تحلیل«رویترز» از تبعات گسترش تحریم ها:تحریم‌ نفتی ایران یعنی سقوط ایتالیا، اسپانیا و یونان

تحلیل«رویترز» از تبعات گسترش تحریم ها:تحریم‌ نفتی ایران یعنی سقوط ایتالیا، اسپانیا و یونان
شاید هدف تحریم‌ها کمک به سقوط ایتالیا، اسپانیا، یونان و کوچک تر کردن اتحادیه اروپاست. این سخنان نشان دهنده افزایش نگرانی‌ها در این زمینه است که تحریم‌های این اتحادیه بیشترین لطمه را به برخی از کشورهای ضعیف اقتصادی این قاره وارد خواهد کرد، زیرا ایران بیشتر نیاز نفتی آنها را تامین می‌کند. برخی کشورهای اتحادیه اروپا نگران این هستند که ممنوعیت خرید نفت از ایران به اقتصاد ناپایدار آنها نسبت به اقتصاد ایران بیشتر لطمه بزند.
خبرگزاری رویترز در تحلیلی تبعات گسترش تحریم ها علیه ایران را تشریح کرد.

به گزارش اوپکس به نقل   از جام نیوز خبرگزاری رویترز از تردید جدی اتحادیه اروپا در زمینه تحریم نفتی ایران خبر داد.

این خبرگزاری نوشت: «حامیان تحریم ایران در اتحادیه اروپا می‌گویند که درآمد حاصل از فروش نفت، 50 درصد بودجه ایران را تامین می‌کند و آنها می‌توانند تهران را از میلیاردها دلار درآمد نفتی محروم کنند. اما دیپلمات‌ها و فعالان صنعت نفت می‌گویند که اروپا باید محاسبه کند که حتی افزایش اندک قیمت‌ها بر اثر تحریم نفت ایران، هرگونه ضرر و زیان احتمالی تهران به سبب فروش نفت خود به آسیا با قیمت‌های کمتر را جبران خواهد کرد.»

رویترز افزود: «یکی از فعالان بازار با حالت طعنه گفت: شاید هدف تحریم‌ها کمک به سقوط ایتالیا، اسپانیا، یونان و کوچک تر کردن اتحادیه اروپاست. این سخنان نشان دهنده افزایش نگرانی‌ها در این زمینه است که تحریم‌های این اتحادیه بیشترین لطمه را به برخی از کشورهای ضعیف اقتصادی این قاره وارد خواهد کرد، زیرا ایران بیشتر نیاز نفتی آنها را تامین می‌کند. برخی کشورهای اتحادیه اروپا نگران این هستند که ممنوعیت خرید نفت از ایران به اقتصاد ناپایدار آنها نسبت به اقتصاد ایران بیشتر لطمه بزند.»

رویترز تأکید کرد: «تهدید علیه صادرات نفت ایران و نگرانی از حمله نظامی احتمالی علیه تاسیسات هسته‌ای ایران باعث شده که به رغم رشد کند اقتصاد جهانی و بازگشت تدریجی لیبی به بازار نفت، قیمت نفت بالای 100 دلار در هر بشکه باقی بماند.»

گفتنی است روزنامه وال استریت ژورنال نیز روز شنبه 3 دسامبر (12 آذر) با اشاره به تاثیر تحریم نفت ایران بر صنایع پالایشی اروپا نوشت: تحریم نفت ایران از سوی کشورهای اروپایی، به صنایع پالایشی اروپا صدمه خواهد زد نه به ایران. زیرا این کشور که دو سوم نفت صادراتی خود را به کشورهای آسیایی ارسال می‌کند، کماکان به صادرات خود ادامه خواهد داد.

ترس دولت آمریکا از عواقب تحریم ها

 از سوی  دیگر  فایننشال تایمز روز یکشنبه 4 دسامبر (13 آذر) از ترس دولت آمریکا پیرامون عواقب تحریم های جدید سنا علیه ایران خبر داد.

به نوشته فایننشال تایمز، مجلس سنای آمریکا به نفع اصلاحیه‌ای از مصوبات خود به منظور اعمال تحریم بر هر موسسه مالی خارجی که با بانک مرکزی ایران مبادلات چشم‌گیر داشته باشد رای موافق داد.

مجلس سنای آمریکا پس از اینکه اروپا تلاش برای ممنوعیت خرید نفت از ایران را آغاز کرد، برای فشار بیشتر به ایران به این اصلاحیه رای داد اما دودستگی در رای نمایندگان با وجود مخالفت دولت در کاهش این تحریم‌ها به وجود آمده چراکه مقامات معتقدند که این تحریم بازار نفت را آشفته خواهد کرد و بر هم‌پیمانان آمریکا تاثیر خواهد گذاشت.

وزرای خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل روز پنج‌شنبه تلاش برای توقف واردات نفت از ایران را آغاز و اعلام کردند که بر سر تحریم های وسیع‌تر توافق دارند و در حال بررسی قوانین بیشتر تاثیرگذار که بخش‌های مالی و انرژی ایران را مورد هدف قرار دهد، هستند.

تیموتی گیتنر وزیر خزانه‌داری آمریکا در نامه‌ای به مجلس سنای این کشور هشدار داد که تحریم بر بانک مرکزی ایران را کاهش دهد چراکه این قوانین می‌تواند تاثیرات منفی‌ای بر نزدیک‌ترین هم‌پیمانان و شرکای تجاری آمریکا داشته باشد.

همچنین وی با یادآوری اینکه ژاپن و کره جنوبی بزرگ ترین خریداران نفتی ایران هستند، تصریح کرد: این تحریم‌ها سبب افزایش قیمت نفت می‌شود و می تواند درآمد بودجه‌ای ایران را افزایش دهد.
برخی از سناتورهای مجلس سنای آمریکا در برابر فشار دولت با عصبانیت عکس‌العمل نشان داده‌اند.
گروه مالی میتسوبیشی، بزرگ‌ترین بانک ژاپن از نظر دارایی اعلام کرد: این تحریم‌ها تاثیرهایی بر شرکت‌های نفتی این کشور که با ایران رابطه دارند، دارد که این تاثیرات کم نیست.

وزیر خارجه ژاپن از اظهارنظر در مورد اقدام مجلس سنای آمریکا خودداری کرد اما یک سخنگوی این کشور اعلام کرد: توکیو هم‌اکنون به طرز جدی امکان افزایش تحریم‌ها را بررسی می‌کند.

اما ماسارو ساتو سخنگوی وزارت خارجه این کشور گفت: این اظهارنظری بی موقع از نظر محتوا و زمان برای قوانین آینده خواهد بود زیرا آنها در حال بررسی این قوانین هستند.

دولت اوباما هم‌پیمانان خود از جمله ژاپن را به توقف واردات نفت از ایران ترغیب کرده‌ است اما به هر حال ژاپن برای قبول این اقدام که ممکن است عرضه نفت را آشفته کند یا قیمت‌ها را افزایش دهد، تمایل ندارد به ویژه اینکه این کشور در حال بهبود اقتصاد خود پس از رکود سال 2008 و زمین‌لرزه 11 مارس است.

همچنین ژاپن به روابط صادقانه با ایران اعتقاد دارد. ژاپن 1.29 میلیون کیلولیتر نفت از ایران در ماه اکتبر وارد کرده است که در مقایسه با سال گذشته افزایش یافته است و 8 درصد واردات این کشور را تشکیل می دهد.
۱۹ آذر ۱۳۹۰ ۱۹:۲۴
تعداد بازدید : ۱,۳۹۱