ایران آماده صادرات نفت به روش کشتی به کشتی شد

ایران آماده صادرات نفت به روش کشتی به کشتی شد
یک مقام مسئول در شرکت نفت با تشریح تاکتیک جدید ایران برای بارگیری و صادرات نفت در خلیج فارس، گفت: برای نخستین بار ایران آماده صادرات نفت به روش کشتی به کشتی در پایانه نفتی خارگ شده است.
مسئولان شرکت ملی نفت ایران از افزایش توان و ظرفیت صادرات نفت خام ایران در پایانه‌های نفتی منطقه خلیج فارس تا سقف هفت میلیون بشکه در روز خبر می دهند.

آمارهای منتشر شده توسط شرکت ملی نفت ایران هم نشان می‌دهد در روزهای پایانی فروردین ماه سال جاری برای نخستین بار با پهلوگیری کشتی‌های نفتکش در هشت پهلوگاه پایانه نفتی خارگ رکورد جدید صادرات ۷ میلیون بشکه نفت خام در یک روز به ثبت رسیده است.

در شرایط فعلی ایران خود را آماده افزایش ضربتی تولید و صادرات نفت می کند به طوری که بیژن زنگنه وزیر نفت از افزایش ضربتی چند ماهه تولید و صادرات نفت ایران خبر داده و می‌گوید: در طول چند ماه تولید و صادرات نفت خام ایران به دوران پیش از آغاز تحریم ها باز می‌گردد.

از سوی دیگر، در حالی دیپلمات‌های ایران در اروپا و آمریکا مشغول چانه زنی بر سر توافق جامع و کامل هسته‌ای با غربی‌ها هستند که صنعت نفت هم در سه حوزه بازرگانی و فروش، تولید و بهره برداری و پایانه‌های نفتی و ناوگان کشتی‌های نفتکش خود را برای افزایش تولید و صادرات طلای سیاه آماده می کنند.

در این بین این روزها کارکنان شرکت نفت یک سناریوی جدید را برای افزایش صادرات نفت خام و حتی میعانات گازی را تمرین می کنند و برنامه‌ریزی برای افزایش توان انتقال، بارگیری و صادرات نفت به روش کشتی به کشتی (ship to ship) در حال انجام است.

بر این اساس با مشارکت سازندگان داخلی برای نخستین بار هوزهای لاستیکی ویژه ای برای انتقال طلای سیاه از یک کشتی نفتکش به کشتی نفتکش دیگر طراحی و تولید شده است که با این روش و تاکتیک جدید امکان صادرات نفت خام حتی در شرایط بد آب و هوایی هم از پایانه‌های نفتی ایران در خلیج فارس فراهم می شود.

پرویز بیات در تشریح تاکتیک جدید صادرات نفت خام ایران در منطقه خلیج فارس، گفت: برای نخستین بار با به کارگیری هوزهای لاستیکی ساخت داخل امکان تامین و تحویل به هنگام محموله های صادراتی، روند صادرات نفت خام و انتقال فرآورده‌های نفتی در دریا و به صورت کشتی به کشتی (ship to ship) تسهیل شده است.

این مقام مسئول در شرکت ملی نفت ایران با اعلام اینکه هوزهای لاستیکی ساخته شده در کشور نسبت به نوع خارجی  ۵۰ درصد ارزان تر است، ضمن اینکه استفاده از این هوزهای لاستیکی به سهولت و با شتاب بیشتری انجام می شود، تصریح کرد: تکنولوژی و فنآوری ساخت این هوزها پیش ازاین در اختیار برخی شرکت‌های اروپایی، آسیای شرقی و آمریکایی بود که هم اکنون با استفاده از توان متخصصان و صنعتگران داخلی طراحی و ساخته شد.

رئیس پژوهش و شناسایی منابع کالای شرکت پایانه های نفتی ایران با بیان اینکه استفاده از این هوزهای لاستیکی در حال حاضر در لنگرگاه پایانه نفتی خارگ مورد استفاده قرار می گیرند، بیان کرد: در صورت نیاز در دیگر مناطق عملیاتی که نیاز به این هوزهای لاستیکی باشد نیز مورد استفاده قرار می گیرند.

هوز لاستیکی، لوله ارتجاعی ویژه انتقال نفت خام، میعانات گازی و فرآورده های نفتی است که در حوزه تحویل و بارگیری محموله های صادراتی کاربرد زیاد دارد.

۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۴ ۱۰:۴۰
خبرگزاری مهر |
تعداد بازدید : ۴۰۲