دسترسی آزاد بخش خصوصی به اطلاعات، عامل ثبات در بازار

دسترسی آزاد بخش خصوصی به اطلاعات، عامل ثبات در بازار
مدیر روابط عمومی روزنامه دنیای اقتصاد، اولین عامل ثبات در بازار را گردش اطلاعات دانست و گفت: بخش خصوصی در واقع نیاز به دسترسی به اطلاعات و مهمتر از همه دسترسی یکسان با بخش دولتی به اطلاعات دارد.

نخستینهمایش راهکارهای افزایش سهم بخش خصوصی در بازارهای بین المللی انرژی، به همت اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی ایران و همزمان با دومین روز برگزاری بیستمین نمایشگاه بین المللی نفت برگزار شد. به گزارش اوپکس، مدیر روابط عمومی روزنامه دنیای اقتصاد طی سخنانی در این همایش گفت: عنوان همایش راهکارهای افزایش سهم خصوصی در بازار است، پس سوال اصلی این است که این راهکارها چیست و ما چگونه می توانیم به این راهکارها دست پیدا کنیم؟ آیا فقط باید نگاهمان به دست دولت باشد یا باید تغییری هم در خود بخش خصوصی ایجاد شود و این نگاه حاکمیتی را تغییر دهیم؟ من هم به عنوان نماینده یک سازمان کاملا خصوصی باید بگویم که اگر تنها نگاهمان به این باشد که دولت به ما چه خواهد داد باید گفت مسلما هیچ کس دنبال شریک برای خودش نمی گردد، حتی اگر قانون هم وجود داشته باشد.

محسن پروان ادامه داد: پس بیایید نگاهی داشته باشیم به استراتژی های روز دنیا، استراتژی هایی که شرکت های بزرگ برای حضور خود رد بازار تعیین می کنند. ما سه استراتزی اساسی در بحث های امروز دنیا داریم: positioning, resourceو environmental.   Base من امروز در مورد سومی می خواهم صحبت کنم، یعنی استراتژی ای که محیط را نه بعنوان یک عامل بلکه بعنوان یک بازیگر اصلی مطرح می کند. امروز در شرایط روز دنیا تنها مسئله این نیست که محیط داخلی شرکت خود را کنترل کنید و به هدف برسید، بلکه شما باید همه محیط را در نظر بگیرید. چرا که ما دیگر فارغ از محیط پیرامونمان نیستیم. باید دید بخش خصوصی ما در این زمینه چه کرده است؟ آیا فقط بدنبال دولت بوده؟ اصلا آیا خواسته هایش از دولت قابل اجرا بوده است؟

مدیر روابط عمومی روزنامه دنیای اقتصاد افزود:اما چهار فاکتور وجود دارد که صحت محیط را نشان می دهد، یکی از آنها ثبات است. خود ثبات هم در چهار زیر مجموعه دیده می شود. ما هر گاه بحث ثبات می شود سریع انگشت اتهام را به سمت دولت می گیریم و می گوییم دولت باید در قوانینش ثبات داشته باشد، یکسان سازی داشته باشد و ...، در صورتی که ثبات در بنگاه های اقتصادی به 4 قسمت تقسیم می شود که اولین آنها دولت است.

پروان تصریح کرد: در این مورد بخش خصوصی کاری نمی تواند بکند چون تحریم ها، اجرای قوانین و ... در اختیار دولت است. اما سه قسمت دیگر کاملا مرتبط به خود بنگاه های اقتصادی است. ما باید به این قسمت ها نگاه داشته باشیم تا بتوانیم شرایط را بهبود بخشیم. اولین آنها تغییر در شرایط مشتریان است، شاید در بازار انرژی رفتار مشتری کمتر تغییر کند ولی آن هم تغییر می کند. این تغییر رفتار را چطور ارزیابی کردیم؟ تغییری در خلاقیت و تکنولوژی دو نیاز مهم بازار است.

وی درباره فاکتورهایی که می تواند ثبات را ایجاد کند، گفت: اولین عامل گردش اطلاعات است، بخش خصوصی در واقع نیاز به دسترسی به اطلاعات و مهمتر از همه دسترسی یکسان به اطلاعات است. اگر ما خواسته ای از دولت داریم نباید وام یا اتاقی در وزارتخانه باشد بلکه دسترسی به اطلاعات است. شما نمی توانید گردش اطلاعات را محدود کنید بعد انتظار پیشرفت بخش خصوصی را داشته باشید. در این زمینه نباید انحصار ایجاد کرد. حالا اگر دولت در این زمینه محدودیت ایجاد کند بخض خصوصی با مشکلات زیادی روبرو می شود.

مدیر روابط عمومی روزنامه دنیای اقتصاد اظهار داشت: ما بعنوان یک مجموعه رسانه ای رسالت خود می دانیم تریبون بخش خصوصی باشیم در همین راستا روزنامه Financial Tribune  را راه اندازی کردیم تا بتواند ظرفیت های کشور را به سرمایه گذاران خارجی معرفی کنیم. 

۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ ۲۲:۱۶
تعداد بازدید : ۵۲۳