1.9 میلیارد مترمکعب منابع آب تجدیدپذیر درحوضه کرخه کاهش یافت

1.9 میلیارد مترمکعب منابع آب تجدیدپذیر درحوضه کرخه کاهش یافت
معاون آب و آبفای وزیر نیرو از کاهش 1.9 میلیارد مترمکعبی پتانسیل منابع آب تجدیدپذیر در حوضه آبریز کرخه خبر داد.
به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو، رحیم میدانی با اشاره به تشکیل شورای هماهنگی مدیریت به هم پیوسته حوضه آبریز کرخه، اظهار داشت: در زمان حاضر، برخی از حوضه های آبریز کشور ازجمله کرخه در زمینه تعادل منابع و مصارف با چالش مواجه شده و اگر در این زمینه تدبیری نکنیم، به لحاظ مولفه های پایداری همچون اقتصاد و محیط زیست با مشکلاتی مواجه خواهیم بود و باید با هم فکری همدیگر این مشکلات را سامان دهی کنیم.

وی با اشاره به وضعیت منابع آب کشور گفت: طبق اطلاعاتی که از 800 ایستگاه هواشناسی موجود وزارت نیرو و سازمان هواشناسی در سطح کشور به دست آمده، متوسط بارندگی در سطح کشور از 240 به 205 میلی متر کاهش یافته که مجموعه این اطلاعات یک روند کاهشی و عدم تعادل را در سطح کشور نشان می دهد.

میدانی افزود: بررسی ها حاکی از وجود یک شکست نموداری از سال 78 به بعد از نظر بارش است که این شکست موجب کاهش قابل ملاحظه بارش در کشور شده است. کاهش 34 میلی متری متوسط بارش کشور، معادل کاهش 14 درصد مجموع بارندگی در کشور خواهد بود که این میزان افت بارش بسیار معنی دار است.

وی گفت: از نظر تغییر درجه حرارت متوسط درجه حرارت از 18.3 به 19.4 درجه سانتیگراد رسیده و این موضوع نشان از 1.1 درجه افزایش دمای متوسط کشور است، این افزایش دما افزایش تبخیر آب و همچنین نیاز بیشتر محصول های کشاورزی به آب بیشتر را موجب خواهد شد.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا تصریح کرد: به دلیل کاهش بارش و از طرفی افزایش تبخیر در سطح کشور، پتانسیل منابع آب تجدیدپذیر کشور کاهش یافته به طوری که هم اکنون این میزان کاهش به شکل های مختلف در جغرافیای کشور دیده می شود.

وی با تشریح ویژگی های حوضه آبریز کرخه، گفت: این حوضه با 52 هزار کیلومترمربع جزو یکی از حوضه های 30گانه کشور است که استان های ایلام، خوزستان، لرستان، کردستان، مرکزی، همدان و خوزستان در این حوضه ذینفع هستند و بیشترین وسعت این حوضه در استان لرستان است ضمن آنکه حدود سه میلیون نفر نیز در این حوضه آبریز سکونت دارند.

وی افزود: طی سال های گذشته این حوضه نیز مشابه سایر نقاط کشور با کاهش بارش مواجه بوده و میزان بارندگی این حوضه از 396 به 345 میلی متر کاهش یافته است و براثر کاهش بارش و همچنین تغییر اقلیم در این حوضه، پتانسیل منابع آب تجدیدپذیر در این حوضه در سال های گذشته از 7.5 میلیارد مترمکعب به 5.6 میلیارد مترمکعب کاهش یافته است.

میدانی تصریح کرد: تغییرهای اشاره شده مجموعه عواملی است که بدون دخالت انسان و صرفا براساس تغییرهای طبیعی موجب محدودیت شدید منابع آب در این حوضه شده است؛ لذا وظیفه ما و مسئولان محلی است که با همفکری و همراهی همدیگر و با اعمال مدیریت در برداشت و مصرف منابع آب، طوری عمل کنیم که وضعیت این حوضه به سمت بحران حرکت نکند.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا با دعوت از مسئولان استان ها و کشاورزان برای همراهی با تصمیم های اتخاذشده در این شورا، گفت: با همفکری و اقدام هماهنگ بین مسئولان وزارت نیرو و سایر دستگاه های اجرایی و ذینفعان به ویژه استانداران و همچنین مشارکت فعال صنف کشاورزان در استان های ذی نفع، خواهیم توانست چالش های حوضه آبریز کرخه را مدیریت کنیم.
۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۴ ۱۴:۵۲
تعداد بازدید : ۸۷۵