تغییرات در آرامکوی عربستان؛ پسر ملک سلمان وزیر نفت می‌شود؟

تغییرات در آرامکوی عربستان؛ پسر ملک سلمان وزیر نفت می‌شود؟
عربستان در حال تجدید ساختار شرکت آرامکو، بزرگترین شرکت انرژی جهان است، که ظاهرا این اقدام با هدف افزایش قدرت شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان در این شرکت و کاهش کنترل وزارت نفت بر آن انجام می گیرد.
عربستان در حال تجدید ساختار شرکت آرامکو، بزرگترین شرکت انرژی جهان است، اقدامی که هدف از آن ظاهرا اعطای اختیارات بیشتر برای فعالیت، مستقل از وزارت نفت این کشور است.
تحلیلگران انتظار دارند تکنوکرات ها دست بازتری در اداره این شرکت عظیم دولتی داشته باشند. برخی می گویند، تجدید ساختار آرامکو ممکن است اولین گام در انجام تغییرات بنیادین در بخش انرژی عربستان باشد و احتمالا مسیر را برای اینکه شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، پسر ملک سلمان خود شخصا اختیار وزارت نفت را بر عهده بگیرد، هموار سازد. وزارت نفت عربستان به صورت سنتی توسط کارشناسان صنعت نفت و نه اعضای خانواده سلطنتی اداره می شود.
شبکه تلویزیونی العربیه روز جمعه به نقل از منابعی که اشاره ای به نام آنها نکرد گزارش داد، آرامکو از وزارت نفت عربستان مستقل خواهد شد. مقامات آرامکو هنوز اظهارنظر رسمی ای در این باره نکرده اند، اما گزارش های العربیه معمولا منعکس کننده مواضع رسمی است.
محمد الشبان، از مشاوران ارشد سابق علی النعیمی، وزیر نفت عربستان گفت، این اقدام موجب تقویت آرامکو خواهد شد. «این تصمیم موجب انعطاف پذیری بیشتر شرکت برای اتخاذ تصمیم در موضوعات تجاری و حفظ کنترل کامل مالی خواهد شد.»
تحلیلگران معتقدند، خاندان آل سعود سمت وزیر نفت را آنقدر مهم می داند که واگذاری آن به یک شاهزاده ممکن است توازن قدرت ظریف برقرار شده بین اطراف مختلف خاندان سعودی را به خطر بیاندازد و موجب به گروگان گرفته شدن سیاست نفتی در نزاع بین شاهزاده های مختلف گردد.
اما احسان الحق، تحلیلگر نفتی در موسسه کی بی سی انرژی اکونومیکس می گوید احتمال زیادی وجود دارد که شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، پسر ملک سلمان جایگزین نعیمی 79 ساله شود که از سال 1995 تاکنون وزیر نفت عربستان است.
ملک سلمان، شاهزاده عبدالعزیز را که مدت ها عضو هیئت نمایندگی عربستان در نزد اوپک بود، اوایل امسال از سمت دستیار وزیر نفت به معاون وزیر نفت ارتقا داد. برخی منابع دیپلماتیک و سعودی می گویند، احتمالا تجربه طولانی وی در وزارت نفت، موجب مرتفع شدن موانع موجود بر سر راه تصدی وی به عنوان وزیر نفت خواهد شد.
۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۴ ۲۰:۰۴
تسنیم |
تعداد بازدید : ۴۸۴