نخستین همایش راهکارهای افزایش سهم بخش خصوصی در بازارهای بین المللی انرژی برگزار شد// دولت و بخش خصوصی در حوزه نفت همدل می شوند

نخستین همایش راهکارهای افزایش سهم بخش خصوصی در بازارهای بین المللی انرژی برگزار شد// دولت و بخش خصوصی در حوزه نفت همدل می شوند
نخستین همایش راهکارهای افزایش سهم بخش خصوصی در بازارهای بین المللی انرژی، همزمان با دومین روز برگزاری بیستمین نمایشگاه بین المللی نفت برگزار شد.

در این نشست که با حضور معاون برنامه ریزی وزارت نفت، نایب رییس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، معاون امور بین الملل شرکت ملی نفت، مدیرعامل شرکت پخش فرآورده های نفتی، ریاست هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی و سفیر مالزی برگزار شد سخنرانان به طرح دیدگاه ها و ارائه راهاکارهایی برای افزایش سهم بخش خصوصی از بازار نفت پرداختند.

معاون برنامه ریزی وزارت نفت در این همایش با اشاره به مصرف بی رویه انرژی در کشور گفت: در حال حاضر شدت مصرف انرژی در ایران 9 برابر ژاپن، 2.2برابر عربستان و 3.5 برابر جهان است و این مسئله زنگ خطری برای اقتصاد کشور است.منصور معظمی با بیان این که با افزایش تولید گاز و گازرسانی به نیروگاهها و صنایع بخش عمده ای از سوخت مایعی که در اختیار آنها قرار می گرفت آزاد می شود، افزود: بر اساس بخشنامه ابلاغی وزیر نفت باید سالانه 20 میلیون تن مازوت و گازوییل (روزانه 40 میلیون لیتر مازوت و 10 تا 12 میلیون لیتر گازوییل) باید صادر شود که کار دشواری است.

وی در ادامه با بیان این که تا پایان پارسال 80 میلیارد دلار پروژه در قالب بند «ق» تبصره 2 در شورای اقتصاد تصویب شده است که عملیات اجرایی آن امسال آغاز می شود، گفت: با اجرای این طرحها که بخشی از آن به بخش گازرسانی اختصاص می یابد، پوشش گازرسانی که تنها 87 درصد کنونی تا سال 97 به 98 درصد می رسد.

معظمی همچنین تاکید کرد که وزارت نفت قصد دارد میزان تولید را به 740 هزار بشکه نفت خام در روز برساند.

در ادامه این همایش مدیرعامل شرکت پخش فرآورده های نفتی با برشمردن اقدامات صورت گرفته توسط این شرکت برای تسهیل فعالیت بخش خصوصی بر همکاری بین دولت و بخش خصوصی در حوزه نفت تاکید کرد. سید ناصر سجادی با تاکید بر اینکه میزان تولید فرآورده های نفتی در حال پیشی گرفتن از میزان مصرف آنها در کشور است، گفت: شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران برای صادرات همه فرآورده های نفتی کشور به جز بنزین، به سایر کشورها آمادگی کامل دارد.

وی با اشاره به بازنگری دستورالعمل صنعت بانکرینگ کشور بر اساس پیشنهادات بخش خصوصی گفت: در حال حاضر آمادگی داریم مبادلاتمان با بخش خصوصی را بصورت ریالی انجام دهیم و همچنین بجای ضمانت های بانکی از شرکت های خصوصی ضمانت ملکی دریافت کنیم تا راه برای همکاری هموارتر شود.

سخنران بعدی همایش نایب رییس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی بود که بر همکاری بین مجلس، دولت و بخش خصوصی تاکید کرد. ناصر سودانی گفت: باید به سمتی برویم که حمایت از بخش خصوصی تنها به حرف و همایش محدود نشود و دولت و مجلس عملا این حمایت را انجام دهند. وی افزود: آیا وزات نفت حاضر است در طبقه 14 این وزارتخانه اتاقی به بخش خصوصی اختصاص دهد؟ وی همچنین تاکید کرد: بعنوان نایب رییس کمیسیون انرژی مجلس اعلام میکنم آمادگی داریم تا نماینده ای از بخش خصوصی در جلسات کمیسیون انرژی شرکت کند.

سودانی همچنین بر آفریقا بعنوان بازاری که ایران می تواند حضور جدی در آنجا داشته باشد تاکید کرد.

معاون امور بین الملل شرکت ملی نفت نیز ایجاد زنجیره مبادلات تهاتری را یک راهکار برای ورود بخش خصوصی به بازار نفت عنوان کرد و گفت: برای مبادلات تهاتری نیازمند توجه بیشتر بانک مرکزی هستیم. سیدمحسن قمصری افزود: می توانیم با کمک بخش خصوصی مشکلات ایجاد شده به دلیل تحریم ها را رفع کنیم و مبادلات نفتی را افزایش دهیم.

                                                                                                                                
مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران با تاکید بر اینکه بخش خصوصی می تواند در زمینه های مختلف به ما کمک کند اما هم اکنون این بخش در زنجیره انتهایی نفت (صنایع پایین دستي) خیلی فعالیت نداشته است، گفت: بسیاری از شرکت های بخش خصوصی شرکت ملی نفت را متهم به انحصارگرایی می کنند اما چنین موضوعی صحت ندارد و همیشه عنوان شده که ما می توانیم از توانایی بخش خصوصی در تجارت نفت به خصوص در زمان تحریم استفاده کنیم.

وی با انتقاد از اینکه بخش خصوصی به جای ریسک کردن به سمت دلالی رفته است، تصریح کرد: تمام تلاش بخش خصوصی هم اینک این است که نفت را با قیمت کمتر از امور بین الملل شرکت ملی نفت خریداری کند و آن را در بازارهای دنیا به فروش برساند؛ که این به نوعی واسطه گری به حساب می آید.
وی تصریح کرد: با برداشته شدن تحریم ها قاعدتا شرکت های معتبر بین المللی به دنبال حذف واسطه ها هستند و آنها جایگاهی در تجارت جهانی نفت ندارند.

آخرین سخنران مراسم نیز رئیس هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی بود که خواستار همکاری دولت با بخش خصوصی شد. حسن خسروجردی گفت: منظور ما از اختصاص اتاق در وزارت نفت معنای فیزیکی آن نیست، بلکه پذیرش و باور به بخش خصوصی است. دولت اگر بخش خصوصی را باور داشته باشد از فعالان این صنعت بعنوان مشاور استفاده می کند، فعالانی که سالها تجربه کسب کرده اند.

وی در ادامه افزود: انتظار دیگر ما از وزارت نفت اعتبار سنجی شرکت ها و اختصاص موارد مربوطه بر اساس این اعتبار سنجی است. خسروجردی همچنین با اشاره به اینکه همه شرکت ها در دنیا مجبور به نسیه فروشی نفت هستند گفت: ما باید باشگاهی از شرکت های بین المللی خوشنام در این حوزه تشکیل دهیم تا شرکت ها بواسطه عضویت در این باشگاه اعتبار کسب کنند و بتوانند براحتی با هم مبادله داشته باشند.

 

۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ ۲۳:۰۱
تعداد بازدید : ۶۰۷