انتقال نفت از خط لوله کردستان متوقف شد

انتقال نفت از خط لوله کردستان متوقف شد
مقامات و منابع صنعت نفت ترکیه گفتند: انتقال نفت از خط لوله کردستان عراق که نفت خام کرکوک و کردستان را به بندر جیحان ترکیه منتقل می‌کند از روز دوشنبه به دلیل تعمیرات متوقف شده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) به نقل از رویترز، یک مقام شرکت خط لوله بوتاش ترکیه گفت: در این خط لوله یک مورد سرقت نفت رخ داده و به تعمیرات احتیاج دارد.

این مقام ترکیه‌ای افزود: ‌خط لوله احتمالا امروز بازگشایی می‌شود.

جریان نفت در خط لوله کردستان عراق اخیرا به طور متوسط روزانه حدود 450 هزار بشکه بوده و هر از گاهی تا 500 هزار بشکه در روز نیز بالا رفته است.

اما این مقام ترکیه ای نسبت به موارد سرقت نفت در این خط لوله ابراز نگرانی کرد.

این منبع آگاه افزود: ما شاهد افزایش موارد سرقت از این خط لوله در خاک ترکیه و حوالی استان اورفه بوده ایم.

این منبع آگاه اضافه کرد: توقف جریان نفت در خط لوله به همین دلیل بوده است.

صادرات نفت از میدان کرکوک عراق به بندر جیحان ترکیه سال گذشته چندین ماه متوقف شد زیرا این خط لوله هدف حملات شبه نظامیان قرار گرفت.

شرکت نفت دولتی عراق(سومو) صادرات نفت به بندر جیحان را از اواخر سال گذشته و از طریق یک خط لوله ساخت کردستان از سر گرفت. این از سرگیری پس از توافق کردستان و بغداد در خصوص صادرات نفت کردستان در ماه دسامبر حاصل شد.

براساس این توافق، کردها متعهد به صادرات متوسط روزانه 550 هزار بشکه نفت به بندر جیحان در سال 2015 از طریق شرکت نفت عراق شدند و در عوض دولت عراق متعهد به بازگرداندن بودجه این منطقه شد.

دولت کردستان عراق اعلام کرده که 97 درصد نفت توافق شده با دولت عراق را در این دوره تحویل داده است.

آمارها نشان میدهد که صادرات نفت از شمال عراق قرار است برای اولین بار از زمان توافق طرفین، از روزانه 350 هزار بشکه در هفته گذشته و روزانه 275 هزار بشکه در فوریه و ژانویه به 400 هزار بشکه در روز برسد.

۲۰ اسفند ۱۳۹۳ ۱۳:۳۷
تعداد بازدید : ۴۹۷