ایران همچنان دومین صادرکننده نفت اوپک است

ایران همچنان دومین صادرکننده نفت اوپک است
ایران با تولید روزانه 3 میلیون و 544 هزار بشکه نفت بر اساس سهمیه بندی اوپک و صدور روزانه 2 میلیون و 248 هزار بشکه نفت در سال 2010 همچنان دومین تولیدکننده و صادر کننده نفت اوپک است.
به گزارش موج به نقل از شبکه اطلاع رسانی نفت و انرژی، انتشار خبر صعود نیجریه به رتبه دوم صادرکنندگان نفت اوپک در برخی رسانه ها مستند به جدول میزان صادرات نفت کشورهای جهان در صفحه 49 گزارش آماری سالانه اوپک بوده که بر اساس آن عربستان با صادرات 6 میلیون و 644 هزار بشکه در رتبه نخست،‌ نیجریه با 2 میلیون 464 هزار بشکه در رتبه دوم و جمهوری اسلامی ایران با صادرات روزانه 2 میلیون و 248 هزار بشکه در سال 2010 در رتبه سوم قرار گرفته است.
البته در ذیل همین جدول توضیحی به این شرح آمده است: داده های آماری شامل صادرات مجدد (re-export) است. صادرات نیجریه شامل میعانات گازی (condensate) و شامل تغییرات در کمیت ترانزیت نفت بوده و تحولات و مقدار مصرف نشان داده نشده است.
در بخش تولید همین سالنامه آماری آمده است که تولید نفت خام نیجریه در سال 2010 فقط 2 میلیون و 48 هزار بشکه در روز بوده است؛ به عبارت دیگر تولید نفت خام نیجریه در سال 2010 حتی از میزان صادرات نفت خام ایران در سال یاد شده که حدود 2 میلیون و 248 هزار بشکه در روز بوده نیز، کمتر است.
کارشناسان دفتر نماینده ایران در هیئت عامل اوپک در توضیح آمارهای ارائه شده در گزارش سالانه اوپک اذعان داشتند درج آمار این سالنامه بر این مبناست که دبیرخانه اوپک که این آمارها را منتشر کرده، موظف بوده است عین آمار کشورها را منتشر کند و درباره نیجریه نیز این اقدام صورت گرفته است.
دوم اینکه متناقض بودن آمار تولید و صادرات نفت نیجریه (تولید 2 میلیون و 48 هزار بشکه در روز و صادرات 2 میلیون و 464 هزار میلیون بشکه در روز) که در پاورقی جدول مربوط به صادرات این کشور نیز به آن اشاره شده، ناشی از آن است که نیجریه به عنوان یک کشور ترانزیت کننده نفت، سالانه با پرداخت مبالغی، نفت خام کشورهای همجوار خود را خریداری می کند و از طریق صادرات مجدد به کشورهای مقصد می فرستد که آمار مشخصی از آن وجود ندارد و معمولا این ارقام به عنوان صادرات این کشور در نظر گرفته می شود که نمی تواند ملاک توان صادراتی یک کشور قرار گیرد.
همچنین این کشور آمار مایعات گازی خود را در زمره صادرات نفت خام منظور می کند، در صورتی که جمهوری اسلامی ایران حسب تعاریف اوپک، مایعات گازی را خارج از تولید و صادرات نفت خام خود گزارش می کند.
با توجه به مطالب یادشده، صادرات نفت ایران به یقین از نیجریه بیشتر است، زیرا صادرات نفت نیجریه با کسر مصرف داخلی به کمتر از دو میلیون بشکه در روز خواهد رسید.
نکته مهم تر این که مبنای سهمیه بندی در اوپک تولید است نه صادرات؛ از این رو ایران همچنان جایگاه خود را به عنوان دومین تولید کننده اوپک حفظ کرده است.
۳ مرداد ۱۳۹۰ ۱۱:۰۹
خبرگزاری موج |
تعداد بازدید : ۱,۲۴۷