توان صادرات گاز ایران تا سه سال آینده به 250 میلیون متر مکعب می رسد

توان صادرات گاز ایران تا سه سال آینده به 250 میلیون متر مکعب می رسد
مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران گفت: ایران دو تا سه سال آینده توانایی صادرات روزانه 200 تا 250 میلیون مترمکعب گاز را خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار اعزامی شانا به عسلویه، صبح امروز (دوشنبه 3 مرداد) مهندس جواد اوجی در مراسم امضای تفاهم نامه سه جانبه صادرات گاز ایران به عراق و سوریه با بیان این که تا کنون 37 میلیارد دلار در منطقه عسلویه سرمایه گذاری شده است، گفت: بر اساس برنامه ریزی ها، تا پایان برنامه چشم انداز 20 ساله، بیش از 54 میلیارد دلار دیگر در بخش های بالادستی و پایین دستی این منطقه سرمایه گذاری خواهد شد.

معاون وزیر نفت در امور گاز خاطرنشان کرد: ایران هم اکنون با دارا بودن 33 تریلیون مترمکعب گاز و توان تولید روزانه 600 میلیون مترمکعب گاز ترش و شیرین، قصد دارد دو تا سه سال آینده، تولید گاز خود را به حدود 1.4 میلیارد مترمکعب افزایش دهد.

وی تاکید کرد: با توجه به زیرساخت های لازم برای صادرات گاز همانند خطوط لوله، ایستگاه های تقویت فشار و پالایشگاه های گاز، همچنین موقعیت جغرافیایی مناسب، ایران هم اکنون توانایی لازم برای تحویل گاز در هر نقطه از کشور را دارد.

اوجی یادآور شد: با توجه به کاهش مصرف گاز در همه بخش ها و افزایش توان تولید گاز، ایران دو تا سه سال آینده توانایی صادرات روزانه 200 تا 250 میلیون مترمکعب گاز را خواهد داشت.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران تاکید کرد: ایران در زمینه خطوط لوله گاز، پس از شرکت گازپروم روسیه، رتبه دوم را در منطقه دارد.

معاون وزیر نفت در امور گاز با اشاره به مجوز ترکیه برای ترانزیت گاز ایران به اروپا گفت: امروز با امضای تفاهمنامه صادرات گاز ایران از مسیر عراق و سوریه به لبنان و کشورهای اروپایی، در حقیقت مسیر دومی برای صادرات گاز ایجاد شد.

وی گفت: هم اکنون 6 تا 7 سرمایه گذار بین المللی برای تامین مالی، طراحی و ساخت خط لوله صادرات گاز ایران از طریق عراق به اروپا اعلام آمادگی کرده اند، این خط لوله بیش از 5 هزار کیلومتر طول دارد که حدود 1200 کیلومتر آن در آب های مدیترانه با بار مالی 10 میلیارد دلار احداث خواهد شد.
۴ مرداد ۱۳۹۰ ۱۱:۵۸
شانا |
تعداد بازدید : ۱,۱۵۷