رشد ٢٢ درصدی تولید میعانات گازی کشور

رشد ٢٢ درصدی تولید میعانات گازی کشور
راه اندازی فاز ١٢ پارس جنوبی بیش از ١٦ درصد به تولید گاز کشور افزوده است و قرار است سالانه بیش از ٣٤ میلیون بشکه میعانات گازی صادر شود.
به گزارش خبرنگار شانا، فاز ١٢ بزرگترین فاز میدان عظیم گازی پارس جنوبی ایران (معادل سه فاز استاندارد پارس جنوبی)؛ سرانجام در آستانه گشایش رسمی قرار گرفته است؛ رکوردهایی که در ١٨ ماه اخیر به دنبال برنامه‌ریزی وزارت نفت برای تولید گاز از این میدان انجام شد؛ در نوع خود بی نظیر است که به بخشی از اقدامهایی که در این مدت انجام شده، اشاره می‌شود.

پیمانکاران ایرانی توانستند در طول ١٨ ماه، آن هم در شرایطی که تحریمها علیه صنعت نفت همچنان پابرجا و صنعت نفت هم با محدودیت منابع مالی روبرو بود؛ عظیم ترین پروژه تاریخ صنعت ایران را به سرانجام برساندند.

٥٠ درصد از ذخایر گاز ایران نیز در میدان گازی پارس جنوبی قرار دارد، این میدان عظیم گازی، که بزرگترین میدان فراساحلی جهان به شمار می رود، میان ایران و قطر قرار مشترک و در خلیج فارس در فاصله صد کیلومتری ساحل جنوبی ایران واقع شده است.

نهایی شدن قرارداد در تیرماه ١٣٨٤

قرارداد فاز ١٢ پارس جنوبی ٢٥ تیرماه ١٣٨٤ میان شرکت ملی نفت ایران و شرکت پتروپارس به صورت بیع متقابل براساس قرارداد خدمت امضا و از ٢٤ مرداد ٨٤ نیز برای عملیات اجرایی نافذ شد.

اعمال تغییرات قابل توجه در شرح کار پروژه (تاسیسات خشکی و دریا) در سالهای ابتدایی اجرای کار که مورد درخواست کارفرما بود‌ه‌اند، اثرهای منفی ناشی از اعمال تحریمها به لحاظ تحویل کالای سفارش شده، تشدید محدودیتهای مالی و مشکلات نقل و انتقال بانکی از دلایل اصلی طولانی شدن زمان‌بندی پروژه نسبت به موعد قراردادی ٨٦ ماهه است.

استخراج روزانه ٣ میلیارد فوت مکعب گاز 

هدف از توسعه فاز ١٢ پارس جنوبی استخراج روزانه سه میلیارد فوت مکعب گاز از طریق حفاری ٤٥ حلقه چاه توسعه‌ای است که این حجم گاز با نصب چهار سکوی دریایی به منظور جداسازی و ارسال به تاسیسات خشکی پردازش شده و از طریق سه خط لوله دریایی ٣٢ اینچی در مجموع به طول ٤٥٠ کیلومتر سرانجام به تاسیسات خشکی برای شیرین سازی گاز و تولید میعانات گازی برای صادرات ارسال می‌شود.

میعانات گازی جدا شده در پالایشگاه پس از تثبیت بوسیله خط لوله زیر دریایی ٣٠ اینچ به طول پنج کیلومتر به گوی شناور مخصوص بارگیری کشتیهای بزرگ (SPM) منتقل و از آنجا صادر می‌شوند.

مقصد گاز شیرین شده نیز تزریق به شبکه سراسری خطوط لوله گاز کشور برای مصارف صنعتی و خانگی و همچنین صادرات است.

فعالیتهای انجام شده در ١٨ ماه اخیر

با توجه به اهمیت برداشت هرچه سریعتر از میدان مشترک گازی پارس جنوبی، بیژن زنگنه، وزیر نفت از همان ابتدای آغاز کار دولت یازدهم با بازدید از منطقه پارس جنوبی، فاز ١٢ را از جمله طرحهای دارای اولویت وزارت نفت که باید تا سال ١٣٩٣ به بهره‌برداری برسد تعیین کرد؛ بر همین اساس جلسه‌های فراوانی میان تیم کارفرما و پیمانکار برای بررسی مشکلات این پروژه عظیم که قرارداد آن در سال ١٣٨٤ امضا شده بود؛ برگزار شد.

