ایرانیان "دراورکس" را هم بومی سازی کردند؛ زمان رونمایی: دهه فجر امسال

همزمان با ایام مبارک دهه فجر سال جاری، نخستین سامانه انتقال نیروی دکل حفاری(دراورکس) ساخت ایران رونمایی می‌شود.
مدیر بازسازی و ارتقای تجهیزات حفاری شرکت ملی حفاری ایران با اعلام این مطلب افزود: پروژه ساخت این دستگاه هم اکنون با نظارت متخصصان این شرکت در مجتمع ایرانیان ماشین سازی اراک در دست اجراست.

مهندس عبدالعلی مطهری گفت: فناوری ساخت دراورکس که قلب یک دستگاه حفاری محسوب می شود، هم اکنون در اختیار چند کشور بزرگ صنعتی قرار دارد.

وی با اشاره به قیمت نوع خارجی دراورکس که افزون بر دو میلیون و 500 هزار دلار است، اظهار داشت: قیمت دستگاه ساخت داخل که بر اساس استانداردهای روزآمد جهان طراحی شده، حدود 50 درصد این رقم است.

مطهری با بیان این که پیش از این نیز ساخت دستگاه کنترل سامانه برق دستگاه حفاری (اس سی آر) و میز دوار به همت صنعتگران داخلی بومی شده است، گفت: طراحی پمپ های گل حفاری برای بومی کردن آن نیز به پایان رسیده و ساخت آن در دستور کار سازندگان ایرانی است.

مدیر بازسازی و ارتقای تجهیزات حفاری شرکت ملی حفاری ایران افزود: در قالب همکاری میان این شرکت و مجتمع های بزرگ صنعتی و سازندگان داخلی در چند سال اخیر سه دستگاه حفاری خشکی در کشور مونتاژ شده که 50 درصد از تجهیزات و قطعات به کار رفته در آنها ساخت داخل است و بر اساس برنامه ریزی ها، پیش بینی می شود تا دو سال آینده ساخت دستگاه های حفاری در کشور به طور کامل بومی شود.

شرکت ملی حفاری ایران از شرکت های بالادستی تابع شرکت ملی نفت ایران است که حوزه ستادی آن در اهواز استقرار دارد و 62 دستگاه حفاری خشکی و دریایی و تجهیزات فنی و مهندسی آن در 10 استان نفت خیز و گازخیز کشور در زمینه عملیات حفاری چاه های اکتشافی، توسعه ای و تعمیری و خدمات مرتبط با صنعت حفاری فعالیت می کند.

۵ آبان ۱۳۸۹ ۰۷:۱۸
نفت نیوز |
تعداد بازدید : ۱,۱۲۰