ضرورت توجه به اکتشاف منابع بیشتر هیدروکربنی

ضرورت توجه به اکتشاف منابع بیشتر هیدروکربنی
مدیر امور اکتشاف شرکت ملی نفت ایران برگزاری بیستمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت نفت را فرصتی برای ارائه دستاوردهای این مدیریت در حوزه فعالیتهای اکتشافی دانست و بر ضرورت توجه به اکتشاف منابع هیدروکربنی تاکید کرد.
به گزارش شانا، به نقل از روابط عمومی شرکت مدیریت امور اکتشاف شرکت ملی نفت ایران، هرمز قلاوند، نمایشگاه بیستم را موقعیتی مناسب برای آشنایی و تعامل هرچه بیشتر شرکتهای حاضر در این رویداد خواند و بر ضرورت توجه به اکتشاف منابع بیشتر هیدروکربنی تاکید کرد. 

پیشرفت ٩٠ درصدی اهداف اکتشافی در ٤ سال اول برنامه پنجم

وی از پیشرفت فیزیکی ٩٠ درصدی اهداف اکتشافی در چهارسال نخست برنامه پنج ساله توسعه اقتصادی کشور خبر داد و گفت: درصد پیشرفت مطلوبی در ٤ سال نخست برنامه پنجساله در تحقق اهداف مدیریت اکتشاف حاصل شده است.

قلاوند افزود: همچنین طبق برنامه ابلاغی از سوی مدیریت برنامه ریزی تلفیقی و تاکید هیئت مدیره شرکت ملی نفت ایران مبنی بر کشف ٤٠٠ میلیون بشکه نفت و ١٣٢ میلیون مترمکعب گاز به طور سالانه، مدیریت اکتشاف بالاترین ضریب موفقیت را در رسیدن به اهداف خود کسب کرده است.

وی گفت: در جریان شانزدهمین همایش تخصصی تبیین اهداف اکتشاف به برنامه‌های تعیین شده برای سال ٩٤ یعنی تهیه گزارش تحلیل و بررسی علل عدم موفقیت ساختمانهای فاقد هیدروکربور اقتصادی، تاکید بر تمرکز حداکثری فعالیتهای اکتشافی در مناطق مرزی و میدانهای مشترک، برنامه‌ریزی برای کشف گاز در مناطق نفتی به منظور تامین گاز مور نیاز تزریقی به میدانهای در حال تولید و توسعه فعالیتهای پایه اکتشافی از جمله لرزه نگاری دو بعدی و سه بعدی و غیره لرزه‌ای پرداخته شد.

کشف منابع هیدروکربوری نامتعارف در دستور کار مدیریت اکتشاف 

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران یکی از برنامه‌های این مدیریت در سال جدید را فعالیت در حوزه اکتشاف منابع هیدروکربوری نامتعارف اعلام و تصریح کرد: برنامه ریزی مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران برای اکتشاف منابع هیدروکربوری نامتعارف در حوزه هیدراتهای گازی، شیلهای نفتی و گازی است.

وی گسترش فعالیتهای اکتشافی به منظور افزایش تولید و توسعه منابع نفت وگاز را از دیگر برنامه‌های آتی مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران عنوان کرد و به کارگیری روشهای مدرن مدیریت پرتفوی پروژه‌ها را از دیگر برنامه‌های این مدیریت در سال جدید معرفی کرد.

قلاوند با اشاره به پیشرفت فیزیکی ٩٠ درصدی اهداف اکتشافی در چهارسال اول برنامه پنج ساله، تصریح کرد:  طبق برنامه ابلاغی از سوی برنامه‌ریزی تلفیقی و تاکید هیئت مدیره شرکت ملی نفت ایران مبنی بر کشف ٤٠٠ میلیون بشکه نفت و ١٣٢ میلیون متر مکعب گاز به طور سالانه، مدیریت اکتشاف بالاترین ضریب موفقیت را در رسیدن به اهداف خود کسب کرده است.

امضای توافق امه اکتشافی نفت و گاز در حاشیه نمایشگاه صنعت نفت

همچنین در ایام برگزاری نمایشگاه بیستم، مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت و پژوهشگاه صنعت نفت و با هدف آماده‌سازی زیرساختها برای حفاری در یک منطقه موافقتنامه دو جانبه همکاری امضا کردند.

قلاوند در حاشیه امضای این توافقنامه، گفت: پژوهشگاه صنعت نفت بازوی شرکتهای نفت و گاز است و با توجه به دانش و تجهیزات تخصصی این پژوهشگاه در بالادست، این تفاهمنامه در زمینه مطالعات زمین شناسی و ژئوفیزیک امضا شد.

وی با اشاره به قرارداد پژوهشی که در سال پیش با پژوهشگاه امضا شده بود، افزود: فاز نخست قرارداد هیدراتهای گازی به دست پژوهشگاه صنعت نفت و با مشارکت شرکت ملی گاز به نتایج قابل قبولی رسید و فاز دوم آن به شرکت خارجی واگذار شد که با هزینه این شرکت انجام می‌شود.

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت محور دوم این تفاهم‌نامه را گازهای متان موجود در داخل لایه‌های زغال سنگی عنوان کرد و گفت: برای نخستین بار است که این کار در ایران انجام می‌شود.

وی مطالعه درباره سیستم‌های هیدروکربوری نفت و گاز و مدلسازی آن و بررسی پیامدهای زیست محیطی درباره فعالیتهای اکتشافی را از محورهای بعدی این توافقنامه دانست و ادامه داد: پارسال قراردادی با پژوهشگاه صنعت نفت برای مطالعه ژئوشیمی منطقه اردبیل انجام شد که پس از تعیین تکلیف آن مطالعه شیلهای گازی در سال ٩٤ انجام می‌شود.
۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۴ ۱۷:۰۷
تعداد بازدید : ۶۶۲