت‌های شرکت مزبور ارائه نموده و به سؤالات حاضرین پاسخ داد. سپس نسبت به تقاضای شرکت مزبور رأی‌گیری با ورقه انجام گرفت و بر اساس آراء مأخوذه (27 رأی موافق، 6 رأی مخالف، و 3 رأی ممتنع) کمیسیون نظریه مثبت و مساعد خود را نسبت به عضویت شرکت فوق‌الذکر اعلام نمود.

·         درخواست شرکت پترونیکان البرز مبنی بر عضویت در اتحادیه مطرح و نماینده آن شرکت در جلسه حضور یافته و توضیحاتی پیرامون فعالیت‌های شرکت مزبور ارائه نموده و به سؤالات حاضرین پاسخ داد. سپس نسبت به تقاضای شرکت مزبور رأی‌گیری با ورقه انجام گرفت و بر اساس آراء مأخوذه (17 رأی موافق، 10 رأی مخالف، و 9 رأی ممتنع) کمیسیون نظریه مثبت و مساعد خود را نسبت به عضویت شرکت فوق‌الذکر اعلام نمود.

·         با توجه به برگزاری جلسه مشترک اتحادیه با مدیرکل دفتر مبارزه با قاچاق فرآورده‌های نفتی و نظارت بر حمل‌ونقل ستاد شرح مختصری از مذاکرات انجام‌گرفته طی جلسه مذکور به‌قرار ذیل بیان گردید. طی این جلسه در مورد درصد میزان استحصال روغن سوخت تقطیری و انباشت آن در مخازن کارخانجات و میزان درصد صدور مجوز برای صادرات این محصول مذاکره بعمل آمد. در جلسه مذکور اعلام گردید عمده مشکل مربوط به صادرات این ماده درصد میزان استحصال این محصول است که مجوز صادرات آن صادر می‌شود. ستاد چند پارامتر در نظر می‌گیرد. ازجمله شناسایی واحدهای تولیدی و اینکه میزان روغن و توانمندی آنها برای صادرات چقدر است. در این رابطه پرسشنامه طرح جمع‌آوری اطلاعات مربوط به واحدهای تصفیه دوم روغن توسط ستاد تهیه و برای تکمیل نمود‌ن از طریق ایمیل در اختیار واحدهای مذکور قرارگرفته است. ستاد در مورد صادرات روغن سوخت تقطیری به میزان 12 % قول داده است که مساعدت نماید. بحث دیگر مربوط به فرم‌های خود اظهاری بود که در هر نوبت صادرات روغن سوخت تقطیری واحدهای تصفیه دوم روغن بایستی آن را تکمیل نموده و به‌ضمیمه سایر مدارک به کمیسیون استان‌ها ارائه نمایند. براساس سند خود اظهاری، ستاد میزان ورود روغن کارکرده و میزان تولید روغن‌پایه و استحصال روغن سوخت تقطیری را کنترل می‌کند. ستاد فرم‌های خوداظهاری را به سازمان امور مالیاتی کشور ارسال می‌کند که مستلزم شفاف بودن دفاتر است. در رابطه با 12 % صادرات روغن سوخت تقطیری ستاد به دنبال مستندسازی است. سازمان استاندارد بایستی از مناطق مختلف جغرافیایی نمونه‌برداری و آزمایش نموده و نتیجه را گزارش دهد تا ستاد بتواند در مورد 12 % تصمیم‌گیری نماید.

·         بحث جمع‌آوری روغن کارکرده و انجمن صنایع بازیافت مطرح و ستاد برای مذاکره در این زمینه اعلام آمادگی نموده است. ساماندهی روغن کارکرده مدنظر ستاد قرار دارد.

·         به دنبال پلمپ مخازن واحدهای تولیدی در مناطق آزاد و ویژه و صدور کالا بعد از اعلام نتیجه از سوی کارگروه تعداد زیادی از شرکت‌های پتروشیمی از شمول خوشنامی خارج خواهند شد. همچنین مراتب خارج شدن شرکت‌هایی که ریشه در خاک دارند، از شمول خوشنامی در دستور کار ستاد قرار دارد.

·         در رابطه با درخواست ایجاد مرزهای جدید برای صادرات فرآورده‌های نفتی قابل ذکر است، مرز پیرانشهر برای صادرات فرآورده‌های نفتی اختصاص داده‌شده است و در خصوص ایجاد مرز آبی در جنوب، ستاد در حال بررسی است و در این رابطه قرار است سفری به آن منطقه انجام گیرد.