با توجه به این‌که بخشی از کار در هشت سال اخیر انجام شده بود، با این حال پروژه در وضعی نبود که بتوان بر روی تولید آن حساب کرد. با این حال با تزریق منابع و اعمال مدیریت پروژه از سوی کارفرما، پیمانکار و سازندگان؛ پیمانکاران ایرانی توانستند به رکوردهای بزرگی در این مدت دست یابند به نحوی که به گفته برخی ناظران این اقدام آنها با توجه به تحریمها؛ معجزه بود. مدت زمان بازگشت سرمایه نیز ٦ ساله از آغاز تولید اولیه در نظر گرفته شده است. 

پیشرفت فیزیکی فاز ١٢ تا دهم مردادماه ٩٢ برابر با ٩٠,٦ درصد بود، در حالی که میزان تعهدهای مالی پروژه براساس صورت وضعهای پیشرفت کار دریافت شده از پیمانکاران تا آن تاریخ حدود ٨٠ درصد بود.

مهمترین اقدامهایی که از مردادماه ٩٢ تاکنون انجام شده است؛ شامل حفاری و تکمیل ١٢ حلقه چاه در محل سکوهای A، B و C، تکمیل عملیات پیش راه‌اندازی و راه‌اندازی سکوی SPD١٢A، آغاز بهره‌برداری و آغاز انتقال گاز ترش از سکوی SPD١٢A به پالایشگاه خشکی، تکمیل ساخت و نصب عرشه‌های SPD١٢B و SPD١٢C در سایت خرمشهر، حمل و نصب عرشه‌ها، پیش راه‌اندازی و راه‌اندازی آنها، آغاز بهره‌برداری و آغاز انتقال گاز ترش از سکوهای SPD١٢B و SPD١٢C به پالایشگاه خشکی و انجام فعالیتهای تکمیلی خطوط لوله دریایی نظیر تخلیه آب، خشک سازی و تزریق گاز بی اثر، است. 

تکمیل ساخت و همچنین حمل به ایران و نصب و راه‌اندازی SPM در دریا، تکمیل وساخت بخشهای مختلف پالایشگاه خشکی که مهمترین آنها شامل تزریق گاز ترش به پالایشگاه خشکی از ٤ بهمن ١٣٩٢، تکمیل عملیات ساخت، نصب و پیش راه‌اندازی ٦ ردیف شیرین سازی گاز، راه‌اندازی ردیفهای گازی فوق و ارسال گاز شیرین از آنها به شبکه سراسری و تکمیل عملیات نصب و پیش راه‌اندازی و راه‌اندازی چهار ردیف توربوکمپرسورهای بزرگ انتقال گاز، تکمیل عملیات ساخت و نصب ٤ ردیف بازیافت و تولید گوگرد می شود.

نخستین واحد تولید گوگرد دانه بندی شده در همین ایام راه ادازی شد، در مدت یاد شده عملیات پیش راه‌اندازی و راه‌اندازی چهار مخزن بزرگ ذخیره میعانات گازی، عملیات پیش راه‌اندازی و راه‌اندازی سه ردیف واحدهای دریافت گاز، عملیات ساخت، نصب و پیش راه‌اندازی و راه‌اندازی ٦ ردیف دیگ بخار پالایشگاه تکمیل شده است.

ساخت، نصب، پیش راه‌اندازی و راه‌اندازی همه واحدهای یوتیلیتی نظیر سیستم هوای فشرده٬ سیستم نیتروژن٬ حوضچه آبگیر٬ پستهای برق٬ آب صنعتی٬ تصفیه و دفع پسابهای صنعتی٬ سیستم آتش نشانی و اطفا حریق٬ سیستم کنترل مرکزی پالایشگاه و تکمیل و راه‌اندازی سیستم مشعلهای پالایشگاه همگی در ١٨ ماه اخیر انجام شده است.

تولید اولیه از پروژه (٥٠٠ میلیون فوت مکعب گاز شیرین در روز) در ٢٠ فروردین ١٣٩٣ محقق شد. 

محصولات فاز ١٢ 

- گاز شیرین غنی و خشک به میزان ٨١ میلیون مترمکعب در روز برای ارسال به خط لوله سراسری IGAT VI

- میعانات گازی به میزان ١٢٠,٠٠٠ بشکه در روز برای صادرات

- گوگرد به میزان ٧٥٠ تن در روز برای صادرات

تولید ١٠ درصد از گاز مصرفی کشور در فاز ١٢

فاز ١٢ نخستین پروژه‌ای است که در سایت شماره ٢ منطقه ویژه اقتصادی پارس جنوبی در ناحیه تمبک فعالیتهای اجرایی خود را آغاز کرد. در حال حاضر تعداد ٢٩ حلقه چاه به تولید رسیده و روزانه حدود ١٨٠٠ میلیون فوت مکعب گاز از طریق سه سکوی دریایی و خطوط لوله دریایی مربوطه به تاسیسات خشکی ارسال می‌شود. 

