ایران، گاز و فرآورده های نفتی ترکمنستان را ترانزیت می کند

ایران، گاز و فرآورده های نفتی ترکمنستان را ترانزیت می کند
سفیر ایران در ترکمنستان گفت: ایران آماده است تا سواپ فرآورده های نفتی را با ترکمنستان از سر بگیرد و گاز تولیدی این کشور را نیز ترانزیت کند.
به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری ترند، محمد موسی هاشمی گلپایگانی سفیر ایران در ترکمنستان با تاکید بر آمادگی ایران برای همکاری با همسایگان شمالی خود در حوزه انرژی، گفت که ایران آماده شروع سواپ فرآورده های نفتی با ترکمنستان است و قصد دارد گاز این کشور را نیز ترانزیت کند.

وی گفت: ایران آماده است تا بار دیگر، سواپ فرآورده های نفتی را با ترکمنستان آغاز کند.

ایران تا سال ٢٠٠٩ به تبادل فرآورده های نفتی خود با همسایگان شمالی از پایانه نکا می پرداخت اما این روند سواپ، در شش سال گذشته متوقف بوده است.

به گفته سفیر ایران در ترکمنستان با بیان آنکه درآمدهای ایران در مدت زمان ١٠ سال انجام سواپ نفتی به ٨٠٠ میلیون دلار رسیده بود، افزود: همکاری میان ایران و ترکمنستان در حوزه انرژی، دارای ریشه های تاریخی است و روز به روز بیشتر توسعه می یابد.

وی تصریح کرد: در پی فروپاشی اتحاد شوروی، ترکمنستان نخستین خط لوله گاز خود را به سمت ایران ساخت و بعد از آن نیز، ٢ خط لوله دیگر به مرز ایران ساخته شد.

سفیر ایران در ترکمنستان همچنین یادآور شد: ایران سالانه ١٢ تا ١٤ میلیارد مترمکعب گاز از ترکمنستان خریداری می کند و دو کشور علاقه دارند تا این حجم را به ٤٠ میلیارد مترمکعب افزایش دهند.

گلپایگانی همچنین با تاکید بر آمادگی ایران برای انتقال گاز ترکمنستان گفت که جمهوری اسلامی از لحاظ فنی و با استفاده از شبکه گازی خود این قابلیت را دارد تا گاز دریافتی از ترکمنستان را به هر مسیری منتقل کند.
۳۱ فروردین ۱۳۹۴ ۱۰:۰۰
تعداد بازدید : ۷۸۸