سد گتوند علیا، خوزستان را از سیلابی عظیم نجات داد

سد گتوند علیا، خوزستان را از سیلابی عظیم نجات داد
در اولین روزهای سال جدید ،سد گتوند علیا توانست با مهار سیلاب‌های سطحی ازبروز خسارات سنگین به بسیاری از شهرها و روستاهای استان خوزستان جلوگیری کند.
به گزارش hاوپکس به نقل از شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران، در اولین روزهای سال جدید ،سد گتوند علیا توانست با مهار سیلاب‌های سطحی از بروز خسارات سنگین به بسیاری از شهرها و روستاهای استان خوزستان جلوگیری کند.
کریم شیبانی مجری سد و نیروگاه گتوندعلیا با اشاره به بارندگی شدید فروردین 94 در استان خوزستان اظهار داشت: در روز یکشنبه (دوم فروردین‌ماه 94)‌ باران رحمت الهی با شدت کم سابقه ای باریدن گرفت و طی 24 ساعت حدود 300 میلیون مترمکعب آب معادل یک و نیم برابر حجم کل مخزن سد امیرکبیر کرج، وارد مخزن سد گتوند علیا شد.
وی تأکید کرد: دبی لحظه‌ای آب ورودی به دریاچه این سد حدود 6 هزار مترمکعب بر ثانیه تخمین زده شدکه اگر این سیلاب عظیم و کم‌سابقه توسط سد گتوند‌ علیا مهار نمی‌شد، قطعاً خسارات سنگینی به شهرها، روستاها و مزارع کشاورزی در استان خوزستان ازجمله شهر اهواز وارد می‌شد که خوشبختانه این سد توانست در زمینه یکی از اهداف مهم خود که مهار سیلاب‌ها است، به‌خوبی عمل کند.
مجری سد و نیروگاه گتوندعلیا با بیان اینکه سیلاب در منطقه سد گتوندعلیا از ظهر روز دوم فروردین شروع و تا ظهر روز سوم فروردین ادامه داشت، افزود: میزان بارندگی ثبت شده در مدت هشت ساعت در محل سد گتوند علیا نزدیک به 90 میلی متر و در شهرستان لالی 105 میلی متر بوده است.
وی اضافه کرد: با اجرای طرح سد و نیروگاه گتوندعلیا، طغیان‌های فصلی رودخانه کارون به‌طور کامل کنترل‌ می‌شود و اراضی دشت خوزستان و مراکز جمعیتی آن نیز برای همیشه از آسیب سیلاب‌ها و خشکسالی مصون هستند.
شیبانی یادآور شد : هم‌اکنون در سد گتوندعلیا به میزان 4/2 میلیارد مترمکعب (50 درصد حجم مخزن)آب ذخیره‌شده است.
وی همچنین گفت: از دیگر اهداف اصلی اجرای طرح گتوندعلیا، ذخیره‌سازی بیش از پنج میلیارد مترمکعب آب و تنظیم آن برای مصارف شرب ، کشاورزی و صنعت استان خوزستان ، همچنین تولید سالانه چهار هزار و 250 گیگاوات ساعت برق پاک است.
مجری سد و نیروگاه گتوندعلیا میزان تولید انرژی نیروگاه گتوندعلیا درسال 93 را نیز بیش از 2100 گیگاوات ساعت اعلام نمود و افزود: این نیروگاه بزرگ از زمان راه‌اندازی تاکنون بیش از پنج هزار و 351گیگاوات ساعت برق به ارزش ریالی بیش از سه هزار و 500 میلیارد ریال تولید کرده است.
نیروگاه گتوندعلیا در مجموع دارای هشت واحد شامل چهار واحد 250 مگاواتی فاز اول و چهار واحد160 مگاواتی فاز توسعه (در دست ساخت) است.
۱۷ فروردین ۱۳۹۴ ۱۴:۱۴
تعداد بازدید : ۶۹۳