تامین مالی طرحهای پتروشیمی با فاینانس خارجی

تامین مالی طرحهای پتروشیمی با فاینانس خارجی
رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی گفت: طرحهای توسعه ای پتروشیمی همزمان با رفع تحریم ها با جذب سرمایه گذاریهای جدید می توانند ظرفیت تولید این صنعت را افزایش دهند.

به گزارش شانا، سیدحمید حسینی با اشاره به تاثیر رفع تحریم ها در صنعت پتروشیمی اظهار کرد: بسیاری از صنایع مادر کشور مانند نفت، گاز و پتروشیمی توسط فاینانس های خارجی تامین منابع می شوند و به همین دلیل پروژه های پالایشگاهی، پتروشیمی و گازی پس از رفع تحریم با تامین منابع مالی آسان تری مواجه خواهند بود.

عضو هیئت رئیسه اتاق تهران با اشاره به حضور و مشارکت بخش خصوصی از برنامه سوم توسعه به بعد عنوان کرد: از سالهای قبل چندین شرکت بزرگ پتروشیمی در اختیار بخش خصوصی بوده است و در جریان خصوصی سازی نیز چندین شرکت پتروشیمی به بخش خصوصی واگذار شده اما با وجود حضور خصوصی ها، این صنعت در سالهای قبل چندان مورد حمایت دولت واقع نشده و  اکنون نیز امکان بهره گیری از فاینانس های خارجی را ندارند.

وی افزود: اگر دولت  می خواهد نقش بخش خصوصی در صنعت پتروشیمی افزایش یابد، باید کمک کند تا امکان استفاده از فاینانس های خارجی و یا منابع صندوق توسعه ملی برای تامین سرمایه در گردش این واحدها اجرایی شود.

عضو هیئت رئیسه اتاق تهران افزود: مجوزهای لازم برای ارایه تسهیلات از محل منابع صندوق توسعه ملی در قوانین بودجه ای و توسعه ای کشور وجود دارد اما جنبه اجرایی به خود نمی گیرد و بیشترین منابع فاینانس چین به طرحهای فولادی که متعلق به دولت است، اختصاص می یابد.

اهداف خصوصی سازی موفق نمی شود

بر اساس گزارش  روابط عمومی شرکت ملی صنایع پتروشیمی، حسینی اظهار کرد: تغییر نگاه بخش دولتی به تامین منابع بخش خصوصی از مهمترین دلایلی است که می تواند مشارکت بخش خصوصی را در تکمیل یا اجرای طرحهای پتروشیمی افزایش دهد.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت،گاز و پتروشیمی عنوان کرد: بخشی از منابع صندوق توسعه ملی از سوی دولت در بخشهای مختلف در حال  استفاده است و نقش صندوق توسعه ملی در تامین منابع بخش خصوصی چندان پر رنگ نیست.

حسینی با بیان این که روند خصوصی سازی در کشور مناسب نبوده و بخش مهمی از اهداف خصوصی سازی در اجرا محقق نشده است، تصریح کرد: برخی از خصوصی سازی ها به صندوقهای بازنشستگی و شبه دولتی ها بوده است.

وی ادامه داد: صنعت پتروشیمی به دلیل در اختیار داشتن بازار مناسب، دسترسی به خوراک ارزان  و آب برای سرمایه گذاری جذاب و مناسب است.

مزیتهای تولید در صنعت پتروشیمی 

وی با اشاره به سرمایه گذاری بیش از ٤٠ میلیارد دلاری در صنعت پتروشیمی کشور اضافه کرد: دانش فنی صنعت پتروشیمی در اختیار است و بخشی از تجهیزات  مورد نیاز در این صنعت قابل ساخت در داخل کشور است که به مزیتهای تولید در این صنعت افزوده است.

عضو هیئت رئیسه اتاق تهران تاکید کرد: به دلیل محدودیتهای بودجه ای، اجرای طرحهای بزرگ با اتکای به منابع داخلی امکان پذیر نیست به همین دلیل پروژه های پالایشگاهی، پتروشیمی و گازی پس از تحریم با تامین منابع مالی آسان تری مواجه خواهند بود.

۲ اردیبهشت ۱۳۹۴ ۱۳:۴۸
تعداد بازدید : ۵۱۱