سهم ایران را پس بدهند، قیمت نفت کاهش نمی‌یابد

سهم ایران را پس بدهند، قیمت نفت کاهش نمی‌یابد
نماینده سابق ایران در اوپک با بیان این که بعید می دانم اعضای اوپک تا پیش از اجلاس ژوئن اقدام به برگزاری نشست اضطراری کنند، گفت: در صورتی که کشورهایی که سهم ایران در بازار نفت را گرفته اند همکاری کنند با افزایش عرضه نفت ایران، قیمت ها کاهش نخواهد یافت.

محمد علی خطیبی طباطبایی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا درباره تاثیر افزایش عرضه نفت ایران بر قیمت نفت پس از لغو تحریم ها، اظهار کرد: این امر به میزان تولید سایر اعضای اوپک بستگی دارد، اگر اعضایی که میزان تولید خود را افزایش داده و بازار ما را گرفته اند همکاری کنند، حداقل تاثیر را بر کاهش قیمت نفت به دلیل افزایش عرضه ایران شاهد خواهیم بود؛ اما اگر بازار مدیریت نشود با تشدید اضافه عرضه قیمت مورد فشار قرار خواهد گرفت.

وی در باره اعلام آمادگی عربستان برای افزایش قیمت نفت در صورت همکاری اعضای اوپک و غیر اوپک، تصریح کرد: این مساله جدید نیست اما باید توجه کرد زمانی که بازار کشورهایی مثل لیبی و ایران را گرفتند از کسی اجازه نگرفتند و اکنون نباید کاهش تولید خود را منوط به همکاری کشورهای دیگر کنند.

خطیبی گفت: باید تولیدکنندگانی که طی سال های گذشته به دلیل کاهش تولید برخی کشورها تولید خود را افزایش داده و جای این کشورها را گرفتند، برای به تعادل رسیدن بازار و ورود مجدد این کشورها تولید خود را کاهش دهند.

نماینده سابق ایران در اوپک در پاسخ به این که آیا اوپک اقدام به برگزاری نشست اضطراری می کند؟ گفت: خیلی بعید می دانم که اعضای اوپک به چنین تصمیمی برسند مگر این که اتفاق خاصی رخ دهد.

وی با اشاره به اینکه اکنون شرایط همان شرایط بازار ضعیف است و اعضای اوپک نیز به این موضوع واقف هستند،اضافه کرد: برخی از تولیدکنندگان بر تداوم اضافه عرضه در بازار تاکید دارند و این امر به معنی تداوم قیمت‌های ضعیف در بازار است و این چیزی نیست که پنهانی باشد.

خطیبی با بیان این که اکنون تقاضا برای نفت اوپک 28.5 میلیون بشکه است و بازار برای تولید بیش از این میزان کشش ندارد، خاطرنشان کرد: در وهله اول باید میزان تولید را اندکی کاهش داد و بازار را به منظور بررسی تاثیر کاهش اولیه رصد کرد و در صورتی که نیاز بود باز هم اقدام به کاهش میزان تولید کرد.

نماینده سابق ایران در اوپک با اشاره به این که عوامل روانی نیز بر کاهش قیمت تاثیر گذار بوده و در صورتی که این اقدام صورت بگیرد، استنباط می شود که عزم اوپک برای بهبود وضعیت بازار جدی است، تاکید کرد: تا اجلاس آینده اوپک فرصتی باقی نمانده، در صورتی که بین اعضای اوپک عزم وجودداشته باشد یک کاهش کافی است.

۶ اردیبهشت ۱۳۹۴ ۱۳:۲۱
تعداد بازدید : ۷۶۳