در پالایشگاه خشکی نیز ٦ ردیف شیرین سازی پردازش گاز در حال تولید هستند. همچنین هم اینک واحد بازیابی گوگرد در حال فعالیت است. 

براین اساس فاز ١٢ توانسته است کمتر از یک سال ٦ ردیف شیرین سازی گاز را که دارای واحد تحت لیسانس نیز هستند راه‌اندازی و به بهره‌برداری برساند که موفقیت بسیار بزرگی است. همچنین در حال حاضر روزانه بین ٧٥ هزار تا ٨٠ هزار بشکه میعانات گازی در پالایشگاه خشکی تولید می‌شود. 

فاز ١٢ پارس جنوبی با تولید و تزریق روزانه حدود ٧٣ میلیون متر مکعب گازشیرین به شبکه سراسری سهم بسزایی در تامین سوخت زمستانی کشور و چیره شدن بر بحرانهای ناشی از افزایش مصرف در فصل سرما داشته است. به این ترتیب فاز ١٢ پارس جنوبی به تنهایی ١٠ درصد تولید گاز مصرفی کشور را به عهده دارد.

صادرات بیش از ١١,٣ میلیون بشکه میعانات گازی در یکسال اخیر

ارزش محصولهای تولید شده در  این فاز ماهانه بالغ بر ٣٢٧ میلیون دلار است. همچنین تولید گاز شیرین فاز ١٢ حدود ٦ میلیون تن و میزان میعانات گازی تولیدی نیز بیش از هشت میلیون و ٨٠٠ هزار بشکه است که تاکنون ١١,٣ میلیون بشکه از این میعانات گازی صادرشده است.

از شاخصهای این طرح، توان فنی و سازماندهی مناسب پیمانکار برای مدیریت، راهبری و اجرایی کلیه فعالیتهای پروژه فاز ١٢ از جمله عملیات حفاری، تاسیسات فراساحل و تاسیسات خشکی توسط متخصصان با تجربه و جوانان دانش آموخته ایرانی است که برای نخستین بار در پروژه‌های پارس جنوبی اتفاق افتاد. 

سهم ٦٦ درصدی ساخت داخل در فاز ١٢

درصد مشارکت سهم ایرانی (Iranian Content) در اجرای پروژه فاز ١٢ بیش از ٦٦ درصد بوده که در مقایسه با هدف قراردادی ٥١ درصد موفقیت خوبی محسوب می‌شود. بیشترین مشارکت ایرانی در بخش تاسیسات فراساحل با ١٠٠ درصد واگذاری کار به شرکتهای پیمانکار ایرانی است. در بخش خشکی یعنی پالایشگاه گازی نیز ٧٤ درصد کار به پیمانکاران ایرانی سپرده  شد.

فعالیتهای انجام شده در بخش خشکی عبارت است از ایجاد و راه‌اندازی مجتمع فرآوری گاز، تأسیسات فرآورش میعانات گازی، واحدهای یوتیلیتی و واحدهای غیرصنعتی که از طریق چهار قرارداد اصلی EPC اجرا شده‌اند.

اشتغال بیش از ١٤٣ میلیون نفر ساعت 

در این پروژه که در زمان اوج فعالیتها بیش از ١٦ هزار نفر در آن مشغول به کار بوده اند، بیش از ١٤٣ میلیون نفر/ساعت کار انجام شده و پتروپارس توانسته با کار بدون حادثه منجر به فوت تا میزان ٦٤ میلیون نفر/ساعت رکوردی را به نام خود ثبت کند. آمار پروژه‌های مشابه قبلی اجرا شده در پارس جنوبی کمتر از ٣٢ میلیون نفر/ساعت بوده است.

پروژه فاز ١٢ پارس جنوبی نخستین پروژه از سری پروژه‌های بزرگ پارس جنوبی بود که موفق به اخذ مجوز EIA (Environmental Impact Assessme)  از سازمان حفاظت محیط زیست شد.

بیش از ٢٠ تجهیز اصلی پروژه که بواسطه تحریمها توسط سازندگان اروپایی تحویل نشد، مجددا با حفظ کیفیت سفارش و تحویل شد. پتروپارس به پشتوانه توان متخصصین داخلی و در غیاب یا تعلل برخی سازندگان خارجی برای ارائه خدمات دوران راه‌اندازی به بهانه تحریمها، راه‌اندازی پالایشگاه را بصورت ایمن و کارآمد به انجام رساند.

