«کاسا 1000» فرصت کم نظیر برای تحول انرژی تاجیکستان

«کاسا 1000» فرصت کم نظیر برای تحول انرژی تاجیکستان
یک رسانه تاجیک عنوان کرد، اجرای پروژه «CASA-1000» به جذب سرمایه‌گذاری در زمینه ساخت نیروگاه‌های برق آبی در تاجیکستان کمک می‌کند.

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای فارس در بیشکک، تاجیکستان و قرقیزستان به علت وجود داشتن رودخانه‌های فراوان و پرآب این امکان را دارند تا از طریق این نعمت الهی برداشته‌های فراوانی اقتصادی صورت دهند، یکی از استفاده‌های این دو جمهوری آسیای مرکزی تولید برق توسط رودخانه‌های موجود در این کشورها می‌باشد.

طرح CASA-1000 نخستین مرحله پروژه CASAREM است که ایجاد زیرساخت‌ ها و سیستم برای تجارت و انتقال حدود 1300 مگاوات نیروی برق در سال از قرقیزستان و تاجیکستان در آسیای مرکزی به افغانستان و پاکستان در جنوب آسیا را فراهم می‌کند.

پروژه کاسا 1000 از سال 2007 مورد توجه قرار گرفته است و شامل ساخت خطوط انتقال برق از قرقیزستان و تاجیکستان به پاکستان از راه افغانستان است.

این طرح هر چند در چند سال گذشته مورد توجه بازیگران منطقه‌ای و کشورهای دخیل در اجرای طرح بوده اما با توجه به بزرگی و پیوند آن با طرح‌های هیدروپلتیکی تاجیکستان و قرقیزستان، نوع وجود امنیت در افغانستان و پاکستان و نگاه بازیگران بین‌المللی با چالش‌های فراوانی روبه‌رو است.

این در حالی است که خبرگزاری «اوستا»،  در آخرین شماره خود این چنین آورده است، در بخش انرژی تاجیکستان پس از ظاهر شدن فرصت‌های گسترده برای صادرات برق کشور، علاقمندی جهت حضور در پروژه‌های انرژی این جمهوری افزایش خواهد یافت.

به گفته این منبع، پس از ساخت خطوط انتقال برق با ولتاژ بالا به پاکستان، ضرورت ایجاد ظرفیت تولید انرژی جدید برای پاسخگویی به نیازهای روبه‌رشد افغانستان و پاکستان به برق ارزان، پدیدار خواهد شد.

خبرگزاری مذکور آورده است: پروژه‌های تاجیکستان برای ساخت نیروگاه‌های برق- آبی، به چند دلیل سرمایه‌گذاران بالقوه را بیشتر جلب می‌کنند از جمله آنکه هزینه ساخت آنها در مقایسه با نیروگاه‌های بزرگ کمتر است و علاوه بر این، مدت خواب سرمایه در این نوع نیروگاه‌ها کمتر بوده و باصطلاح زودتر به بازدهی می‌رسند.

به نقل از این منبع، در این زمینه به سرمایه‌گذاران خارجی، پروژه‌های ساخت نیروگاه‌های برق- آبی متوسط در رودخانه‌های داخلی این جمهوری پیشنهاد می‌شود.

در این رابطه حدود 20 پروژه برای ساخت نیروگاه برق- آبی «سرخاب»، آبی‌هینگاب»، «زرافشان» و «کافرنهان» وجود داشته که نیاز به سرمایه‌گذاری دارند.

در مدخل رودخانه‌های مذکور می‌توان نیروگاه‌های برق- آبی با ظرفیت‌های مختلف از 20 مگاوات تا 400 مگاوات ساخت.

ایستگاه‌های برق- آبی کوچک و متوسط ​​را می‌توان در رودخانه زرافشان و کافرنهان بنا نمود و نیروگاه‌های بزرگتر از حدود 300 مگاوات تا 400 مگاوات را می‌توان بر روی رودخانه‌های سرخاب و آبی‌هینگاب ایجاد کرد.

به گفته خبرگزاری مذکور، این طرح‌ها در فهرست پروژه‌های سرمایه‌گذاری در این جمهوری شامل می‌شوند و به سرمایه‌گذاران بالقوه جهت مشارکت در اجرا پیشنهاد می‌گردند.

۲۵ فروردین ۱۳۹۴ ۰۹:۴۷
تعداد بازدید : ۵۴۰