دست‌یابی به بازارهای جهانی در تعامل اقتصادی با دنیا/ یک کشور آسیایی و اروپایی مشتری جدید گاز ایران

دست‌یابی به بازارهای جهانی در تعامل اقتصادی با دنیا/ یک کشور آسیایی و اروپایی مشتری جدید گاز ایران
قائم‌مقام وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تأکید بر اینکه اقداماتی برای شناسایی بازار صادراتی محصول تولیدات داخلی و خدمات فنی ـ مهندسی در حال انجام است، گفت: تفاهم‌نامه‌ با کشورهای کویت، قطر، عمان و گرجستان امضا شد.

سید محمد تقی حسینی قائم مقام وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در امور بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، درباره برگزاری کمیسیون‌های مشترک اقتصادی بین ایران و سایر کشورها، اظهار داشت: وظیفه ذاتی گسترش و توسعه بازارهای صادراتی به وزارت صنعت، معدن و تجارت بازمی‌گردد، اما بیشتر به دنبال بازارهایی هستیم که نیروی کارمان امکان فعالیت داشته باشد.

وی با اشاره به اقدامات متعدد وزارت کار در شناسایی بازارهای مختلف، افزود: برخی از تفاهم‌نامه‌های اقتصادی امضاء شده، زمینه‌ خوبی را برای اعزام نیروی کار فعال ایرانی به خارج از کشور فراهم کرده است، اگر چه با توجه به تحولات منطقه‌ای مقداری با سرعت مورد انتظار کار پیش نمی‌رود.

قائم مقام وزیر تأکید کرد: با وضعیت فعلی باز هم موفقیت‌های خوبی در زمینه اعزام نیروی کار به خارج از کشور کسب شده است و خوشبختانه گام‌های خوبی برداشتیم. علاوه بر این، گشایش‌هایی هم در طرف مقابل ایجاد شده است، به طوری که ظرف 8 سال گذشته برای اولین‌بار قرارداد دوجانبه امضا شد.

وی گفت: با عمان هم یک قرارداد اعزام نیروی کار امضا شد و یا با قطر هم قراردادی در زمینه تسهیل روابط دوجانبه میان دو کشور منعقد شد و این مسیر برای بهبودی اوضاع ادامه خواهد یافت.

حسینی با بیان اینکه به طور غیرمستقیم درگیر یافتن بازارهای صادراتی برای بنگاه‌های اقتصادی کشورمان هستیم، گفت: هم‌اکنون بنگاه‌های اقتصادی بزرگی زیرمجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هستند که خدمات فنی مهندسی ارائه می‌کنند.

وی گفت: کمیسیون مشترک اقتصادی بین ایران و گرجستان برگزار شد که به اعتقاد بنده این کمیسیون راه خوبی را برای تعامل بیشتر دو کشور باز کرد، علاوه بر این، از امکانات فنی مهندسی و تولیدات ملی ایران برای استفاده در گرجستان بهره‌برداری خواهد شد.

*  نقش میانجی‌گری گرجستان در صادرات خدمات و محصولات ایرانی

قائم مقام وزیر امور بین‌الملل معتقد است گرجستان برای ایران یکی از بهترین بازارها برای عرضه محصولات و خدمات فنی مهندسی خواهد بود، علاوه بر این، یک نقش میانجی‌گری برای صادرات محصولات به اروپا می‌تواند عهده‌دار شود.

وی افزود: در چارچوب آسیای میانه، گرجستان جایگاه خوبی دارد و باید به این نکته توجه داشت که حدود 10 سال با گرجی‌ها نشست مشترکی نداشتیم و در واقع این کمیسیون بعد از 10 سال برگزار شد.

* حجم پایین تجارت با گرجستان و راه کار افزایش تعامل اقتصادی

حسینی در پاسخ به این سؤال که چقدر می‌توان بر روی بازارهای آسیای میانه برای صادرات محصولات ایرانی حساب کرد، گفت: به عنوان مثال، گرجستان حجم تجارت بسیار پائینی با ایران دارد و شاید با وجود زمینه‌های بسیار زیاد در گسترش تعاملات، اما حدود 200 میلیون دلار مبادلات به کشور بوده است.

