امضای تفاهمنامه نفتی برای بازگشت نخبگان

امضای تفاهمنامه نفتی برای بازگشت نخبگان
معاونت علمی و فناوری رییس جمهور و شرکت پتروپارس تفاهمنامه‌ای را منعقد کردند که با حمایت این شرکت زمینه لازم برای بازگشت دانشجویان، نخبگان، متخصصان و کارآفرینان ایرانی مقیم خارج از کشور از ۲۰۰ دانشگاه برتر دنیا فراهم می‌شود.
به گزارش پایگاه خبری اوپکس به نقل از روابط عمومی پتروپارس، معاونت علمی و فناوری رییس جمهور و شرکت پتروپارس تفاهمنامه‌ای را منعقد کردند که با حمایت این شرکت زمینه لازم برای بازگشت دانشجویان، نخبگان، متخصصان و کارآفرینان ایرانی مقیم خارج از کشور از ۲۰۰ دانشگاه برتر دنیا فراهم می‌شود.

معاونت علمی و فناوری رییس جمهور و شرکت پتروپارس تفاهمنامه‌ای را منعقد کردند که با حمایت این شرکت زمینه لازم برای بازگشت دانشجویان، نخبگان، متخصصان و کارآفرینان ایرانی مقیم خارج از کشور از ۲۰۰ دانشگاه برتر دنیا فراهم می‌شود.

*مساله اول نخبگانی که مهاجرت می‌کنند پول نیست

بر اساس این گزارش، سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رییس جمهور با اشاره به انعقاد این تفاهمنامه،‌ اظهار داشت: این کار طی دو ماه و نیم گذشته آغاز شده و تا کنون ۱۰ نفر از نخبگان ایرانی خارج از کشور بازگشته‌اند و ۱۲۳ نفر نیز درخواست بازگشت داده‌اند.

وی تصریح کرد: مساله اول نخبگانی که به خارج از کشور مهاجرت کرده‌اند پول نیست بلکه این افراد به دنبال فضا برای فعالیت علمی بدون محدودیت بوده‌اند.

ستاری در ادامه با اشاره به این که باید فرهنگ فروش نفت خام و بچه پولداری که از سوی مقام معظم رهبری نیز مورد تاکید قرار گرفته عوض شود، گفت: متاسفانه فرهنگ ما به گونه‌ای است که فکر می‌کنیم با درآمد بالای نفتی می‌توانیم به همه جا برسیم و همه چیز را بخریم این در حالی است که این تفکر با ترویج اقتصاد دانش بنیان تفاوت دارد.

*تکنولوژی با افزودن یک بند به قراردادها منتقل نخواهد شد

وی با تاکید بر این که زمانی می‌توانیم بگوییم دارای صنعت هستیم که خودمان طراحی کرده و بر روی دانش و تکنولوژی سوار شویم، تصریح کرد: صرف این که بندی در قراردادها به اسم انتقال تکنولوژی آورده شود، تکنولوژی منتقل نخواهد شد.

معاون علمی و فناوری رییس جمهور با بیان این که امروزه در دنیا شرکتهایی مانند گوگل، فیس‌بوک و امثال آن حرف اول را می‌زنند اضافه کرد: ارزش افزوده این شرکت‌ها دانشی است که ایجاد می‌کند.

ستاری با بیان این که برای ایجاد ارزش افزوده از طریق شرکت‌های دانش بنیان خصوصی که با پتروپارس همکاری می‌کنند، آمادگی داریم، گفت: در سال جاری تمرکز را بر ورود شرکت‌های دانش بنیان به بازار گذاشته‌ایم.

وی با اشاره به این که تزریق نوآوری از شرکت‌های کوچک به بزرگ اتفاق می‌افتد و این موضوع از اهمیت بسیاری برخوردار است، گفت: آمادگی کامل داریم از پیمانکارهای پتروپارس در بخش بالادستی که اقدام به انجام فعالیتهای دانش بنیان می‌کنند، بر اساس قانون شرکت‌های دانش بنیان حمایت کنیم.

وی معافیت‌های مالیاتی، معافیت‌های گمرکی، استفاده از وام‌های کم بهره صندوق نوآوری را از جمله تسهیلات ایجاد شده برای شرکت‌های دانش بنیان عنوان و خاطرنشان کرد: توصیه می‌کنیم کمیته مشترکی در این زمینه ایجاد شود تا شرکتهای دانش بنیان بخش خصوصی را برای استفاده از مزایای این قانون معرفی کنیم.

*۲۵ میلیون مترمکعب از گاز فاز ۱۹ پارس جنوبی امسال وارد مدار می‌شود

محمد جواد شمس،مدیرعامل گروه پتروپارس نیز در این نشست، به افتتاح فاز ۱۲ پارس جنوبی در سال گذشته اشاره کرد و گفت: امیدواریم در سال جاری نیز شاهد برکت الهی باشیم و بتوانیم ۲۵ میلیون متر مکعب از گاز فاز ۱۹ را وارد شبکه کنیم.

وی با اشاره به توانایی پتروپارس در انتخاب پروژه‌های مناسب مانند فاز ۱۲ و ۱۹ پارس جنوبی، افزود: اگرچه با مشکل کمبود منابع مالی رو به رو هستیم اما معتقدیم که پول مشکل اول نیست و با این وضعیت هیچ بخش و پرو‍‍ژه‌ای در شرکت نخوابیده است.

شمس با اشاره به اعتماد موجود به پتروپارس در عرصه بین‌الملل،‌اظهار کرد: به رغم تحریم‌ها ما توانستیم از زمان توسعه فازهای ۶، ۷ و ۸ ال سی باز کنیم و شرکت‌هایی که از کشور خارج شدند به رغم تحریم‌های اعمال شده به تعهداتشان نسبت به پرو‍ژه‌های ما عمل کردند و اجناس را برای ما فرستادند.

*جزییات تفاهمنامه حمایت از بازگشت نخبگان به کشور

این تفاهمنامه در راستای بهره‌گیری از ذخایر علمی دانشمندان، متخصصان و اساتید ایرانی غیر مقیم و به منظور انتقال دانش، تجربه و ایده‌های فناورانه به کشورمنعقد شد تا در قالب حمایت از انجام دوره‌های علمی و تحقیقاتی همچون تدریس، مشاوره، برگزاری سخنرانی‌ها و کارگاه‌های تخصصی اجرا شود.

ارتقای سطح علمی کارکنان پتروپارس، فراهم سازی شرایط مناسب جهت جذب و توسعه فناوری‌های نوظهور و پیشرفته در کشور،فراهم شدن شرایط جذب مهارت‌ها، تکنیک‌ها، روش‌ها و قابلیت‌های خدماتی نوین توط متخصصان ایرانی غیر مقیم به داخل کشور از دیگر اهداف این تفاهم نامه است.
۳ خرداد ۱۳۹۴ ۱۴:۵۰
تعداد بازدید : ۵۱۳