درخواست واحدهای تصفیه دوم پالایش کشور: صدور مجوز صادرات سوخت تقطیری

درخواست واحدهای تصفیه دوم  پالایش کشور: صدور مجوز صادرات سوخت تقطیری
سالانه صدهاهزار تن پسماند یا نخاله های نفتی پالایشگاههای نفتی و مجموعه های پتروشیمی ایران در واحدهای تصفیه دوم پالایش شده و به مواد قابل فروش با سطح کیفیت مطلوب و مطابق با استانداردهای روز دنیا تبدیل می شوند. صدور شیوه نامه صادرات این کالا که از یکسال قبل صادر نشده است،‌ می تواند به جلوگیری از خسارت مالی و ‌یا تعطیلی احتمالی این واحد ها کمک کند.

"واژگان کلیدی" در همه صنوف اعم از تولید و تجارت و خدمات یافت می شود که می تواند در مرکز تفکر و تعامل آن صنف قرار گیرد و سایر عوامل و پدیده های  تاثیر گذار و تاثیر پذیر برگرد آن، مفهوم و معنا پیدا کنند  که بر همین مصداق در صنف پالایشگران فرآورده های نفتی و صنایع زیر مجموعه و جنبی آن ، (( بازیافت )) وجود دارد .  کلیه پالایشگاههای نفتی و مجموعه های پتروشیمی دارای پسماند یا نخاله های نفتی هستند و از طرفی  همه واحدهای تولیدی و خدماتی که از ماشین آلات استفاده می کنند و یا انبوه خودروهائی که در سطح کشور در حرکتند در تولید روغن کارکرده نقش دارند مجموعه این پسماندها در واحدهای تصفیه دوم  پالایش  شده و به مواد قابل استفاده یا محصول نهائی قابل فروش به مصرف کنندگان با سطح کیفیت مطلوب و مطابق با استانداردهای مرسوم دنیا به اقصی نقاط جهان صادر و ارز آوری خوبی برای کشور دارند و همچنین در اشتغال زایی  نیز نقش موثری ایفا می کنند ... دلیل کلیدی بودن بازیافت این است!

دو نکته مهم در این واحد ها ،‌عدم استفاده این   واحدهای تولیدی از مواد اولیه مرسوم در صنایع دیگر و کمک به  سلامتی محیط زیست است. عدم جمع آوری و فرآوری و پالایش این پسماندها ، ضایعات غیر قابل جبران زیست محیطی  به وجود می آورد. به همین دلیل  در کشورهای پیشرفته صنعتی به  چنین واحدهای   تولیدی کمک های فراوانی مانند معافیت های مالیاتی ،جمع آوری  و  تحویل  پسماندها  با هزینه دولتی در محل تولید  و یا مشوق های دیگر ،از طرف  مسئولین  دولتی   انجام می شود. ضروری است در کشور ما نیز از این واحدهای تولید کننده، نجات دهنده محیط زیست  ، ارزآور و اقتصادی  که بخش اعظم آنها در صادرات هم نقش درخور توجه ایفا می کنند، حمایت های جدی تری صورت گیرد.

 این واحدها در کنار محصول تولیدی  عمده خود که روغن پایه مورد استفاده در تولید روانکارها می باشد مقداری هم محصول جانبی (تولید غیر قابل اجتناب طی فرآیند )که در این صنف با نام سوخت تقطیری شناخته می شود ،تولید می کنند  که  برخلاف ظاهر متفاوت،‌ در ماهیت نفاوت های آشکار،‌ قابل اتکاء وعلمی  با سوخت های یارانه ای دارند. این مواد در طی حدود یکسال که از  صدور آخرین مجوز  جهت صادرات  آنها می گذرد در واحد های تولیدی انبار  شده و این انبارش به دلیل   آتش زا  بودن خطرات فوق العاده ای   را برای کارخانجات دارد و در هر لحظه ممکن است این واحد های تولیدی دچار آتش سوزی و انفجار غیر قابل مهار شوند و یک یا چند واحد تولیدی از چرخه تولید  حذف و سرمایه ها نابود گردند .

اظهارات غیر کارشناسانه یکی از سایت های اطلاع رسانی در پایان سال 89،‌ کل مسئله را زیر سئوال قرار داد ،شیوه نامه صادرات این کالا کان لم یکن اعلام شد و تولیدکنندگان و صادرکنندگان را دچار مشکلات فراوانی کرد. تولیدکنندگان امیدوارند مبادی ذیربط از جمله ستاد مبارزه با کالای قاچاق و ارز که شناخت کافی از این کالا و  فرآیند تولید در کارخانجات تصفیه دوم دارد، موسسه استاندارد،گمرک و شرکت پخش  فرآورده های نفتی با دید کارشناسی در جهت حل این معضل اقدامی ویژه بنمایند.

هاشمی، عضو اتحادیه صادرکنندگان فرآوردهای نفت،گاز و پتروشیمی ایران، آمادگی کامل این اتحادیه را برای حل مشکل بوجود آمده برای واحدهای تولیدی تصفیه دوم  پالایش کشور اعلام کرد.

هاشمی با اعلام این که مجموعه این پسماندها که سالانه در ایران بیش از پانصد هزار تن می باشد،‌اظهار داشت:  این اتحادیه مشکلات تولیدکنندگان را که در مخمصه انبارش این کالای آتش زا گرفتار و ظرفیت مخازن مواد اولیه آنها را سوخت تقطیری اشغال کرده است،‌ بررسی و به اطلاع مراجع ذیربط قرار داد و امیدوار است با تعامل و همکاری مناسبی که سازمان ها و نهادهای تصمیم گیر دولتی در این زمینه دارند، شیوه نامه صادرات این کالا به زودی صادر شود.

 

۶ دی ۱۳۹۰ ۱۶:۵۹
تعداد بازدید : ۱,۸۷۰