·         ستاد با گمرک هماهنگ است که یک برابر ضمانت برای صدور کالاها از بازرگانان خوشنام دریافت گردد.

·         قرار است کالاهایی که طبق ماده 13 صادر می‌شوند، به‌محض آنکه وارد گمرک شوند، نمونه‌گیری انجام شود و نتیجه آزمون به کارگروه استانی ارسال شود. درواقع فرایند صادرات کالاهایی که طبق این ماده صادر گردد سریع‌تر انجام خواهد شد و قرار است طی یک هفته صورت پذیرد.

·         در ارتباط با حمل‌ونقل فرآورده‌های نفتی ستاد جلساتی را با نیروی انتظامی برگزار نموده و تا حد بسیار زیادی مشکلات آن را مرتفع نموده‌اند. قرار است حمل‌ونقل کالاهایی که دارای پلمپ شرکت نفت و پلمپ گمرک می‌باشند، به‌راحتی انجام شود.

·         در ارتباط با صادرات روغن سوخت تقطیری عنوان گردید: اصل مطلب افزایش صادرات روغن سوخت تقطیری به  میزان 12 % است. بخشنامه 12 بندی که صادرشده است، اولین گام برای تحقق این امر تا 50 الی 60 درصد می‌باشد. چنانچه 12 بند رعایت شود، خودش یک نوع خوداظهاری است. اظهار ورودیه ها و خروجیه ها و استحصال، خوداظهاری است و دیگر نیازی به تکمیل نمودن فرم خود اظهاری نمی‌باشد. ملزومات ابتدایی و میانی راه برای تغییر 7 % به 12 % درزمانی که 12 بند ابلاغ شده، طی گردیده است. در جلسات قبلی ستاد به‌صراحت قول 12 % را داده است و باید برای همه انجام پذیرد و یا هیچ واحدی.

-        چند ماهی است که مرز افغانستان بسته شده است. کامیون‌ها پشت مرز متوقف مانده‌اند. روغن سوخت تقطیری روی دست کارخانجات مانده است. دیگر چقدر می‌توانند ذخیره کنند. ضرورت دارد، در قالب یک گروه برای رفع مشکل اقدام بعمل آید.

-        برخی از اعضاء معترض هستند چرا ستاد برای سوخت تقطیری بیش از اندازه کنترل می کند.

-        به نظر یک نفر از اعضاء کمیسیون، واحدها کار اصلی خود را فدای روغن سوخت تقطیری می‌کنند، همت نماییم و روغن‌موتور صادر کنیم و یا بر اساس یک پیشنهاد همه روغن سوخت تقطیری یکجا صادر شود و همه واحدهای تولیدی محصول خود را به یک تشکل عرضه نمایند و آن تشکل کلیه پاسخگویی‌ها را انجام دهد.

-        مسائل بایستی منطقی مطرح و موردبررسی قرار گیرند. نبایستی مأیوس شد، زیرا تعداد بخشنامه‌های مثبتی که ستاد صادر نموده و نتیجه عاید نموده‌اند، کم نیستند. ستاد اعتماد کامل به اتحادیه دارد. با ستاد به‌راحتی می‌توان کنار آمد.

-        درخواست بعمل آمد تا ضمن تشکیل یک جلسه فوری با ستاد طی این هفته مسائل مربوط به روغن سوخت تقطیری موردبحث و بررسی قرار گیرد و ضمناً کمیته روان‌سازی تجارت نیز مجدداً راه‌اندازی شود.

-        همچنین پیشنهاداتی ازجمله آزاد شدن قیمت گازوئیل، پرهیز سازمان‌هایی مانند ستاد، سازمان امور مالیاتی و بیمه، از انجام کارهای موازی ارائه و به لزوم اصلاح شیوه‌نامه صادرات روغن سوخت تقطیری اشاره گردید.

-        در خاتمه جلسه فرم‌های خوداظهاری تکثیرشده و در اختیار حاضرین قرار گرفت.

 

این جلسه در ساعت 18:00 با ذکر صلوات خاتمه یافت.

۱۶ اسفند ۱۳۹۳ ۱۱:۳۰
تعداد بازدید : ۱,۰۷۱