افزایش ۲۸۰ هزار بشکه‌ای تولید نفت از ۵ میدان مشترک با عراق در سال ۹۴

افزایش ۲۸۰ هزار بشکه‌ای تولید نفت از ۵ میدان مشترک با عراق در سال ۹۴
تولید نفت خام از پنج میدان نفتی مشترک با کشور عراق در منطقه غرب کارون امسال ۲۸۰ هزار بشکه افزایش می‌یابد.
هم اکنون توسعه پنج میدان نفتی در منطقه غرب کارون در حال اجراست که پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال 1394، ظرفیت تولید نفت خام کشور در صورت پیشرفت طرح‌ها طبق برنامه 280 هزار بشکه افزایش یابد.

بر این اساس تولید از میدان نفتی آزادگان جنوبی در این مدت بین 30 تا 50 هزار بشکه در روز افزایش خواهد یافت. البته هم اکنون روزانه از این میدان مشترک 50 هزار بشکه نفت خام برداشت می‌شود.در کمتر از چهار ماه دیگر-تیرماه- نیز روزانه 75 هزار بشکه نفت خام از میدان آزادگان شمالی برداشت می‌شود.

اگرچه طبق برنامه، توسعه میدان مشترک یاران شمالی سال 95 تکمیل و روزانه 30 هزار بشکه به تولید نفت خام کشور افزوده خواهد شد اما در صورت موافقت شرکت ملی نفت با تولید پلکانی از این میدان،‌ تیرماه سال آینده نیمی از این تولید محقق خواهد شد.همچنین تولید روزانه 40هزار بشکه نفت از میدان یاران جنوبی در نیمه دوم سال94 محقق خواهد شد.

نیمه اول سال 1394 با تکمیل شدن طرح توسعه فاز اول میدان نفتی یادآوران تولید نفت خام ایران از این میدان مشترک به 85 هزار بشکه در روز خواهد رسید.

وزارت نفت برای اجرای سیاست اقتصاد مقاومتی ابلاغی امام خامنه‌ای باید از طریق طرح‌های افزایش تولید نفت‌خام از میدان‌های مشترک غرب کارون ظرفیت تولید نفت خام کشور را حداقل 700 هزار بشکه در روز افزایش دهد.

۱۵ فروردین ۱۳۹۴ ۱۴:۳۱
تسنیم |
تعداد بازدید : ۵۶۶