محکومیت شرکت نفتی رژیم صهیونیستی به پرداخت1.1میلیارد دلاربه نفع ایران

محکومیت شرکت نفتی رژیم صهیونیستی به پرداخت1.1میلیارد دلاربه نفع ایران
یک مقام آگاه در مرکز حقوقی بین الملل ریاست جمهوری اعلام کرد: یک شرکت نفتی وابسته به دولت رژیم صهیونیستی به پرداخت بیش از 1.1 میلیارد دلار به نفع ایران محکوم شد.

این مقام آگاه اضافه کرد: در سال 1968 بین شرکت ملی نفت ایران و دولت رژیم صهیونیستی یک قرارداد مشارکت به منظور انتقال نفت ایران از طریق دریای سرخ به اسراییل منعقد شده بود و به منظور اجرای این قرارداد، شرکت ملی نفت ایران، شرکتی به نام فیمارکو را در لیختن اشتاین و رژیم صهیونیستی نیز شرکتی به نام تائو را در پاناما تشکیل دادند و سپس این دو شرکت مشترکا یک شرکت را به نام فریگیت در لیختن اشتاین به منظور انجام معاملات نفتی تشکیل دادند. دعوی بین طرفین ناشی از همین قرارداد بوده است.
وی ادامه داد: به دنبال همین ترتیبات قراردادی، شرکت ملی نفت ایران و شرکت فریگیت قراردادی را برای تحویل 14.75 میلیون متر مکعب نفت خام به شرکت تائو امضا کردند که بهای بخشی از محموله این (قرارداد) به ارزش 450 میلیون دلار، به شرکت ملی نفت ایران پرداخت نشده بود.
موضوع این دعوی، مطالبه همین مبلغ به اضافه بهره بوده است؛ البته شرکت تائو خوانده دعوی نیز دعوای متقابلی مطرح کرده بود و مدعی بود که شرکت ملی نفت ایران قرارداد را نقض کرده است که دعوای متقابل او رد شد.
این مقام آگاه اضافه کرد که در سال 1989 با ارسال اخطاریه داوری از جانب شرکت فیمارکو متعلق به شرکت ملی نفت ایران، علیه شرکت تائو به رژیم صهیونیستی ابلاغ شد و جریان داوری آغاز شد. دیوان داوری مرکب از 3 داور (داوران اختصاصی طرفین و سرداور) تشکیل شد و محل این داوری در سوییس بوده است.
سرانجام پس از تبادل لوایح بسیار زیاد بین طرفین و برگزاری جلسات رسیدگی، رای داوری به نفع شرکت فیمارکو (شرکت ملی نفت ایران) صادر گردید و به موجب آن شرکت تائو (متعلق به رژیم صهیونیستی) ابتدا محکوم به پرداخت مبلغی در حدود 500 میلیون دلار به شرکت فیمارکو (متعلق به شرکت ملی نفت ایران) شد.
منتهی رسیدگی به مساله بهره مورد مطالبه شرکت فیمارکو (متعلق به شرکت نفت) و نیز ادعای متقابل شرکت تائو به بعد موکول گردید. در مورد این موضوعات نیز لوایحی بین طرفین مبادله شد و سرانجام دیوان داوری در رای نهایی مورخ مه 2015، شرکت تائو (متعلق به رژیم صهیونیستی) را به پرداخت مبلغ بیش از 1.1 میلیارد دلار به اضافه بهره ساده و نیز مبلغی در حدود هفت میلیون بابت هزینه ها و مجارم داوری در حق شرکت ملی نفت ایران محکوم کرد.
در مورد اجرای این رای داوری علیه شرکت صهیونیستی تائو، این مقام آگاه در مرکز حقوقی بین المللی ریاست جمهوری نیز توضیح داد که فعلا شرکت ملی نفت ایران به منظور جلوگیری از شمول مرور زمان بر رای داوری، دعوایی را برای شناسایی و اجرای بخشی از رای داوری در پاناما علیه شرکت تائو مطرح کرده است که در دست رسیدگی دادگاه های پاناما می باشد و در مورد اصل مبلغ محکوم نیز اقدامات لازم به عمل خواهد آمد و موضوع در دست پیگیری است.

۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ ۱۵:۵۶
تعداد بازدید : ۷۱۴