مذاکرات صنایع پتروشیمی ایران-هند در تهران آغاز شد

مذاکرات صنایع پتروشیمی ایران-هند در تهران آغاز شد
دور جدید مذاکرات مقامات شرکت ملی صنایع پتروشیمی و هیات تجاری سرمایه گذار هندی به میزبانی تهران به منظور مشارکت و احداث مجتمع های جدید پتروشیمی آغاز شد.

به گزارش خبرنگار مهر، پس از توافق بزرگ نفتی ایران و چین به منظور توسعه تجارت نفتی بین دو کشور، هندی ها هم برای آنکه از قافله فرصت‌های سرمایه گذاری صنعت نفت و پتروشیمی ایران عقب نمانند، مسافر تهران شدند.

بر این اساس همزمان با آغاز مذاکرات مدیران بانک مرکزی ایران و هند و برخی از پالایشگاه‌های نفت این کشور به منظور تسریع در پرداخت منابع مالی حاصل از خرید نفت ایران، دور جدید مذاکرات مقامات شرکت ملی صنایع پتروشیمی و هیات تجاری سرمایه گذار هندی به میزبانی تهران به منظور مشارکت و احداث مجتمع‌های جدید پتروشیمی آغاز شد.

مهمترین محورهای این مذاکرات دو جانبه که پشت درهای بسته در تهران برگزار شد، مشارکت و سرمایه گذاری هندی‌ها در طرح ساخت چند مجتمع جدید پتروشیمی در عسلویه و بندر چابهار بوده است.

در همین حال، عباس شعری مقدم معاون وزیر نفت هفته گذشته در گفتگو با مهر با تاکید بر اینکه اخیرا چندین شرکت هندی برای مشارکت و سرمایه گذاری در صنایع پتروشیمی ایران به طور رسمی اعلام آمادگی کرده و مذاکراتی با این شرکت‌ها آغاز شده است، گفته بود: شرکت‌های هندی می خواهند در طرح‌های جدید صنعت پتروشیمی ایران مشارکت داشته باشند.

دور جدید مذاکرات پتروشیمی ایران و هند در حالی به میزبانی تهران آغاز شده است که اسفند ماه سال گذشته هیاتی متشکل از سفیر هندوستان در ایران، آویناش جاشی (Avinash Joshi ) نماینده وزارت مواد شیمیایی هند و مدیرکل اداره شیمیایی و پتروشیمی وزارت مواد شیمیایی هند، مدیرعامل و مدیران شرکت GACL از منطقه مکران چابهار به منظور ساخت مجتمع‌های جدید پتروشیمی بازدید کرده بودند.

آویناش جاشی نماینده وزارت مواد شیمیایی هندوستان در این بازدید با بیان اینکه هند سالانه میلیاردها دلار واردات مواد شیمیایی دارد و سهم کمی از آن مربوط به ایران است، تصریح کرده بود: هند تمایل دارد تا در صنعت متانول، آمونیاک و اوره سرمایه‌گذاری کند و برای تحقق این هدف روش‌های مختلف مشارکت را بررسی خواهند کرد.

به گزارش مهر، بندر چابهار و منطقه مکران قرار است با سرمایه گذاری ۱۰ تا ۱۲ میلیارد دلاری پس از عسلویه و بندر ماهشهر به سومین قطب تولید محصولات پتروشیمی و فرآورده های پلیمری ایران در قالب یک برنامه ۱۰ ساله تبدیل شود.

پیش بینی می شود در صورت ساخت و بهره برداری از مجتمع های جدید پتروشیمی امکان تولید حدود ۲۰ تا ۲۲ میلیون تن انواع محصولات پتروشیمیایی و پلیمری همچون اوره، آمونیاک، متانول، پروپیلن و پلی پروپیلن در بندر چابهار فراهم شود.

۳۰ فروردین ۱۳۹۴ ۱۱:۱۴
تعداد بازدید : ۶۰۰