ساماندهی تقاضا، کاهش قاچاق را درپی دارد//کشف ۲۱۴ کیلو طلای قاچاق در آبهای خلیج فارس

ساماندهی تقاضا، کاهش قاچاق را درپی دارد//کشف ۲۱۴ کیلو طلای قاچاق در آبهای خلیج فارس
رییس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، گفت: اگر تقاضا را به گونه‌ای سامان‌ دهی کنیم که خارج از حوزه قاچاق باشد، عرضه محصولات قاچاق متناسب با آن کاهش خواهد یافت.

رییس ستاد مبارزه با قاچاق کالا، ارز به جزئیات ۳ پرونده بزرگ قاچاق طلا اشاره کرد و گفت: محموله‌های ۲۵۵ کیلوگرمی طلای قاچاق که در حال ورود یا خروج از مرزهای کشور بود؛ در ۳ استان هرمزگان، بوشهر و آذربایجان غربی کشف شد.

«حبیب‌الله حقیقی» درجمع خبرنگاران با اشاره به اینکه قاچاق پدیده‌ای اجتماعی،‌ فرهنگی و سلامت محور است،افزود: اقدامات ستاد به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده که همزمان با پیشگیری مقابله با این معضل نیز در دستور کار قرار گرفته است.
رییس ستادمرکزی مبارزه با قاچاق کالا، ارز همچنین تصریح کرد: اگر تقاضا را به گونه‌ای سامان‌ دهی کنیم که خارج از حوزه قاچاق باشد، عرضه محصولات قاچاق متناسب با آن کاهش خواهد یافت.

وی ادامه داد: قاچاق در برخی حوزه‌ها قابل کنترل و مهارشدنی نیست، به عنوان مثال معافیت‌هایی که در حوزه مناطق مرزی تعریف کرده‌ایم به گونه‌ای شده که دست برخی را باز گذاشته است.

حقیقی به عنوان مثال به عنوان ته لنجی اشاره کرد و گفت که بعضا شاهدیم که این ته لنجی تبدیل به یک لنج کالا شده است، در صورتی که این قانون برای افراد بومی منطقه برای کالاهای خاص و با وزن مشخص است، نه آنکه همه کالاها را بار لنج کنند و از آن به عنوان ته لنجی وارد کشور کنند.
حقیقی در بخش دیگری از سخنان خود به این نکته هم اشاره کرد که در سال 93 نسبت به سال 92 با کاهش حجم قاچاق مواجه بوده‌ایم.
رییس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در بخش دیگری از سخنان خود گفت : تلاش 20 جلسه ای کارگروه حقوقی و قضایی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا وارزتحت عنوان پرونده های ملی و مهم منجر به نتیجه رسیدن و صدور حکم سه پرونده مهم قاچاق طلا در استانهای هرمزگان ،آذربایجان غربی و بوشهرشد.
وی افزود: مهمترین پرونده قاچاق طلا مربوط به کشف 214 کیلو و 123 گرم و 49 میلی گرم طلا شامل یک هزارو 911 قطعه سکه تمام بهار آزادی، 50 قطعه نیم سکه بهار آزادی و 149 قطعه ربع بهار آزادی به ارزش 323 میلیاردو 668 میلیون و 234 هزار و 270 ریال بوده است.
حقیقی افزود: متهم این پرونده قصد داشت این میزان میزان طلای قاچاق را با استفاده از لنجی تحت پوشش بار سیب زمینی به کشور امارات متحده عربی انتقال دهد که توسط سربازان گمنام در آبهای خلیج فارس کشف و ضبط شد.
به گفته رییس ستاد ، این پرونده در دادگاه انقلاب شهرستان بندر عباس رسیدگی ومتهم به پرداخت 647 میلیاردو 336 میلیون ریال جزای نقدی محکوم و طلای کشف شده به نفع دولت ضبط شد.
وی در تشریح پرونده دیگر مربوط به قاچاق میلیاردی قاچاق طلا گفت : طلای قاچاق به ارزش حدود 29 میلیارد ریال است که در شعبه قوه قضاییه در استان بوشهر مطرح ، رسیدگی و منتج به صدور حکم شد.
وی خاطر نشان کرد: پرونده قاچاق طلا در استان بوشهر مربوط به فردی است که قصد داشت از طریق کشور امارات متحده عربی اقدام به قاچاق 24کیلو و 208 گرم و 750 میلی‌گرم وبا استفاده از شگرد چمدانی به کشور کند، که توسط ماموران فرودگاه بوشهر شناسایی و کشف شد.
حقیقی ادامه داد : این پرونده قاچاق در شعبه اول دادگاه شهرستان دشتستان رسیدگی شد و متهم به پرداخت 34 میلیاردو 538 میلیون و 326 هزارو 543 ریال معادل دو برابر بهای کالای کشف شده و تحمل 2 سال حبس محکوم شد.
وی افزود: طلای کشف شده نیز به نفع دولت ضبط و تحویل بانک مرکزی شد.
حقیقی گفت: در اقدام دیگری ماموران ایست و بازرسی در شهرستان ارومیه موفق به کشف 27 ظرف پر از طلا که در کپسول cng یک خودروی سمند جاسازی شده بود، شدند.
وی افزود: سه متهم دستگیر شده در این ارتباط قصد داشتند که 27 ظرف پر از طلا را که ارزش آن حدود 29 میلیارد ریال برآورد شده است از طریق مرزهای شمال غربی کشور وارد کنند .
رییس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در ادامه گفت: متهمان در این پرونده مدعی شدند که این میزان طلا توسط رانندگان اتوبوس های مسافربری خط ترکیه به ایران وارد کشور و به آنان تحویل داده شده است .
وی افزود: پرونده متهمان در دادگستری شهرستان ارومیه رسیدگی و متهمان به پرداخت 86 میلیاردو 957 میلیون ریال جزای نقدی معادل سه برابر ارزش کالای قاچاق شدند.
به گفته حقیقی ، متهم ردیف اول این پرونده که رانندگی خودرو را بر عهده داشت به یک سال و دو متهم دیگر هر کدام به پنج سال حبس محکوم و خودروی سمند نیز به نفع دولت ضبط شد .

رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت:‌ قاچاق پدیده‌ای اجتماعی، ‌ فرهنگی و سلامت محور است که نباید فقط به آن نگاه اقتصادی داشت، مضاف بر آنکه این پدیده در مسائل امنیتی وسایل خاص خودش را هم دارد.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه قبح پدیده قاچاق آن طور که باید در بین جامعه جا نیفتاده درحالی که در تقابل با سبک زندگی ایرانی اسلامی و کل خروجی‌اش کسب مال حرام است.

حقیقی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برنامه جامع مبارزه با قاچاق کالا، ارز گفت:‌ اقدامات ما به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده که توآمانی و پیشگیرانه و مقابله است؛ به این معنی که هم در حوزه عرضه و هم در حوزه تقاضا با قاچاق کالا و ارز برخورد خواهیم کرد.

رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا، ارز همچنین تصریح کرد: اگر تقاضا را به گونه‌ای سامان‌بخشی کنیم که خارج از حوزه قاچاق باشد، عرضه محصولات قاچاق متناسب آن کاهش خواهد یافت که در مرحله اول بنا داریم، تا ابتدا رشد قاچاق را که طی سال‌های قبل از نظر وزنی، حجمی و ریالی را رشد داشته را متوقف کنیم و در مراحل بعد مسیر را به گونه‌ای تعریف کنیم که قاچاق امری قابل کنترل باشد.

وی ادامه داد: قاچاق در برخی حوزه‌ها قابل کنترل و مهارشدنی نیست، به عنوان مثال معافیت‌هایی که در حوزه مناطق مرزی تعریف کرده‌ایم به گونه‌ای شده که دست برخی را باز می‌کند، مثلا ته لنجی تبدیل به لنج شده است، در صورتی که این قانون برای افراد بومی منطقه برای کالاهای خاص و با وزن مشخص است، نه آنکه همه کالاها را بار لنج کنند و از آن به عنوان ته لنجی نام ببرند.

۲۰ اسفند ۱۳۹۳ ۲۰:۲۵
تعداد بازدید : ۵۱۸