تبعات انحلال یک برند معتبر جهانی در صنعت نفت/سازندگان داخلی در انتظار شفاف سازی

تبعات انحلال یک برند معتبر جهانی در صنعت نفت/سازندگان داخلی در انتظار شفاف سازی
یک کارشناس صنعت نفت با بیان آنکه شرکت پشتیبانی ساخت و تهیه کالای نفت تهران به یک برند معتبر جهانی تبدیل شده بود، گفت: انحلال این شرکت و تبدیل آن به یک نهاد جدید، باعث ابهام آفرینی در سیاست حمایت از ساخت داخل می شود.
بهرام بارانی عضو انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت در گفت وگو با ایرنا با اشاره به انحلال شرکت پشتیبانی ساخت و تهیه کالای نفت تهران، اظهار داشت: انحلال این شرکت و تبدیل آن به مدیریت پشتیبانی، ساخت و تامین کالا باعث ابهام در سیاست حمایت از ساخت داخل می شود.

وی با بیان اینکه این شرکت، ظرفیت و تجربه حمایت از ساخت داخل را دارا بود، افزود: انحلال این شرکت باعث ناامیدی سازندگان و تولیدکنندگان داخلی شده به طوری که مشخص نیست پس از این انحلال، سیاست حمایت از ساخت داخل به چه نحو قرار است ادامه پیدا کند.

رئیس کمیته استاندارد انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران در خصوص سرنوشت طرح تولید اقلام 10 گانه کالا و تجهیزات صنعت نفت، تصریح کرد: براساس آنچه که از اظهارات مسوولان شنیده شده، قرار است که این طرح ادامه پیدا کند.

بارانی خاطرنشان کرد: البته در صورت تداوم فعالیت شرکت پشتیبانی ساخت و تهیه کالای نفت تهران، امکان اجرای بهتر این طرح وجود داشت.

این فعال بخش خصوصی با بیان اینکه جایگاه شرکت پشتیبانی ساخت و تهیه کالای نفت تهران در خاورمیانه و جهان بی نظیر است، گفت: شرکت پشتیبانی ساخت و تهیه کالای نفت تهران طی سالهای طولانی فعالیت خود به یک برند جهانی تبدیل شده بود که تداوم فعالیت آن می توانست به سود صنعت نفت باشد.

این کارشناس صنعت نفت گفت: در کشورهای پیشرفته، برندسازی انجام شده و تلاش می شود که چند شرکت معتبر را به عرصه تجارت جهانی معرفی کنند.

رئیس کمیته استاندارد انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران، افزود: از طریق اعتبار و جایگاه برندهای معتبر می توان برای گسترش فعالیت ها، تامین کالا، تامین منابع مالی و انتقال دانش فنی استفاده کرد.

بارانی با بیان اینکه یک برند معتبر، سرمایه یک کشور محسوب می شود، اظهار داشت: متاسفانه در ایران به جای برندسازی، برند کشی انجام می شود و به راحتی شرکت های معتبر را نابود می کنیم.

وی با ذکر خاطره ای گفت: در یک نمایشگاه بین المللی که چندین سال قبل برگزار شده بود، نمایندگان بسیاری از شرکت های معتبر دنیا تلاش می کردند که در غرفه شرکت پشتیبانی ساخت و تهیه کالای نفت تهران حضور یافته و با مسوولان آن، جلساتی را برگزار کنند که نشان دهنده اعتبار و جایگاه این برند معتبر است.

این فعال بخش خصوصی اظهار داشت: به جای انحلال این شرکت معتبر می شد که آن را به فروش رساند تا اعتبار و کارکردش حفظ شود.

رئیس کمیته استاندارد انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران، اضافه کرد: بخش خصوصی ایران تمایل داشت که این شرکت را خریداری کند که در صورت تحقق آن، هم نام و اعتبار و هم کارکرد این نهاد حفظ می شد.

بارانی با بیان اینکه واگذاری این شرکت باعث تقویت بخش خصوصی و در راستای اجرای سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی بود، خاطرنشان کرد: به جای نابود کردن برند می توانستیم آن را در راستای اجرای اصل 44 قانون اساسی به بخش خصوصی واگذار کنیم.

وی درباره پیامدهای واگذاری فعالیت شرکت پشتیبانی ساخت و تهیه کالای نفت تهران به معاونت ها و واحدهای بازرگانی، گفت: دغدغه مدیران بازرگانی، پویا نگاه داشتن شرکت خود است، به طوری که تلاش می کنند به هر نحوی که شده تجهیزات و کالاهای مورد نیاز را خریداری کنند و بنابراین اولویت را به خرید کالا از خارج از کشور می دهند.

این کارشناس صنعت نفت افزود: اما رسالت شرکت پشتیبانی ساخت و تهیه کالای نفت تهران حمایت از ساخت کالا بود و بنابراین با تجمیع نیازهای کالایی شرکت های مختلف نفتی، آن را ساماندهی می کرد به طوری که بخشی از کالاها را در صورت نیاز از خارج از کشور تامین می کرد و سپس سفارش ساخت سایر کالاها را به سازندگان داخلی می داد.

رئیس کمیته استاندارد انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران در پاسخ به این سوال که آیا نهاد جدید معرفی شده، از ظرفیت و توان لازم برای حمایت از ساخت داخل برخوردار است، گفت: باید منتظر اظهار نظر نهادهای مسوول ماند و مشاهده کرد که سازوکار جدید وزارت نفت برای حمایت از ساخت داخل چگونه خواهد بود.

بارانی اضافه کرد: در صورت تمایل برای تغییر جایگاه شرکت پشتیبانی ساخت و تهیه کالای نفت تهران بهتر بود که به یک معاونت در وزارت نفت تحت عنوان معاونت پشتیبانی از ساخت داخل تبدیل شود.

این فعال صنعت نفت افزود: با تبدیل این شرکت به یک معاونت، طرح تولید اقلام 10 گانه تجهیزات صنعت نفت با قوت بیشتری پیش می رفت.

در هفته های اخیر شرکت پشتیبانی ساخت و تهیه کالای نفت تهران، منحل و به مدیریت پشتیبانی، ساخت و تامین کالا نفت در زیر مجموعه شرکت ملی نفت تبدیل شد.

در حال حاضر، عزت الله اکبری آخرین مدیرعامل شرکت پشتیبانی ساخت و تهیه کالای نفت تهران به عنوان سرپرست مدیریت پشتیبانی، ساخت و تامین کالا نفت منصوب شده است.
۶ اردیبهشت ۱۳۹۴ ۰۹:۰۵
تعداد بازدید : ۴۳۳