افزایش بیش از ٤ دلاری قیمت نفت در ماه مه

افزایش بیش از ٤ دلاری قیمت نفت در ماه مه
کارشناس ارشد موسسه مطالعات انرژی گفت: میانگین قیمت سبد نفتی اوپک در ماه مه (اردیبهشت - خرداد) نسبت به ماه آوریل (فروردین - اردیبهشت) چهار دلار و ٩٩ سنت برای هر بشکه افزایش یافت.

به گزارش پایگاه خبری اوپکس به نقل از خبرنگار شانا، مهدی یوسفی با بیان این که در ماه مه قیمت انواع نفت‌خام شاخص روند متغییری داشت، گفت: اوایل این ماه قیمت‌ نفت روند افزایشی داشت و این روند تا ششم ماه مه ادامه یافت؛ سپس روند کاهشی به خود گرفت و این روند تا ٢٨ مه با نوسان هایی ادامه یافت، اما در روز پایانی قیمتها‌ دوباره افزایش یافت.

وی با بیان این که میانگین انواع قیمت نفت‌ خام شاخص در ماه مه بالاتر از ماه آوریل بود، تصریح کرد: قیمت سبد نفتی اوپک در ماه مه با چهار دلار و ٩٤ سنت افزایش از ٥٧ دلار و ٣٠ سنت درماه آوریل به ٦٢ دلار و ٢٤ سنت برای هر بشکه رسید.

یوسفی افزود: در همین مقطع زمانی، قیمت برنت موعد دار با چهار دلار و ٨٢ سنت افزایش از ٥٩ دلار و ٥٠ سنت به ٦٤ دلار و ٣٢، قیمت تک محموله نفت خام دوبی با چهار دلار و ٩٩ سنت افزایش از ٥٨ دلار و ٥٥ به ٦٣ دلار و ٥٤ و قیمت نفت خام وست تگزاس اینتر مدیت نیز با چهار دلار و ٨٥ سنت افزایش از ٥٤ دلار و ٤٣ به ٥٩ دلار و ٢٨ سنت برای هر بشکه رسید.

کارشناس ارشد موسسه مطالعات انرژی با بیان این که طی این دوره زمانی عوامل مختلفی در نوسانات قیمت نفت دخیل بودند درباره عوامل تقویت کننده اظهار کرد: کاهش سطح ذخیره‌سازیهای نفت خام آمریکا برای چهارمین هفته متوالی، کند شدن روند رشد تولید نفت خام آمریکا، نگرانیهای ژئوپلتیک در منطقه خاورمیانه بویژه تشدید بحران یمن، تضعیف دلار در دو هفته اول مه ٢٠١٥، افزایش واردات نفت ژاپن در ماه آوریل ٢٠١٥، کند شدن روند کاهشی تعداد دکلهای حفاری فعال در بخش نفت آمریکا و ... بخشی از عوامل تقویت کننده بازار در ماه مه بودند.

یوسفی همچنین درباره عوامل تضعیف‌کننده بازار نفت در ماه مه هم گفت: وجود مازاد عرضه ٥/٢ تا ٣ میلیون بشکه در روز در بازار نفت،  پیش‌بینی تمدید سقف تولید ٣٠ میلیون بشکه در روز اوپک در نشست پنجم ژوئن وزیران نفت این سازمان، افزایش تولید اوپک در ماه آوریل به ٣٧ هزار بشکه در روز، اگرچه آمار مقدماتی نشان می داد که تولید این سازمان کاهش یافته است، افزایش صادرات نفت عراق در ماه آوریل، فروش نرفتن تعدادی از محموله‌های نفتی نیجریه، اعلام افزایش صادرات نفت عربستان به بالاترین سطح در یک دهه گذشته از سوی این کشور، تقویت دلار در هفته‌های منتهی به ٢٢ و ٢٩ ماه مه امسال و .. برخی از این عوامل هستند.

۱۱ خرداد ۱۳۹۴ ۱۳:۴۰
تعداد بازدید : ۵۰۳