آمادگی مپنا برای حفاری دریایی فاز ١١

آمادگی مپنا برای حفاری دریایی فاز ١١
مدیر حفاری شرکت مپنا از ارائه پیشنهاد به شرکت ملی نفت برای حفاری فاز ١١ پارس جنوبی خبر داد و گفت:‌ چنانچه شرکت ملی نفت این پیشنهاد را مناسب بداند آماده اجرای پروژه در پارس جنوبی هستیم.
محمد کشاورز، در گفتگو با خبرنگار شانا، با بیان این‌که هم اینک دو دکل خشکی مپنا در منطقه اهواز در حال کار هستند، افزود: یک دکل دریایی هم در صورت توافق با شرکت ملی نفت برای اجرای فاز ١١ به منطقه می‌رود.

مدیر حفاری شرکت مپنا ادامه داد: با توجه به مذاکره‌ها و هماهنگی‌های انجام شده پیشنهاد خود را برای حفاری فاز ١١ به شرکت ملی نفت ارائه کردیم که در صورتی که شرکت نفت آن را مناسب بداند، آماده اجرای کار هستیم.

وی درباره زمان اعزام دکل حفاری این شرکت برای اجرای حفاری دریایی فاز ١١، تصریح کرد: فعلا در مرحله پیشنهاد هستیم و تصمیم برعهده شرکت ملی نفت ایران است. 

به گزارش شانا، قرارداد بیع متقابل طرح توسعه فاز ١١ میدان گازی پارس جنوبی و ساخت تاسیسات مایع گردانی گاز (ال ان جی) در سال ٢٠٠٤ به طور مشترک با شرکتهای توتال فرانسه و پتروناس مالزی امضا شد که پس از تاخیرهای این دو شرکت برای اجرای طرح، این قرارداد به شرکت چینی سی.ان.پی.سی (CNPC) واگذار شد.

شرکت چینی طبق قرارداد باید پس از ٥٢ ماه (مهرماه ١٣٩٢) این فاز را به تولید می‌رساند، اما این شرکت هیچگاه به تعهدهای خود عمل نکرد. پس از گذشت حدود ٥٠ ماه از سپردن توسعه فاز ١١ میدان گازی پارس جنوبی به این شرکت چینی، بدون اجرای ابتدایی‌ترین فعالیتهای توسعه‌ای، این شرکت زمستان ٩١ از این طرح خارج شد.

فاز ١١ پارس جنوبی با هدف تولید روزانه ٢ میلیارد فوت مکعب گاز از میدان پارس جنوبی توسعه می‌یابد. گاز استحصالی این فاز به عنوان خوراک واحدهای ال.ان.جی به میزان ١٩٠٠ میلیون فوت مکعب در روز تحویل خواهد شد و علاوه بر آن، روزانه ٨٠ هزار بشکه میعانات گازی سنگین در این فاز تولید خواهد شد.

علی اکبر شعبانپور، مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس پیش از این گفته بود: با توجه به زمان‌بر بودن توسعه بخش حفاری و دریایی فاز ١١ میدان گازی پارس جنوبی در سطح مدیریتی شرکت ملی نفت تصمیم به توسعه این بخش به صورت مستقل و زودتر از بخش خشکی گرفته شده است.

به گفته وی، در صورت تحقق توسعه بخش دریایی فاز ١١ میدان پارس جنوبی پیش از توسعه بخش خشکی، گاز تولیدی این فاز با استفاده از ظرفیتهای خالی پالایشگاههای موجود در منطقه ویژه اقتصادی پارس فرآورش می‌شود. تاکنون پیمانکار خاصی برای توسعه بخش دریایی فاز ١١ مشخص نشده و شرکت ملی نفت ایران روی این موضوع در حال بررسی و تحقیق است.
۱۹ اسفند ۱۳۹۳ ۰۹:۲۵
تعداد بازدید : ۵۱۶