صرفه جویی ٥,٥ میلیارد ریالی در منطقه ٥ عملیات انتقال گاز

صرفه جویی ٥,٥ میلیارد ریالی در منطقه ٥ عملیات انتقال گاز
بهینه سازی ١٥ عمل کننده شیر در منطقه پنج عملیات انتقال گاز منجر به صرفه جویی ٥,٥ میلیارد ریال در این منطقه شد.

به گزارش پایگاه خبری اوپکس به نقل از شانا مدیر منطقه پنج عملیات انتقال گاز در گفتگو با خبرنگار  اظهار کرد: پروژه طراحی، جایگزینی و نصب  ١٥ مورد عمل گرهای شیر منجر به افزایش ضریب اطمینان و ایمن سازی خطوط انتقال گاز در این منطقه خواهد شد.

حمید خدری افزود: این پروژه به دلیل نیاز و ضرورتهای عملیاتی و بدون خرید عمل کننده و جعبه دنده و تنها با ابتکار در جابجایی مناسب عمل کننده ها و طراحی و ساخت تبدیل های لازم انجام شده است. 

وی تاکید کرد: در برخی خطوط فرعی و ایستگاه های گاز شهری در زمان اجرای طرح، از شیر دستی استفاده شده بود که به دلیل افزایش ایمنی در حوادث نیاز بود این شیرها به عملگر قطع خودکار تجهیز شود.

خدری ادامه داد: به دلیل متفاوت بودن برند عمل کننده ها با برند شیر و همچنین متفاوت بودن اندازه عملگر و محل اتصال به شیر، این عملیات به لحاظ طراحی و ساخت تبدیل و محاسبه مقدار گشتاور لازم دارای پیچیدگی خاصی بود.

وی افزود: این پروژه به دلیل اتکا به نیروها و صنایع داخلی و صرفه جویی اقتصادی ناشی از حذف خرید عملگرهای جدید و واردات تجهیزات صنعتی در شرایط فعلی حایز اهمیت است.

به گزارش شانا، منطقه پنج عملیات انتقال گاز به عنوان یکی از مناطق ١٠ گانه شرکت انتقال گاز ایران، زنجیره میانی بخش بالادستی (پالایشگاه های پارس جنوبی، فجر جم و پارسیان) و بخش پایین دستی (شرکتهای گاز استانی) محسوب می شود که با انتقال ٧٠ درصد گاز کشور از این مبادی به نقاط مصرف، عنوان گلوگاه را به خود اختصاص داده است. 

این منطقه با برخورداری از چهار هزار و ٢٠٠ کیلومتر خط لوله و ١٢ تاسیسات تقویت فشار گاز، سال گذشته ١٣١ میلیارد مترمکعب گاز را به مراکز مصرف منتقل کرد.

۱۶ خرداد ۱۳۹۴ ۱۰:۴۱
تعداد بازدید : ۵۹۴