مشخصات پروژه: 

- نصب بیش از ٤٦,٥ تن تجهیزات دوار و ثابت در پالایشگاه خشکی.

نصب بیش از ٦١,٥ تن سازه فلزی در پالایشگاه خشکی.

- انجام بیش از ٣,١ میلیون قطر اینچ لوله کشی در پالایشگاه خشکی.

انجام بیش از ٧ میلیون متر  (بیش از ٧ هزار کیلومتر) کابل کشی درون پالایشگاه.

بیش از ٤٥٠ کیلومتر لوله‌گذاری زیردریایی (٤٥٠ کیلومتر لوله گذاری ٣٢ اینچ و ٤٥٠ کیلومتر لوله گذاری ٤,٥ اینچ).

بهره‌گیری از بیش از ٥٦٠ سازنده داخلی و خارجی در ساخت تجهیزات پروژه.

اشتغال نزدیک به ١٧,٠٠٠ نفر بصورت مستقیم در نقطه اوج فعالیتها (ژانویه ٢٠١٣).

- انجام بیش از ١٤٥ میلیون نفرساعت کار مستقیم در بخشهای مختلف پروژه.

دستیابی به نرخ ٦٦ درصد  ساخت داخل در پروژه.

مشخصات پالایشگاه

استخراج و شیرین سازی ٣٠٠٠ میلیون فوت مکعب گاز ترش در روز. 

تولید و تزریق بیش از ٢٨٥٠ میلیون فوت مکعب (٨١ میلیون متر مکعب) گاز شیرین به خط لوله سراسری. 

 - تولید ١٢٠ هزار بشکه میعانات گازی در روز.

تولید بیش از ٣٤ میلیون بشکه میعانات گازی در سال.

- تولید ٧٥٠ تن گوگرد جامد گرانول شده در روز.

بیش از ٢٢ درصد افزایش در میزان تولید میعانات گازی کشور (به نسبت ارقام سال ١٣٩١).

- بیش از ١٦ درصد افزایش در میزان تولید گاز کشور (به نسبت ارقام سال ١٣٩١).

مشخصات مالی

صرف بیش از ٩ میلیارد دلار برای اجرای پروژه.

بیش از ١٧,٥ میلیون دلار  درآمد روزانه (با فرض قیمت ٦٠ دلار برای هر بشکه میعانات گازی).

- بیش از ٦ میلیارد دلار درآمد سالانه (با فرض قیمت ٦٠ دلار برای هر بشکه میعانات گازی).

- بازگشت کل میزان سرمایه‌گذاری طرح در کمتر از ٣ سال از زمان بهره‌برداری.

افزایش ١,٨ درصد  تولید ناخالص داخلی (براساس سال ١٣٩٢ و نفت ٦٠ دلار). 

رکوردها

- ساخت کمپهای مسکونی کارگری و مدیریتی با ظرفیت بیش از ١٨,٠٠٠ نفر.

- ثبت رکورد بی نظیر ٦٤,٧ میلیون نفر ساعت کار بدون حادثه.

- رکورد تزریق گاز شیرین از ردیف ٥ شیرین سازی در کمتر از ٢٤ ساعت پس از اولین دریافت گاز ترش.

ثبت رکورد زمانی ٥,٢ روز برای حفاری مقطع ٢٤ اینچ در چاه SPD١٢C-٠١.

- حفاری طولانی‌ترین چاه پارس جنوبی به عمق ٥,٣١١ متر (چاه SPD١٢B-٠٩).

ثبت رکورد طولانی ترین لوله‌گذاری در مقطع ١٢⅟٤ اینچ به طول ٤,١٤٦ و با زاویه ٦٠ درجه.

به گزارش شانا، فاز ١٢ در بلوک جنوب شرقی میدان گازی پارس جنوبی با مساحتی حدود ٢٠٦ کیلومتر مربع قرارگرفته است. گاز طبیعی درجای فاز ١٢ حدود ٢١ تریلیون فوت مکعب بر آورده شده که حدود چهار درصد از کل گاز میدان پارس جنوبی است. 

پالایشگاه خشکی این فاز نیز در زمینی به مساحت ٢٢٠ هکتار در منطقه تمبک (٦٥ کیلومتری غرب عسلویه) و تأسیسات فراساحل آن در فاصله حدود ١٤٥ کیلومتری نوار ساحل قرار دارد. 

۲۵ اسفند ۱۳۹۳ ۱۲:۵۹
تعداد بازدید : ۹۲۸