وی گفت: سال گذشته حداقل 200 میلیارد دلار حجم تجارت ایران با کشورهای مختلف بوده است که رقم 200 میلیون دلار مقیاس پایینی با وجود پتانسیل‌های بالا را شامل می‌شود.

قائم مقام وزیر در امور بین‌الملل در بخش دیگری از مصاحبه خود با خبرنگار فارس به افزایش سطح تعاملات تجاری با کشورهای مختلف تأکید کرد و گفت: حجم تجارت با تاجیکستان از 200 میلیون دلار باید به بیش از یک میلیارد دلار برسد و امکان اینکه از این میزان هم فراتر برود قطعاً وجود دارد.

وی گفت: گرجستان خواهان واردات گاز از ایران است که می‌تواند علاوه بر استفاده داخلی به سایر مناطق صادر کند و این آمادگی از سطح آنان وجود دارد، همچنین در زمینه سایر کالاها امکان صادرات از ایران به این کشور فراهم شد.

این مقام مسئول با درباره منابع آبی فراوان در کشور گرجستان به نیازهای ایران در این زمینه تأکید کرد و گفت: بخشی از نیازهای مربوط به کم‌آبی ایران می‌تواند از طریق گرجستان تأمین شود و علاوه بر این امکان سوآپ گاز وجود دارد که هزینه‌ها کاهش پیدا کند.

وی افزود: افزایش فعالیت‌های شرکت‌های ایرانی و تجار در گرجستان در تفاهم‌نامه‌ای مورد توافق قرار گرفت، بنابراین این موارد می‌تواند حجم صادرات را بیش از آن چیزی که هم‌اکنون وجود دارد، ارتقاء دهد و به سطح مطلوبی برسیم.

* دستیابی به بازارهای صادراتی در تعامل اقتصادی با دنیا

حسینی در پاسخ به این سؤال که کفه ترازو در این تفاهم‌نامه بیشتر به سمت صادرات خواهد بود و یا واردات، گفت: در صورت اجرای این تفاهم‌نامه، بیشتر صادرات از ایران خواهد بود و تمایل گرجی‌ها به توسعه کشورشان از طریق پتانسیل‌های ایران در زمینه‌های مختلف افزایش پیدا کرده است.

وی گفت: به چند ویژگی مسئولان گرجستان نسبت به ظرفیت‌های ایران به خوبی آگاه شده‌اند، ابتدا اینکه متوجه شده‌اند که کشور جمهوری اسلامی ایران فوق‌العاده توانمند و دارای پتانسیل‌های بسیار بالایی است. موضوع دیگر اینکه بعد از جریانات مختلف سیاسی در گرجستان، متوجه شدند که یکی از کشورهای مهم در ثبات منطقه، ایران است.

قائم مقام وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تأکید بر اینکه از بعد توسعه، ایران بهترین شریک به اذعان گرجی‌ها خواهد بود، گفت: وزیر اقتصاد و توسعه پایدار گرجستان هم بر این امر چندین بار تأکید کرد، بنابراین مجموع این موارد زمینه‌هایی را فراهم کرد که به لحاظ خدمات فنی مهندسی و کالاهای تولیدشده و یا ساخت تجهیزات و مشارکت در پروژه‌ها امکان همکاری با ایران وجود دارد.

وی گفت: منابع درآمدی گرجستان، بیشتر بر اساس کالاهای کشاورزی است، یعنی عمدتاً گرجستان از دیدگاه ایران موقعیت خوبی برای کشت فراسرزمینی دارد و هم دارای منابع آبی خوب و هم زمین‌های مستعد و هموار هستند.

۲ خرداد ۱۳۹۴ ۱۰:۲۴
تعداد بازدید : ۳۴۷