موسسات شبه دولتی سکاندار اداره پالایشگاه و پتروشیمی ها

موسسات شبه دولتی سکاندار اداره پالایشگاه و پتروشیمی ها
نایب رئیس کمیسیون حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای اصل 44 قانون اساسی در مجلس، از حضور وزیر نفت در کمیسیون متبوعش برای ارایه گزارش عملکرد در خصوص واگذاری پالایشگاه ها و شرکت های پتروشیمی خبر داد.

محمدرضا پورابراهیمی با یادآوری جزییات جلسه امروز دوشنبه (7 اردیبهشت) کمیسیون حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای اصل 44 قانون اساسی مجلس از حضور وزیر نفت دراین جلسه کمیسیون خبرداد.

نماینده مردم کرمان و راور درمجلس شورای اسلامی، ادامه داد: وزیر نفت با حضور درجلسه کمیسیون کمیسیون حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای اصل 44 قانون اساسی مجلس گزارشی از اقدامات این وزارتخانه برای حمایت از تولیدکنندگان داخلی در 10 گروه کالا و تجهیزات مورد نیاز صنعت نفت ارائه کرد که با هدف ارتقای فناوری و بلوغ ساخت تجاری در وزارت نفت صورت گرفته است.

وی با اشاره به اظهارات وزیر نفت در جلسه کمیسیون حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای اصل 44 قانون اساسی مجلس، افزود: نبود اختیارات کافی برای مدیریت شرکت‌های پتروشیمی و پالایشگاهی واگذار شده و نحوه واگذاری این شرکت‌ها از انتقادات وزیر نفت بود.

پورابراهیمی تصریح کرد: در خصوص واگذاری شرکت های پتروشیمی انتقاداتی که وارد بوده این است که این بخش ها به حوزه خصوصی واگذار نشده، بلکه شبه دولتی‌ها و سایر وزارتخانه‌ها عملا سکان مدیریت و مالکیت شرکت‌های واگذار شده را برعهده‌ گرفتند درحالی که پاسخگویی درمورد درآمدها برای جبران منابع هدفمندی همچنان برعهده وزارت نفت باقی مانده است.

این نماینده مردم در مجلس نهم، با اشاره به بخش دیگری از اظهارات وزیر نفت، گفت:وزیر نفت همچنین از تلاش مجلس و نمایندگان برای تصویب بند «ق» تبصره 3 قانون بودجه سال 93 و همچنین تصویب ماده 15 قانون رفع موانع تولید که ظرفیت‌های جدیدی برای توسعه فعالیت‌ها و ارائه خدمت به مردم را در وزارت نفت ایجاد کرده قدردانی کرد.

وی با یادآوری دستور کار دیگر کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی، افزود: ارائه گزارش مدیران سندیکای شرکت‌های برق در جلسه کمیسیون،یکی دیگر از برنامه های کاری امروز این کمیسیون بود.

پورابراهیمی ادامه داد:در این گزارش آخرین وضعیت تولید برق بخش خصوصی یعنی تولید 30 هزار مگاواتی اعلام شد که از این میزان 25 هزارمگاوات تولیدی و پنج هزار مگاوات در حال اجراست.

نایب رئیس کمیسیون ویژه تولید ملی و نظارت بر اجرای سیاست‌های کلی اصل 44، با یادآوری مشکلات شرکت های تولید برق طبق گزارش ارسالی آنان به کمیسیون گفت: عدم وجود قانون جامع در صنعت برق کشور، بازدهی پایین سرمایه‌گذاری در این بخش در مقایسه با سایر فعالیت‌ها نظیر پتروشیمی، نفت، گاز و ساختمان، انحصاری بودن خرید برق توسط وزارت نیرو و عدم وجود فضای رقابتی،عدم پرداخت جریمه‌های تاخیر و مطالبات بالای این شرکت‌ها از وزارت نیرو از مهمترین مشکلات این حوزه است.

وی همچنین از تشکیل کارگروه مشترکی از کمیسیون انرژی،کمیسیون ویژه تولید ملی، وزارت نیرو، اتاق بازرگانی و مرکز پژوهش‌ها برای رسیدگی به موضوعات مذکور خبرداد و تصریح کرد: در این جلسه مقرر شد نهاد تنظیم مقررات در بخش برق به طرح حمایت از تولید برق که درحال رسیدگی در مجلس است؛اضافه شود.

نایب رئیس کمیسیون ویژه تولید ملی و نظارت بر اجرای سیاست‌های کلی اصل 44یادآور شد: در این جلسه مقرر شد؛عملکرد وزارت نفت و شرکت های واگذار شده با تشکیل کارگروهی از کمیسیون ویژه تولید ملی، کمیسیون انرژی، وزارت نفت و اتاق بازرگانی توسط کمیسیون ویژه تولید ملی پیگیری شود./

۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۴ ۱۹:۰۸
خانه ملت |
تعداد بازدید : ۵۰۹