طرح هدفمندی یارانه ها همراه با اقدامهای غیرقیمتی موفق می شود

طرح هدفمندی یارانه ها همراه با اقدامهای غیرقیمتی موفق می شود
مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت اظهار کرد: طرح هدفندی زمانی که با اقدامهای غیرقیمتی همراه باشد، موفق می شود.

نصرت اله سیفی در گفتگو با خبرنگار شانا با اشاره به هدفمندی یارانه ها به عنوان یکی از محورها برای کاهش ٥٠ درصدی شدت انرژی کشور، گفت: هدفمندی یارانه ها یعنی آزادسازی قیمت به شکل صحیح و نه به شکلی که تاکنون اجرا شده است.

وی با اشاره به این که قانون هدفمندی یارانه ها فصلهایی دارد که متاسفانه مغفول مانده و اجرا نشده است، اظهار کرد: از جمله ماده ٧ این قانون که باز توزیع اختلاف قیمت سال پایه یعنی ٨٩، با قیمت روز است، که هم اکنون تنها به صورت ٤٢ هزار و ٥٠٠ تومان به ازای هر نفر در ماه داده می شود در حالی که این یک بخش از ماده ٧ بود و چند بخش از این ماده به هیچ وجه اجرا نشد که یکی از آنها دادن بخشی از پول به بهینه سازی و سلامت بود که تنها بخشی کمی پارسال انجام شد.

مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت افزود: پارسال در هیئت دولت برای وزارت نفت ٣٠٠ میلیارد تومان به منظور بهینه سازی تصویب شد که پس از تبادل موافقتنامه با سازمان مدیریت و برنامه ریزی قرار شد که ٣٠٠ میلیارد را به شرکت بهینه سازی مصرف سوخت دهند که تنها ٣٠ میلیارد تومان در پایان سال ٩٣ به این شرکت تخصیص داده شد.

سیفی یادآور شد: هم اکنون شرکت بهینه سازی مصرف سوخت، برای کاهش پنج میلیارد بشکه معادل نفت خام تا سال ١٤٠٠ برنامه ریزی کرده است، اما برای تحقق این هدف به سرمایه اولیه احتیاج دارد که امیدواریم امسال محقق شود.

نداشتن آمار درست، یکی از مشکلات کاهش شدت انرژی

مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت تصریح کرد: یکی از مشکلات کشور برای کاهش شدت انرژی، نداشتن آمار درست است. آمار کلی بی فایده است و باید نفر به نفر و پلاک به پلاک باشد.

اقدامهای غیرقیمتی همراه با هدفمندی یارانه ها

سیفی در باره هدفمندی یارانه ها و تأثیر قیمت سوخت بر آن گفت: در سیاستهای کلی اصلاح الگوی مصرف مقام معظم رهبری به دو فصل مشخص اقدامهای قیمتی و غیر قیمتی اشاره شده است که اقدامهای قیمتی همین افزایش، کاهش و بازی با قیمتهاست.

وی با بیان این که به یقین قیمت گذاری در هدفمندی یارانه ها تأثیر بسیار و مهمی دارد و در غیر این صورت در سیاست گذاری مقام معظم رهبری نمی آمد، گفت: هنگامی که قیمتها درست باشد و با بازار آزاد تعیین شود، در نتیجه مصرف تنظیم می شود زیرا مردم عقل معیشتی دارند.

سیفی با بیان این که اتفاق بسیار خوبی افتاده است، گفت: ما نتوانستیم به قیمت فوب خلیج فارس برسیم، اما قیمت فوب ایستاد ما به آن دست یافتیم، بنابراین با کاهش قیمت نفت و در نتیجه کاهش قیمت بنزین، بهترین فرصت واقعی سازی قیمت بنزین است.

مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت با اشاره به کاهش ترافیک و در نتیجه کاهش مصرف پس از برنامه سهمیه بندی بنزین در سال ٨٦ اظهار کرد: هر تغییری در نظام قیمت انرژی، سبب می شود که معادلات یک مجموعه بر هم خورد و در نقطه تازه ای به تعادل برسد، بنابراین روند کاهش ترافیک و مصرف ادامه پیدا نیافت.

سیفی در باره موفقیت این طرح گفت: هنگامی که اقدامهای غیرقیمتی مانند بند "ق"، فناوری و بهبود راندمانها همراه طرح هدفمندی یارانه باشند، این طرح موفق می شود. درنتیجه برای کاهش مصرف انرژی باید ادوات کم مصرف کردن را نیز مانند، تولید و واردات خودرو با مصرف سوخت پایین و با حق گمرکی پایین مهیا کرد.

سیفی با اشاره به این که اقدامهای قیمتی و غیرقیمتی باید با هم و هماهنگ با یکدیگر باشند، افزود: برای نمونه همراه با افزایش قیمت بنزین برای مصرف کمتر سوخت باید از خودروسازها تولید خودروی کم مصرف را خواست و مالیات بر خودروهایی که موتورشان تنظیم نیست و بد مصرف می کند بست.

اصلاح ساختار قیمتی شرط لازم هست ولی کافی نیست

مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت با بیان این که به جای اصطلاح افزایش قیمت باید از اصلاح ساختار قیمتی استفاده کنیم، تصریح کرد: اصلاح ساختار قیمتی شرط لازم هست اما کافی نیست.

وی با اشاره به نشستهای فراوانی که شرکت بهینه سازی مصرف سوخت با خودروسازها با هدف تولید خودروهای کم مصرف تر و سبک تر دارد، گفت: خودروسازها نیز برنامه هایی دارند که قرار است به این شرکت ارائه دهند.

سیفی با بیان این که ماده ١١ قانون ١٧٧٠ اشاره به تدوین معیارها و ویژگیهای فنی و استاندار اجباری مصرف انرژی تجهیزات و فرآیندهای انرژی بر و نیز استاندارد کیفیت سوخت دارد، اظهار کرد: بر این اساس پارسال شرکت بهینه سازی مصرف سوخت دو استاندارد اجباری خودروهای سنگین و سبک را بروز کرد که این بروزرسانی هر ٣ یا ٤ سال یکبار انجام می شود.

مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت در باره اجرایی شدن این استانداردها نیز گفت: این استانداردها از سوی سازمان ملی استاندارد ابلاغ و اجرا و براساس آن تولید متوقف و یا اجازه تولید داده می شود.

۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۴ ۱۰:۵۸
تعداد بازدید : ۵۲۲