کاهش ۲.۵ دلاری قیمت نفت در هفته‌ای که گذشت

کاهش ۲.۵ دلاری قیمت نفت در هفته‌ای که گذشت
قیمت جهانی نفت در جریان معاملات هفته گذشته ۲.۵ دلار کاهش یافت و به ۶۳ دلار و ۳۱ سنت در هر بشکه رسید.
به گزارش پایگاه خبری اوپکس به نقل از رویترز، به رغم هشدارها در مورد فزونی عرضه در بازار در نتیجه تصمیم اوپک مبنی بر حفظ سقف تولید 30 میلیون بشکه ای، قیمت نفت دیروز 2 درصد افزایش یافت و اولین افزایش را در طی 3 جلسه گذشته به ثبت رساند.
تقویت ارزش دلار، که اغلب موجب افت قیمت کالاهای ارزش گذاری شده به ارز آمریکا می شود، نیز نتوانست جلوی افزایش قیمت نفت برنت و نفت خام آمریکا را بگیرد.
طارق ظاهر، تحلیلگر بازار نفت در نیویورک گفت: «من حدس می زنم برخی می خواهند عرضه نفت خود را قبل از تعطیلات آخر هفته کاهش دهند و آن را مجددا هفته آینده افزایش دهند... وگرنه چطور ممکن است در چنین روزی که اوپک وعده سرازیر کردن نفت به بازار را می دهد، شما شاهد افزایش قیمت باشید.»
 سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) در نشست دیروز در وین توافق کرد که سیاست قبلی خود مبنی بر تولید روزانه 30 میلیون بشکه نفت را در شش ماه آینده تغییر ندهد.
بلافاصله پس از این تصمیم قیمت نفت افزایش یافت، زیرا فعالان بازار تلاش داشتند کاهش قیمت هایی را که از چهارشنبه آغاز شده بود پایان ببخشند. قیمت نفت برنت و نفت خام آمریکا در آن دو جلسه قبلی روزانه حدود 3 درصد کاهش یافته بود.
اما تقویت ارزش دلار به دلیل انتشار آمارهای قوی تر از حد انتظار از بازار کار آمریکا در ماه می، قیمت نفت را بیش از یک دلار کاهش داد. قیمت نفت برنت قبل از اینکه در معاملات ساعت های پایانی دیروز رشد کند، به پایین ترین رقم 7 هفته اخیر رسید.
فیل فلین، تحلیلگر گروه پرایس فیچرز، در شیکاگو گفت: «گزارش بازار کار آمریکا بهتر از پیش بینی ها بود و موجب شد که ارزش دلار به نحو غیرمنتظره ای رشد کند که این به شرکت های بزرگ نفتی لطمه زد.»
«اما در عین حال، فعالان بازار  که قبلا تصمیم اوپک مبنی بر عدم کاهش تولید را پیش بینی کرده بودند، آماده بودند تا پس از 2 جلسه کاهش، قیمت را افزایش دهند.»
بر اساس این گزارش، قیمت هر بشکه نفت برنت در پایان معاملات دیروز با یک دلار و 28 سنت، معادل 2.1 درصد افزایش به 63 دلار و 31 سنت رسید، اما در مجموع طی هفته گذشته 3.6 درصد معادل 2.5 دلار کاهش یافت.
قیمت نفت خام آمریکا نیز با یک دلار و 13 سنت، معادل حدودا 2 درصد افزایش به  59 دلار و 13 سنت رسید، اما در مجموع یک هفته 2 درصد کاهش یافت.
۱۶ خرداد ۱۳۹۴ ۱۱:۲۰
تعداد بازدید : ۴۶۰