هشدار نفتی اربیل به بغداد

هشدار نفتی اربیل به بغداد
رئیس پارلمان دولت خودمختار کردستان عراق گفت: اگر بغداد به نقش خود در توافقنامه نفتی عمل نکند، دولت اربیل این حق را دارد که خود به فروش نفت اقدام کند.

به گزارش پایگاه اینترنتی ورلد بولتن، یوسف محمد صادق افزود: اگر دولت مرکزی سهم دولت منطقه‌ای کردستان را از بودجه فدرال پرداخت نکند، دولت اربیل گزینه‌های احتمالی را مورد توجه قرار خواهد داد. اولویت اصلی برای ما حفظ روابط با بغداد و وفاداری به توافق دوجانبه است. با این حال اگر بغداد سهم ما را از بودجه نپردازد و به توافق دوجانبه پایبند نباشد، این حق را برای خود قائل هستیم که بدون مجوز دولت مرکزی اقدام به فروش نفت کنیم.

در دسامبر ٢٠١٤ دولت منطقه‌ای کردستان و دولت مرکزی عراق توافق کردند، اربیل می‌تواند به جای سهم خود از بودجه کشور به صادرات نفت بپردازد. در این توافقنامه تصریح شده است: دولت کردستان عراق روزانه ٢٥٠ هزار بشکه نفت خام صادر می‌کند. همچنین استان کرکوک تحت نظارت شرکت بازاریابی نفت دولت مرکزی (سومو) روزانه ٣٠٠ هزار بشکه نفت عرضه می‌کند. در مقابل، دولت بغداد متعهد شد که ١٧ درصد بودجه ملی را به دولت منطقه‌ای کردستان اختصاص دهد.

رئیس پارلمان کردستان عراق در ادامه گفت: دولت کردستان در مقابل شهروندان خود مسئول است و در صورت لزوم نه تنها به فروش نفت به طور مستقل اقدام می‌کند بلکه حق امضای قرارداد تجارت آزاد را نیز برای خود قائل است.

۱۱ خرداد ۱۳۹۴ ۰۰:۱۹
تعداد بازدید : ۵۲۲