نفت برنت 55 دلار شد

نفت برنت 55 دلار شد
بهای نفت در بازارهای جهانی در معاملات هفته گذشته 9 درصد کاهش یافت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) به نقل از رویترز، بهای نفت در بازارهای جهانی در معاملات هفته گذشته به دلیل تداوم افزایش ارزش دلار و هشدار آژانس بین المللی انرژی مبنی بر رشد اشباع بازار، 9 درصد کاهش یافت.

این در حالی است که آمارها نشان می‌دهد کاهش شدید در تعداد سکوهای حفاری در آمریکا نتوانسته باعث تحریک بازار شود.

نفت برنت در آخرین روز معاملات هفته گذشته کمتر از 55 دلار در هر بشکه (پایین ترین قیمت یک ماه اخیر) و نفت آمریکا کمتر از 45 دلار (پایین ترین قیمت دو ماه گذشته) معامله شدند.

نفت برنت دریای شمال در معاملات روز جمعه با دو دلار و 41 سنت (4.2درصد) کاهش، 54 دلار و 67 سنت در هر بشکه معامله شد و نفت سبک آمریکا با دو دلار و 21 سنت (4.7 درصد) کاهش به 44 دلار و 84 سنت در هر بشکه رسید. نفت برنت و نفت آمریکا در معاملات این هفته 9 درصد کاهش قیمت را تجربه کردند.

اختلاف قیمت نفت برنت و نفت آمریکا با یک دلار کاهش از 11 دلار به 10 دلار در هر بشکه رسیده است.

ارزش دلار در برابر یورو به بالاترین سطح 12 سال گذشته رسیده که این امر قیمت نفت و دیگر کالاهایی را که با دلار معامله می‌شوند برای دارندگان دیگر ارزها بیشتر می‌کند و باعث کاهش تقاضا میشود.

بهای نفت پس از هشدار آژانس بین‌المللی انرژی مبنی بر افزایش اشباع بازار و اتمام قریب الوقوع تانکرهای نفتی در آمریکا برای ذخیره سازی نفت این کشور، کاهش یافت.

آژانس بین المللی انرژی اعلام کرد: عرضه نفت آمریکا تاکنون نشانه چندانی از رکود نداشته و برعکس روند آن برخلاف انتظارات بوده است.

برخی فعالان بازار هم اکنون در حال بررسی احتمال توافق سیاسی ایران با قدرتهای جهانی درباره برنامه هسته ای تا پایان مارس و حصول توافق کلی تا ماه ژوئن هستند. چنین توافقی باعث لغو تحریم‌ها و افزایش صادرات نفت ایران و در نتیجه کاهش بیشتر قیمت‌ها در بازار نفت خواهد شد.

تنها عامل افزایش دهنده قیمت‌ها در بازار کاهش 56 مورد از سکوهای حفاری نفت شیل آمریکا و رسیدن آن به 866 سکو در هفته گذشته (پایین ترین تعداد از مارس 2011) بود. کاهش تعداد سکوهای حفاری به معنای کاهش تولید نفت است.

۲۳ اسفند ۱۳۹۳ ۱۴:۳۰
تعداد بازدید : ۴۷۱