احتمال اقدام اعضای اوپک بدون عربستان برای تقویت قیمت نفت

احتمال اقدام اعضای اوپک بدون عربستان برای تقویت قیمت نفت
وزیر نفت عمان با انتقاد شدید از عربستان به دلیل اصرار بر سیاست نفت ارزان گفت: برخی اعضای اوپک ممکن است به زودی به صورت یکجانبه وارد عمل شوند و تولید را کاهش دهند.
محمد الرومحی، وزیر نفت عمان از عربستان به دلیل عدم کاهش تولید خود به شدت انتقاد کرد و هشدار داد که برخی اعضای اوپک ممکن است به زودی به صورت یکجانبه وارد عمل شوند و تولید را کاهش دهند.
وی که در برلین در کنفرانسی با موضوع امنیت انرژی سخن می گفت، اظهار داشت: «سعودی ها حق خدادادی برای تصمیم گیری در مورد اینکه دیگر اعضای اوپک چه کاری باید انجام بدهند ندارند.»
«من فکر می کنم یکی از همین روزها، ما شاهد خواهیم بود که برخی از اعضای اوپک نظیر آنگولا، نیجریه، گابن، ونزوئلا، ایران و شاید عراق به صورت یکجانبه بدون سعودی ها اقدام کنند.»
قیمت نفت برنت به دلیل فزونی عرضه و تقاضای ضعیف جهانی، از 115 دلار در ژوئن 2014، به زیر 46 دلار در ژانویه 2014 رسید که پایین ترین رقم در حدود 6 سال گذشته بود.
عربستان در طی ماه های اخیر از کاهش تولید برای کاستن از فزونی عرضه در بازار خودداری کرده است.
الرومحی افزود، وضعیت فعلی برای اقتصادهای وابسته به صادرات نفت پایدار نیست.
وی با انتقاد از عربستان گفت: «شما نمی توانید همینطوری بشکه های نفت به بازار بریزید. این وضعیت به کجا منتهی خواهد شد؟»
«بیشتر ذخایر استراتژیک بسیاری از کشورها تقریبا پر شده است. بنابراین شما نمی توانید به تولید کردن و افزایش تولید ادامه دهید چون ظرفیت این کار را دارید.»
وی گفت، کشورهایی که بیشترین صدمه را از کاهش تولید دیده اند، ممکن است به زودی وارد عمل شوند.
«شما نمی توانید منتظر هوای خوب و طلوع آفتاب بمانید. حدس من این است که ما در مورد این وضعیت کاری خواهیم کرد.»
عمان در حال مذاکره با ایران برای احداث یک خط لوله در زیر دریا برای انتقال گاز ایران به عمان است. الرومحی در مورد قیمت گذاری گاز ایران گفت: «ما توافق کرده ایم که موضوع قیمت گذاری گاز را به پایان پروژه موکول کنیم.»
۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ ۱۶:۱۸
تسنم |
تعداد بازدید : ۴۷۴