نباید کسری پرداخت یارانه ها از وزارت نفت تأمین شود

نباید کسری پرداخت یارانه ها از وزارت نفت تأمین شود
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: پوشش کسری منابع پرداخت یارانه ها از محل وزارت نفت ظلم به صنعت نفت است، هزینه تولید انرژی افزایش‌یافته اما مبالغی که به دستگاههای متولی تولید انرژی بازمی‌گردد مربوط به چهار سال گذشته است.

  • جعفر قادری، با اشاره به برگزاری بیستمین نمایشگاه صنعت نفت اظهار کرد: رفع تحریمها سبب حضور مؤثر شرکتهای خارجی در ایران می‌شود.

    عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات گفت: حضور برخی خارجیها در نمایشگاه برای عقب نماندن از قافله است و البته انتظار شفاف شدن اوضاع در زمینه لغو تحریمها را نیز می‌کشند.

    این نماینده مجلس نهم، به دغدغه تولیدکنندگان داخلی اشاره و تصریح کرد: تولیدکنندگان داخلی نگرانی بحقی دارند مبنی بر حمایت از آنها در صورت رفع تحریمها، ازاین‌رو در قانونگذاری و نظارتهای مجلس این نگرانی مدنظر قرار می‌گیرد.

    قادری افزود: با حضور در نمایشگاه، در خصوص فرایند بومی‌سازی در صنایع نفت و گاز اطلاعاتی کسب کردیم. افزون بر این، بخشی از اطلاعات موردنیاز توسط مهندس زنگنه در کمیسیون ارائه شد. بنابراین، کارهایی درخصوص بومی‌سازی انجام‌شده اما انتظارها بیشتر از وضع موجود است.

    وی گفت: تولیدکنندگان داخلی می‌توانند با مشارکت تولیدکنندگان توانمند خارجی، بخش عمده‌ای از کالا و تجهیزات موردنیاز کشور را تأمین کنند. اما این وضع، منوط به ایجاد بستر مناسب است چون انتقال فناوری و بومی‌سازی هزینه‌بر است. بنابراین، تولیدکنندگان باید از تقاضا برای خرید کالا و تجهیزات خود اطمینان حاصل کنند.

    عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات درباره معضل پرداخت یارانه‌ها و فشارهای ناشی از این موضوع به حوزه انرژی گفت: عواید حاصل از اصلاح قیمت حاملهای انرژی برای اجرای قانون هدفمندی باید به دستگاههای متولی حوزه انرژی بازگردد، چون هزینه‌ ها برای تولید انرژی افزایش‌یابد این در حالی است که میزان پرداختی به دستگاههای یادشده مربوط به چند سال گذشته است.

    قادری تصریح کرد: مبلغی که از محل اصلاح قیمت حاملهای انرژی به وزارت نفت پرداخت می‌شود مربوط به ٤ سال قبل است این در حالی است که هزینه این دستگاه افزایش یافته و نیازمند سرمایه‌گذاری فراوانی است. باوجوداین، نیازهای وزارت نفت پاسخ داده نمی‌شود بنابراین در شرایط موجود فشار به وزارت نفت برای تأمین کسریها، بزرگترین ظلم به صنعت نفت است.

    وی بابیان این‌که وزارت نیرو در حال ضرر دادن است، افزود: مبالغی که به وزارت نفت پرداخت می‌شود هزینه‌های آن را پوشش نمی‌دهد البته ممکن است هزینه‌های جاری این دستگاه تأمین شود اما منابع سرمایه‌گذاری برای پروژه‌های توسعه در صنعت نفت تأمین نمی‌شود.

    عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه افزود: باید اجازه داد منابع به صنعت نفت بازگردد تا سرمایه‌گذاری لازم برای بازیابی ظرفیت ازدست‌رفته بخصوص در حوزه‌های کلیدی مانند بهینه‌سازی مصرف انرژی و افزایش بازدهی بخش تولید انجام شود.

۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ ۱۳:۱۲
تعداد بازدید : ۵۶۹